Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1601 ggr
Isnona
0

Mer knölar

Ja nu blir jag förtvivlad. Som några av er redan vet så har Oskar redan två knölar bakom öronen, nu har han fått en under hakan och en under varje bakben också.

Som om inte det vore nog så har även lilla Cornelia fått en under ena bakbenet. Vad sjutton kan det vara, någon som varit med om något liknande? Är det något smittsamt eller är det en ren slump? Lymfkörtlarna tänker jag på, men något måste ju orsakat detta.. Båda två äter och är pigga.

Vår veterinär har inte öppet idag men ska ringa direkt imorgon.

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Abico
0

Vet att det ibland "går" bölder hos marsvin som bor ihop, jag tror att det är någon härinne som varit med om det - att det liksom dykt upp bölder på flera av djuren under en period. Kan ha varit godisgrisen? I vilket fall som helst var det inget farligt, det gick över efter en tid.

Hanna 

Isnona
0

#1: Det låter lite märkligt tycker jag, men kanske kan vara så också. Förra gången vi var hos veterinären trodde han på lymfkörtlarna och sa att om det blev fler skulle vi röntga för att se om det är något som satt sig i lungorna. 

Håller alla tummar och tår att det går att bota.

FeliciaS
0

Hur gamla är de?
Jag har hört om ett par olika uppfödare som har haft knölar på ungmarsvin.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Isnona
0

Oskar är 5 månader och Cornelia är 4 månader om jag räknat rätt.

godisgrisen
0

#1 Ja jag har haft smittsamma hakbölder så det finns. Riktigt jobbigt men egentligen ofarligt. Men de sitter alltid i hakpåsen eller ibland under örat eller i morrhårskuddarna. Drabbar i princip bara ungdjur under ett halvår.

Ingen av dessa har haft under bakbenen. Men jag hade en hona för många år sedan som hade alla lymfkörtlar förstorade. Hon fick antibiotika och cortison som skulle fixa en infektion men hon klarade sig inte så troligen hade hon lymfcancer. Hon var nästan fem år.

Skulle tro att det är en infektion dina har. Om det är smittsamt är svårt att säga med kanske då två har det samtidigt.

Isnona
0

#5: Okej, ja, jag tror också på någon infektion.

Tänkte lite på det här med antibiotika, marsvin är väl känsliga mot det om jag inte minns helt fel? Något man bör tänka på? Kan vara bra att vara förberedd om jag behöver ge det.

isblixt
0

#6 Håll koll på magen så den inte kraschar. Stödmata om det behövs med Critical Care :)

Isnona
1

Veterinären trodde på någon infektion så vi har fått bactrim. Hoppas verkligen att detta hjälper nu!

NinaS
0

#8 Håller tummarna!

Isnona
0

Nu har två knölar på Oskar spruckit, och jag har tryckt ut en massa var och tvättat rent med desivon sårtvätt. Har läst någonstans att man ska skölja ur såret med koksaltlösning för att få det riktigt rent. Men hur sköljer man? Jag har ingen spruta som är tillräckligt liten för att få in i såret och det minsta jag har är 1ml..

Oskar tyckte inte att det gjorde ont när jag klämde, utan det verkade snarare som om han tyckte det var skönt att bli av med det. Han har ju några knölar kvar, vågar jag ta hål på dom själv? Det jag är rädd för är att dom kvarvarande ska spricka inåt om jag bara låter dom vara…

Aristarcos
0

Du kan ju åka till veterinären för punktering och ev också för behandling, då det är på flera ställen. Och då båda marsvinen har det också. (det skulle jag ha gjort)

Isnona
0

Veterinären har inte öppet nu, men ska ringa på måndag hade jag tänkt. Jag är bara orolig för att det ska spricka inåt nu under helgen då dom som är kvar ser "sprickfärdiga" ut. Imorse hade en till spruckit på Oskar så har gjort samma procedur igen. Sen får dom ju fortfarande antibiotika och det borde ju hjälpa mot ev infektioner iallafall.

Hultan
0

Om han står på antibiotika vågar du nog ta hål på dom. Det hade nog jag gjort. Använd en grov kanyl om du har.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Hultan
0

Jag vet inte men man borde kunna använda emlasalva på huden innan du sticker (lokalbedövande) jag hade nog testat men jag kan inte säga säkert att marsvin tål emla. Kom på det i skrivande stund. Kanske finns andra som vet om dom tål salvan bra.

Med sunt förnuft kommer man långt!

NinaS
0

#12 Hur går det?

Isnona
1

#15: Det går jättebra, på ett marsvin är knölarna helt borta och på det andra får jag fortfarande trycka ut lite var ibland, men knölarna är på väg att försvinna =) Dom som inte sprack tog jag hål på själv. Det är absolut på bättringsvägen. 

Måste ha varit någon infektion av något slag, bara de två yngsta fick det och det beror antagligen på att de inte hunnit bygga upp imunförsvaret ordentligt.

godisgrisen
0

#16 Jag ycker att det låter som den smittsamma böldpkomma vi brukar kunna ha här. De bukar bli av med bölderna smärtfritt.