Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1799 ggr
_Charlie
0

Roan avel?

Jag har alltid varit väldigt förtjust i roaner, alltså "riktiga" roaner med enfärgat huvud och tassar och hela kroppen "roanad".

Jag börjar mer och mer fundera på att föda upp roaner och skulle därför uppskatta alla tips jag kan få om roan-avel.

Jag är väl införstådd i att roaner inte får paras med roaner, utan ska paras med enfärgade selfar.

Men hur får man fram den perfekta roanen? Kanske någon här föder upp roaner och vill komma med lite stöd? :)

Fridaaaa
0

Intressant tråd! Vill med gärna veta :) Älskar med roan :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

Visst är dom ljuvliga! :D

Cavia
0

Jag har inte fött upp roanar, men däremot dalmatiner och det funkar ju lite på samma sätt.

Att avla roan/dalmatiner är en riktig utmaning, eftersom det är mycket som ska falla på plats i teckningen. Otaliga är de ungar som föds, perfekt tecknad kropp, men med en bläs, eller lite vitt på nån tå…

Jag använde mej av selfar, vars föräldrar varit hyffsat vältecknade. Nu ärvs ju inte själva roan/dalmatinerteckningen…men jag märkte iallafall att det hjälpte en del. Du ska såklart använda dej av selfar som har roan i sin stamtavla.

För att komma någon vart, så krävs det att man har rätt många avelsdjur att använda. Jag hade 4 st vältecknade dalmatiner och runt 10 st selfar, när jag avlade som flitigast…och av ca 50 st dalmatineravlade ungar så fick jag bara fram 4 st som var utställningsbara…flera var perfekt tecknade, men som sagt…med bläs eller en vit tå…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Ja underbara :)
Mamma har bland annat en roankille, Stevie :)  
Här är en bild på honom ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
0

#3 Väldigt intressant Cavia! Jag förstår att inte alla ungar blir perfekta, det är ju själva strävan efter det perfekta som är meningen med avel kan jag tycka. Blev det perfekta marsvin utseendemässigt i alla kullar försvinner ju själva tjusningen när man avlar efter en speciell teckning.

Så om jag ska förverkliga det bör jag leta efter selfar som har roaner bakom sig (hur långt?) och roaner, och alltså inte selfar som inte har roan bakom sig? Blir det inte roaner om selfarna är "rena" selfar?

Cavia
0

Ja exakt, förslagsvis letar du efter en vältecknad roanhane, och vidare letar efter selfhonor med roan bakom sej, gärna många roan…Om du gör en sökning på SMFs uppfödarsida, hittar du en del uppfödare av roan.

Det funkar såklart med en helt roanfri self, men utifrån min erfarenhet så blir resultatet sämre.

_Charlie
0

#6 Okej, tack så mycket för infon! Ska ta mig en kik på smf's hemsida. :)

godisgrisen
0

#0 Åh vad roligt! Grattis till ett spännande beslut och välkommen ned i nonselfträsket ;-)!

Vilken färg hade du tänkt dig? Nyfiken!

Jag kan inte ge dig några tips om just roan men du fick bra hjälp av Cavia ovan. Däremot kan jag nog i egenskap av uppfödare av en annan "knökig" nonselfvariant ge tips.

1. Ta det lungt. Välj avelsdjuren noga. Öka djurantalet sakta de blir strax väldigt många i alla fall fast du försöker bromsa.

2. Var uthållig det tar säkert flera år innan du får en champion.

3. Stirra dig inte blind på teckningen. Välj avelsdjur med bra typ och färg i första hand för det är lättare att styra.

Jag blir jätteglad när folk vill föda upp nonselfar.Skrattande

_Charlie
0

#8 Tack! :) Jag vet inte riktigt om färgerna, men jag är väldigt glad i creme/golden/buff färgerna så kanske något däråt. Lilac, grey och black är uteslutet då jag inte gillar dom i enfärgat, och det är ju synd att ha djur hemma man inte gillar färgen på. ;)

Har jag tålamod snubblar jag säkert över "rätt" djur någon gång. :)

_Charlie
0

#9 I enfärgade SELFAR skulle jag nog tillägga. Andra raser gillar jag färgerna på men inte på selfar.

Sanni
2

Cream roan Kyss Har en gång sätt en sådan marsvin och kan säga att jag blev helt kär. Om du nångong börjar föda upp creamfärgade roan, kan du vara säker att jag är den första som kommer springande här fån Finland och söker en åt mig själv :D

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Cavia
0

Det som kan vara komplicerat med just creamroanar är att dom är så pass ljusa, så det är svårt att se teckningsfärgen…men håller med, dom är fina!