Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5386 ggr
Toxics
0

sellnic

Hej!

jag måste rådfråga. Har troligen sellnic bland mina marsvin. (yey)
Jag har 9 marsvin . Och det har bara brytit ut på EN av dom.

Hon har nyligen fått en bebis. Great vad ska jag göra nu? Har hört att man inte kan behandla bebisar för att de ä'r för små. Hon är inte ens en vecka än.

Och honan som fått ungen och utslagen har även två burkompisar. Dom måste jag ju behandla med. Men hur är de med de andra fem marsvinen som inte går i samma bur. Ska de behandlas med ? Hur sanerar man?

Dom har gått i olika burar och så, så jag är faktiskt helt osäker på vilka som har det och inte.

Om jag inte kan behandla bebisen för att den är för liten så är det väll lönlöst att behandla mamman? Eftersom då lär hon bli sjuk direkt igen när bebisen kommer nära henne. Eller har jag fel? Och isf. Ska jag vänta till bebisen är gammal nog så att det går att flytta den innan jag behandlar?

mycket frågor på en gång. Kan inte ni bara svara på vissa frågor så är det okej. Jag behöver så mycket hjälp som möjligt =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Fridaaaa
0

Alla 9 marsvin ska behandlas. Vet dock inte hur känsliga ungar är. Jag använde själv stronghold i nacken när jag hade sellnic.

Jag sanerade enbart burarna & inredningen. Skurade rent osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
0

#2 Du skrev "hur sanerar man" Och jag svarade på det. Jag tycker "Hur" kan infatta om man ska sanera allt eller vissa saker bara också :)
Jag hade t.ex virkon-S.

Fridaaaa
0

#4 Alla kan kanske inte uttrycka sig på ett superbra sätt i skrift alltid?

flocken
0

Jag hade sellnic i sommras. ca 25 djur. alla fick behandling 3 gr enl vet. När städningen skulle vara så var alla djuren ute i rasthage. Tömde alla burar. Plockade ut allt ur rummet & tvättade rubbet med Virkon. Det som gick doppade jag i Virkon bad. Men sellnic smittar inte som ex Ringorm. Jag gjorde det för att det kändes bra. Men jag tvättar djur rummet i Virkon 1 gr/månad.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

flocken
0

Jo. Hade själv ungar då & alla behandlades. Tyvär sattes behandlingen in för sent för ena ungen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Linnet
4

#7 Varför ställer du en fråga om du inte ens kan vara trevlig mot dom som svarar dig. Tyckte inte alls det var nåt fel med svaret du fick, men du bara skriver flera otrevliga kommentarer tillbaka. Om du kan läsa ordentligt (för att använda dina egna ord) så framgick inte heller av din fråga att du ville veta vilket medel du skulle använda, utan bara om du skulle bahandla alla marsvinen och hur man sanerar, ingen fråga om vad man ska använda.

[braco]
4

#9 Fortsätter du med sådan otrevlig attityd kommer du inte att få några svar alls från någon. Det är helt onödigt med sådana kommentarer ycker jag.

Toxics
0

11 Okej , så bebisarna kan dö av det alltså? Då måste jag börja behandla snabbt då? =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

flocken
0

#14 sellnic är dödligt om inte behandling sätts in fort.Inte bara på ungar. Utan på alla djur.  Så ja, Börja behandla snarast. Det var inge rolig syn att se en unge bli galen av skabb. han skrek av panik & hade anfall.

…………………………………..

isblixt
0

Har haft skabb i två omgångar här hemma för 6-7 år sedan när jag fortfarande inte var så kunnig. Vi tog marsvinen till veterinären (båda två även om bara en visade symptom) och fick sprutor i tre omgångar. Eftersom ingen berättade för mig eller mina föräldrar att det är bra att sanera gjordes det inte heller. Förbättringar syntes redan efter första sprutan. Som sagt är inte sellnic lika svårt att bli av med som Ringorm men det är väldigt jobbigt för marsvinen och går det för långt kan de få kramper och dö.

