Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2279 ggr
[Vargöga]
0

Vridna klor

Läste i tråden "arg" om att marsvinen i blocketannonsen hade vridna klor. Min kille ha det. Är det farligt. Förra ägaren har ju klippt men det går inte att klippa så långt för pulpan är lång. Behöver jag göra något åt det?

liliane
1

Vissa marsvin får väl det när de blir äldre även om man klipper klorna regelbundet??

[Vargöga]
0

Har han ont när kan går och kan det var därför som han inte vill röra på sig så mycket?

Trist att jag fått en sjuk marsvin. Rynkar på näsan

FeliciaS
0

Det är inte farligt men man får se till att hålla klorna korta så att de inte belastar tassen fel till följd av de sneda klorna. Klipp precis intill pulpan så brukar den dra sig tillbaka och bli kortare om man klipper ofta. Det är dock svårt när klorna är väldigt sneda, jag har själv ett marsvin med väldigt sneda klor. Hon hittades utomhus med alldeles för långa och hemska klor.

Har du bara ett marsvin?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Vargöga]
0

Jo jag söker för fullt en kompis till honom. Förra ägaren skaffade ingen ny kompis när den andra dog i höstas. Nästa helg tidigast får jag tag på en kompis.

FeliciaS
0

#4 Okej, vilken tur. Då lär han bli piggare :) Det kan vara klorna som gör att han inte vill röra sig, du får se hur det ser ut när han går.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

liliane
0

Alltså är de böjda inåt liksom? Min förra hane hade det och när jag frågade hos veterinären sa de att vuxna marsvin ofta får böjda klor.

[Vargöga]
0

Dom är böjda utåt. Han är 4,5 år gammal.

[Nooni]
0

Om du kan ta dig till Gävle finns en liten kille här, fyra månader, hans kompis dog idag =( Men förstår att det är lite långt från Åland…

[Vargöga]
1

Tyvärr går det inga båtar förrän den 20:e januari annars hade jag åkt idag.

[Nooni]
0

Du är välkommen då =)

[bettiebus]
0

Äldre marsvin får ofta böjda klor även om de är välklippta. Tycker jag ser det mer på mina abbysar än de andra , men det kanske bara är inbillning.Cool

[Vargöga]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser hans klor ut.