tappad framtand
hej, mitt marsvin, har tappt sin framtand, drf kan inte få i sig så mycket mat, därav har hon blivit lite mager, vad ska jag göra?
man vill ju inte ha magra marsvin, tack i förhand
NOlife whiteout pets <3
I vanliga fall då marsvin tappar tänder är det ingen fara, men har hon blivit mager är det ju uppenbarligen något fel. Jag skulle ta henne till veterinären för att titta på de bakre tänderna om det är något fel på dem. Är det fel på bakretänderna visar det sig ofta i framtänderna på olika vis.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
okej, tack så mycket, ska se om vi kan åka dit på måndag.
NOlife whiteout pets <3
Ett marsvin som har svårt att äta, vilket de får om de t.ex tappat en tand går snabbt ner i vikt, så det behöver inte vara nått mer fel. Men bra med vet besök i alla fall.
Finriv alla grönsaker så brukar de kunna äta bra i alla fall. Klipp höet lite mindre så brukar de enklare kunna äta det. Ser du att hon inte äter så hö, så gör i ordning hövatten. (Hö i ett glas som står och drar i nån timme), ge med spruta. Ge henne gröt, enklare att äta. Har du CC hemma börja stöd mata med det tills hon börjat vända i vikt.
Lycka till!!!
Tack så mycket.
NOlife whiteout pets <3

Tanden bör ju växa ut igen ganska snabbt, brukar bara ta nån vecka, du får även kolla dom andra framtänderna så att dom inte växer sig för långa.