Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2071 ggr
markus1532
1

HELP !!!!! Titta HÄR

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har presis fått ett marsvin.

Men hon nyser MYCKET.

Är hon förkyld ??? Har hört att om marsvin är förkylda kan dom få lunginflamation och pga detta kan dom DÖÖÖ!!! = (

Det är ett teddy marsvin.

Hon nös så att det kom snor

titta LENGRE NER I KOMENTARERNA SÅ HAR JAG SKRIVIT MER

PS HON ÄR PIGG

Här är bilden med snor.

markus1532
1

Här är hon

Frosstis
2

jag kan inte så mkt om marsvin, men vill bara säga att de ska vara minst 2 &2 och att det är lag på det

bambiiii
2

stackars :( ! ja de ska inte nysa MYCKET som du sa!

och som 2# sa! man måste ha minst 2st! och det är ett lag!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Toxics
6

Tänk att ditt marsvin är sjukt och du behöver råd, och de första människor gör är att påpeka ist för att försöka hjälpa. Jag tycker att du ska åka in till veterinär med henne. Verkar hon hängig? Lite seg och så ?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

jasna72
1

Hej, Hon kan vara förkyld,hon ska ha varmt i buren ,om det blir inte bättre ring vet. Ooohhh, hon är sååå fin, grattis!

Sanni
3

Nej, marsvin ska inte nysa. Se till att buren är på ett dragfritt ställe och du kan ge extra c-vitamin för att förstärka immunförsvaret. I form av grönsaker förståss. Paprika och grönkål innehåller mycket c-vitamin.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Fridaaaa
2

#2 & #3 Han har precis fått hem marsvinet.
Inte säkert att han har hunnit skaffa en kompis osv.

Nej kommer det snor är det inte normalt! Testa ge extra c-vitaminer och kontakta marsvnskunnig veterinär hade jag gjort :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

markus1532
1

Hej JAG tengte göra ett till inleg om mit marsvin men jag skriver det i komentarerna

JAG SKAFFADE 1 MARSVIN VAR GÄTTE GLAD MEN NÄR VI KÖPTE HON SÅ SA JAG ATT MAN SKA HA 2 MARSVIN MAMMA - PAPPA    SA NEJ = ( MEN VAR GLAD ENDÅ.

NU LÄSER JAG PÅ FURUM ATT DET ÄR LAG PÅ ATT HA 2 MARSVIN OCH DÅ TENGKER JAG (VAD HAR JAG GORT)

TJATAR VAR DA PÅ MAMMA - PAPPA OM ATT DET ÄR LAG PÅ ATT HA 2 MASVIN MEN DOM SÄGER ATT DET INTE FINS NÅGON LAG VAD SKA JAG GÖRA?????.

JAG VILL DET BESTA FÖR MITT MARSVIN HELP!!!!!!!!!!!

Fridaaaa
3

#8 Skriv med små bokstäver tack :)

Tyvärr måste ni skaffa ett sällskap av samma kön till marsvinet, det är lag på att marsvin ska gå med en artfrände (alltså annat marsvin). sedan 2003 tror jag det var lagen kom in,

Står på jordbruksverkets sida, så det kan dem gärna få kolla på.

Binajis
4

Markus1532, jag hade tänkt skriva ett långt inlägg om varför marsvin ska vara minst två och sedan bett dig visa den här tråden för dina föräldrar. Men det kan ju vara svårt att be sina föräldrar läsa vad man själv har skrivit, av olika anledningar.

Därför kan du istället visa dina föräldrar dessa fina länkar här nedanför Glad Där står det mer utförligt om varför marsvin ska vara 2 och 2. Säg åt din pappa eller mamma att ta en titt och faktiskt läsa. Det är så lätt att de skummar igenom texten, säger nej och så var det inget mer med den saken. Visa att det är viktigt för dig, så tar de förhoppningsvis saken på allvar :)

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71586bb9cb462244068e1f-varfor-ska-man-inte-ha-marsvin-ensamma#4d7123f7b9cb462141044e39-1

http://marsvin.ifokus.se/discussions/4ec42fecd4ebea08e40016b0-ska-marsvin-vara-minst-2

Angående ditt nuvarande marsvin så är snor aldrig bra. Det skulle nog vara bra med en veterinärkoll.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

markus1532
3

#10 Tack Så mycket att du och alla andra visar stort intrese om mitt "problem".

