Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 789 ggr
Blondi3
0

Svamp

En dag hemma och det är grått ute och massa tråkigt.
Så jag börja tänka på svamp efter att läst lite om det, så tänkte det kanske finns någon duktig här inne som kanske vet lite mer ..  

• Hur märker man att ens marsvin fått svamp?
• Vad finns det för tydliga tecken?
• Hur vanligt är det att marsvin får svamp?
• Vad gör man om man får det på sina djur?

Kram Sanna med djur

[Liinda]
0

Ingen av mina marsvin har haft varken munsvamp eller Nossvamp så jag vet inte mycket om det förutom att får dom Nossvamp så blir det som ett streck på nosen som är torrt. Och det behandlar man med pevaryl funkar inte pevaryl så kan veterinär skriva ut andra medel.

Men det måste väl finnas någon annan här som är lite mer kunnig om svamp än vad jag är?

[Liinda]
0

Här finns det bilder på munsvamp http://www.smadjursvanner.com/bb/viewtopic.php?t=1153  Jag hittade länken i ett annat forum där det diskutterades just svamp.

FeliciaS
0

#2 Är inte det en infektion? Eller är det svamp…? Såg en annan bild på svamp med det såg inte likadant ut.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

det är svamp fast när det gått väldigt långt

Blondi3
0

Nossvamp o så har jag sett en hel del, men finns det inte svamp på kroppen med ?! Eller skabb e det kanske ?!

FeliciaS
0

#5 Nej, inte på kroppen. Fast kanske på tassarna? Inte vet jag. Har bara hört om Nossvamp.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dannebacken
0

Jodå, de kan få svamp på kroppen också, särskilt vanligt hos raser med tät päls, tex teddy/rex. Har sett en del när jag stått i incheck, men är så fruktansvärt dålig på att förklara hur just det ser ut…

/Sandra

Ting-e-ling
0

Smittar det eller kommer det bara av det dom ätit?Hur länge ska man behandla?

Blondi3
0

Jag har läst att de kan få på kroppen också, det var därför jag börja undra hur det kommer o sådär ..

ska till vet imorron med min nya kille, för han kliar sig något frukansvärt =/ vill kolla upp han så han mår bra !!

Blondi3
0

Varit hos vet idag och det gick bra. Han fick spruta och ska ta igen om 10 och 20 dagar. Var inte sellnic som jag först var rädd för ! Så det känns bra :D Nu är jag glad igen .. hehe