Att klippa klor
Hej
Snart är det dags att för första gången klippa klor på våra marsvin. Hur gör ni? Vad använder ni för tång? Räcker det med en sådan:
http://foderbilen.se/klotang-sax-smadjur.html
Finns det någon bra artikel där man kan läsa mer om kloklippning?
Jag har den första tången och är inte riktigt bekväm med den, tycker den är lite bökig.
Jag har en sån här fast blå :P Länk
Väldigt bra tycker jag :)
#1 Vilken cool klotång! var köpte du den? :)
Kram Karro :)
#4 Min köpte jag på Börjes i Tingsryd, men finns att beställa på lite olika ställen, t.ex djurmaxi.se tror jag har :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har en vanlig, liten sådan som du länkar till i #0. Har haft den i tolv år och den har alltid funkat så jag har aldrig brytt mig om att köpa en ny ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Okej tack. :) Behöver endå rid grejor så kanske ska satsa på att åka dit! :)
Kram Karro :)
jag har haft flertal olika klosaxar, Det jag tycker är bäst att ha till grisarna är en liten, Som i inlägg #0 då det lätt blir stort och klumpigt med deras små tassar. Har du möjlighet kan du åka till en djuraffär som säljer klosaxar och hålla och känna efter själv vad just du gillar bäst =)
Charlotta-B
#7 hehe okej ;) Ja jag bor ca 1,3 mil därifrån så! :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för fina tips! Nu har jag beställt en klotång. Hur mycket ska man klippa egentligen? Jag skulle gärna vilja få det lite beskrivet 
#10 Olika marsvins klor växer olika fort, och det beror också på hur mycket tid som det går mellan klippningarna, så det är svårt att säga exakt hur mycket man ska klippa. En liten bit från pulpan, brukar man säga. HÄR finns en bild och lite information.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.