Lycka till :)

godisgrisen
1

När man medicinerar marsvin mot sellnic blir marsvinets hud och blod giftigt för skabbdjuren och de dör. Eftersom de inte kan leva någon längre tid utanför marsvinshud så behövs ingen speciell sanering vid sellnic. Medicinen är det som tar bort all skabb. Detta är också en anledning till att man måste behandla alla marsvin i ett sellnichem för behandlar man inte alla blir man aldrig av med det. Däremot är det lätt att bli av med det om man medicinerar. Jag har haft sellnic två gånger med tre år i mellan, jag sanerade ingenting men det gick bort utan problem. Ivomecsprutor första gången och Strongholddroppar andra gången.

Jag vågar inte svara på hur du ska göra med bebisen det är en fråga som måste ställas till en veterinär. Men jag tror det är viktigt att ta kontakt med veterinär så fort som möjligt för sellnic är absolut dödligt för marsvin speciellt ungar.

Att få sellnic kan vara dyrt men det är inte svårbehandlat om behandlingen sätts in i tid så det borde gå bra. Lycka till!

Toxics
0

men bebisen klia sig inte och så. kan det vara så att hon inte har fått det än?

godisgrisen
0

#18 Nä men om du ska behandla så måste alla marsvinen få medicinen och bli giftiga för skabben annars kommer det bara att gå runt runt för dig. De kliar sig inte innan det blir mycket heller. Risken att hon fått det är väldigt stor om mamman har det de "kroppas" ju hela tiden.

Om jag var du skulle jag gå till veterinären och kolla mamman om det verkligen är sellnic och rådfråga hur ska göra med ungen. Är det sellnic måste alla marsvinen behandlas är det inte sellnic så får du ju veta det då.

Toxics
0

19 Ja alltså, jag ska behandla dem allihop!. Det är inte så jag menar. Men de känns lugnare om jag vet att hon inte kommer dö inom en vecka. om jag inte behandlar nu på en gång!. För att jag inte kan behandla nu på en gång. jag ska till veterinären på onsdag. Skulle dit idag men det var ändrat. Men så kan ungen vänta till onsdag innan jag börjar behandla den isf? Eller kommer den hinna dö? Den har inga som helst symptom.

godisgrisen
0

#20 Ser du inga symptom så är det klart du kan vänta till onsdag! Inte kommer ungen att dö på en vecka då heller. Lugn! Det blir nog bra och skönt att ha en veterinätid.Glad

Toxics
0

21 PUST! Jag har varit så orolig. Men okej. Då kan jag slappna av nu. Och hoppas attt hon inte behöver få några symptom. Så hon slipper den stressen. Vill ju att mina bebisar ska ha det bra =)

godisgrisen
0

Glad

Eulwen
0

Hur ser symptomen på sellnic ut? Låter som något man behöver ha lite koll på…

Toxics
0

De kliar sig väldigt mycket. ja var ju hos vet och de trodde de va Ringorm vilket det inte var och jag tror nog att det var veterinären som var väldigt ovetande. Tyvärr. Men de kliar sig extremt mycket och sedan så kommer de börja tappa päls på magen och runt om magen och ha små sår runt i kring. fast de ser inte riktigt ut som sår utan mer som flagor. Fast sårflagor. Kan man säga så. Haha :D Men det är ia fden bästa beskeivningen jag kommer på. Någon annan kanske har en bättre =)

lillamarsvinet
0

hur mycket kostar det per gris att bli behandlade hos vet.? (altså med sellnic)

♥kram Linnea♥

[braco]
0

#26 Behandlingen mot sellnic (ivomec droppar i nacken) kostade 300 kronor inklusive undersökning för mina två grisar. Jag tror att själva läkemedlet kostar 100 kronor alltså 50 kronor per gris.

lillamarsvinet
0

det var inte så farligt! (#27) :)

♥kram Linnea♥