Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2527 ggr
wingren
0

Tuggar inte grenar

Lade in två grenar i buren för 2 dagar sedan, en från äpple- och en från päronträd. Men de gnagar inte något på dem. Är ju lite bekymmrad inför framtiden iom att tänderna växer hela tiden. De är inte så förtjusta i knäckebröd heller. Hur kan man få dem att bli mer intresserade av grenarna? Eller de kanske vågar smaka så småningom? Någon som har/har haft liknande problem?

Bävern
0

Mina gnager inte heller på grenar eller äter knäckebröd, vet inte hur man ska få dom att börja med det, dom gnager bara om någon av oss håller i pinnen men inte när deom ligger inne i buren.

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

wingren
0

Mina förra marsvin och hamstrar har alltid älskat grenar så har aldrig haft detta problemet. Hoppas någon har något tips

Abico
0

Mina gnager inte så mycket på grenar när de får det, kanske för att det är så sällan att de inte är vana vid det. De brukar käka upp bladen och lämna resten ^^ Bra hö håller tänderna i utmärkt skick ändå.

Hanna 

Moctezuma
0

Mina första marsvin gnagde direkt på äppelgrenar, medan mina nuvarnade var misstänksamma i början. Kanske visste de inte helt enkelt vad de skulle göra?

Sen kom jag däremot på att låta ett äldre marsvin äta på en äppelgren så att de yngre hörde ljudet upp till sin bur, där det också fanns äppelgrenar, och då förstod de att det var det man skulle göra - gnaga!

Nu gnager de bort barken från en äppelkvist på bara ett par minuter - helt otroligt : D

Låt kvistarna vara kvar i buren. Riv bort en bit tunn bark och bjud det åt dem, så kanske de så småningom kommer på att det går att äta och att det är roligt att gnaga :)

ponytails
3

Jag tror det är en missuppfattning att marsvin skulle ha ett behov av att slipa sina tänder på grenar.

De ska ha tillgång till hö alltid som de ständigt äter av. När de äter så slipas tänderna mot varandra.

Grenar är endast för tidsfördriv om de tycker de är roliga. Det är populärare med färska fruktgrenar med blad Glad

Binajis
0

#5 Må så vara att det inte är tandslipning (fast jag har svårt att tro att det inte spelar någon roll), men det går väl inte att förneka att det är nyttigt med? Du menar att det bara är tidsfördriv nämligen :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

wingren
0

Så då behöver jag inte oroa mig med andra ord? :)

Moctezuma
0

Här är det tidsfördriv nummer ett ;) Plus att det är bra för tänderna, det är i alla fall jag övertygad om.

isblixt
1

#7 Nej jag skulle inte oroa mig. Jag har gett grenar kanske max 10 gånger under de år jag haft marsvin (sedan 2002 tror jag det är)… Får de bra hö och tänderna ser fina ut skulle jag inte alls oroa mig.

Fridaaaa
0

Mina äter mer på bladen sommartid än gnagar på grenarna hihi :)
Jo lönn och äppelgrenar gnager dem gärna på

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mari
1

Mina äter gärna på grenar när jag lägger in.

Ett tips är att du tar in grenar nu under vintern, sätter i en vas med vatten i fönstret så de får en chans att knoppa sig, mina gillar mer att äta med knoppar på under vinterhalvåret, jag får uppfattningen att när de får äta lite grönt så triggar det igång dem att även äta på barken ännu mera :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

wingren
0

#11 Bra tips där du! :D Det ska jag göra direkt när jag vaknar imorgon fasen, inte ens tänkt den tanken x) Nu när jag kom ut ikväll för att ge kvällsmat hade de minsann tuggat, väldigt lite men ändå :) Lade den ena pinnen/grenen under höet så de kanske skulle "råka" tugga på den. Haha. Och den andra Lade jag lite hötussar mellan grenarna. Får hoppas de är lite lättlurade och märker att det är gott o gnaga ;)