Ska visa inläggen för mamma - pappa.

Skriver ett inlägg Iveckan Om hur det gick = )

Lillisen
1

Frida kan du länka till sidan du hittat lagen om det för det jag kan se på sidan så står det att det är en huvudregel och då är det inte en lag.

Jag är av den uppfattningen att de ska leva minst parvis så det är inte det jag ifrågasätter.

_Charlie
1

#12 Saxat från artikeln "Varför ska man inte ha marsvin ensamma"

I kapitel 8 (Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare) i DFS 2005:8 Saknr L80 står det:

1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

---

Står det SKA, är det det som gäller, står det BÖR är det en stark rekomendation.

Fridaaaa
1

Lillisen
0

Ok ska kolla där för jag tycker det är så oklart i skrifterna.

Fridaaaa
1

#15 Okej för på den sidan står det att det är huvudregel att dem ska gå 2, och regel anser jag är samma som lag :)

Denna kommentar har tagits bort.
Lillisen
1

#16 Ja det är det man tycker men så är det inte inom juridiken, har en syster inom politiken som läser och går igenom mycket lagar.
Hon säger att allt som står utom själva Djurskyddslagen dvs alla små special Artiklar och regler är just rekomendationer.

Men ska forska vidare i detta, hoppas att det verkligen är en lag för det underlättar om det är det.

Nu har vi stulit denna tråden tillräckligt, jag gör en ny tråd när jag har fått de svar jag söker.

Moderator_Marsvin.iFokus
4
EFTERSOM BILDEN SOM PUBLICERADES I #11 VAR STULEN FRÅN SVENSKA MARSVINSFÖRENINGENS HEMSIDA (ALTERNATIVT MALAXI'S) ÄR DEN BORTTAGEN.
DET ÄR STRÄNGT FÖRBJUDET (ENLIGT LAG) ATT PUBLICERA BILDER SOM MAN INTE TAGIT SJÄLV (OM MAN INTE UTTRYCKLIGEN HAR TILLSTÅND AV UPPHOVSRÄTTSINNEHAVAREN ATT ANVÄNDA BILDEN, LIKADANT MED TEXTER MAN INTE SKRIVIT SJÄLV).

DET BRYTER ALLTSÅ BÅDE MOT SVENSK LAG SAMT MOT SAJTENS REGLER (§04.C).

MER OM UPPHOVSRÄTT KAN LÄSAS HÄR.

Moderator_Marsvin.iFokus
- sajtvärden och medarbetarna på Marsvin.iFokus

Sandra (Sandra-B), sajtvärd
Felicia
(FeliciaS), medarbetare
Louise (Creation), medarbetare
Charlotta (Charlotta-B), medarbetare
Sara-Noomi (imoon), medarbetare
Simona (Isnona), medarbetare

Hanna (Abico), medarbetare (inaktiv för närvarande)

markus1532
2

#19 Förlåt det ska inte henda igen ska bara ladda upp mina egna bilder

[raowr]
0

Mina marsvin springer också och nyser…
Men det kommer liksom inge snor och de är pigga och glada och matglädjen är fortfarande lika stor.
Det kanske är vanligt att de gör det?
Jag har försökt byta bottenmaterial osv men de nyser fortfarande.
Är det vanligt att marsvin springer och nyser lite?
Att det kommer lite damm eller så i luftvägarna?

markus1532
0

Jag är glad att man får svar snappt  Kyss

KanAlltVetallt
0

Nej, marsvin ska inte nysa. Och om de nyser ofta fast du har bytt botten material så är de dags att åka till veterinären. Mina marsvin har spån som botten underlag och de nyser inte spec ofta alls.

happygirls123
0

på dena sida står det att dom ska va två kolla på den och visa sedan dina föräldrar