Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1109 ggr
[Vargöga]
0

Försäkring

Vi har ett försäkringsbolag här på Åland och enligt deras hemsida gäller detta:

Livförsäkring kan tecknas för djur med ett marknadsvärde på minst 120
euro och upp till högst 550 euro.

Id-märkning eller ringmärkning.

Veterinärsbesiktning före tecknandet av försäkring.

Nu undrar jag om det ens är värt att teckna en försäkring på min(a) marsvin? Dom är ju knappast värda 120€ (ca 1100kr).

Aristarcos
0

har ni bara ETT försäkringsbolag… mycket märkligt, varför man försäkrar ett marsvin borde mest bero på om man avlar mycket, och  också om man vill ha ersättning för eventuell veterinär kostnad. Men då bör det väl också förstås finnas någon kunnig vetrinär på området…sen kan man förstås också själv lägga in en budget på ett konto själv, så att man har att ta av om de blir sjuka…

dumlekola
0

Jag tror att det är bättre att skaffa en sjuk- och olycksförsäkring om det finns. Med en livförskring får du ut pengar om djuret dör, och som du säger så är inskaffningskostnaden inte så stor på just marsvin. :-)

[Vargöga]
0

Jo vi har bara ett bolag här liksom andra saker. Surt är det men igen att göra åt.

Jag vill ju försäkra mina djur ifall det skulle hända något så att kostnaderna skulle skjuta i höjden. Ett vanligt veterinärsbesöka har jag ju råd med men om det skulle bli något extra så.

Creation
0

#3 Men livförsäkring är ju inte direkt intressant ifall du är ute efter ersättning för veterinärbesök? :) Hur ser kostnaden ut för en veterinärvårdsförsäkring där?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Vargöga]
0

Tyvärr har som inga priser på hemsidan utan ajg måste ringa dit till dom. Har inte gjort det eftersom det står så där som jag skrev i #0.

Creation
0

#5 Hur menar du att det i #0 fått dig att inte ringa?

Man kan inte teckna livförsäkring på marsvin här i Sverige heller. :) Djuret måste kosta minst 1000kr i inköpspris/värde för att man ska få det. Däremot veterinärvårdsförsäkring kan man teckna utan problem! Där spelar djurets värde ingen roll.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Vargöga]
0

Har ingen aning men jag hittar ingen annan information. Det verkar ju lite så där att det helst skall vara katt, hund och häst.

Aristarcos
0

Men ring och fråga om en sjuk och olycksfalls försäkring för marsvin vad det skulle kosta, om de är ensamma där, så borde ju en sådan försäkring kunna tecknas även hos dem, även om man inte skaffar en "livförsäkring"

Moa-16
5

På marsvin så tror jag man sparar mer pengar på att inte har någon försäkring, om ett besök kostar så mycket att man inte har råd så är det förmodligen bättre för marsvinet att få somna in pga, riskerna. Svårare ingrepp kostar ju i regel mer… Bättre då att spara pengar om djuren blir sjuka, tror man tjänar mer på det.

dumlekola
1

Jag har definitivt tjänat in min försäkring. När Kola fick allvarlig diarré så fick vi åka in akut på kvällen för att låta honom stanna över dagen med dropp. Då kändes det skönt att "slippa undan" med en räkning på 1200 kr istället för att behöva betala 2800 kr. Bara där tjänade jag in fem års försäkringspremie…

[Vargöga]
0

Nu har jag ringt till försäkringbolaget. Nu är båda mina marsvin försäkrade. Det var någon skade- och vårdförsäkring.