Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2474 ggr
Albuslover
0

tumör? :'(

Idag när jag kom hem ifrån ridningen så tog jag upp Nougat. Sen så stte jag han på köksbordet så såg jag att ena kinden var som tjockare än den ande och så klämde jag lite så var som en lite hård tumör eller något men den satt bara i hude. Måste man avliva eller eller går det att behandla på något sätt? :'(

Kram Karro :)

Albuslover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

:'(

westblom
0

min Teddy kille har också en på halsen i huden den växer inte iaf och då är det nog ingen fara,men tycker ändå att du kan ringa och fråga en veterinär

_Charlie
0

Det man brukar kunna göra för att känna om det är en tumör är att kolla om den går att röra på eller om den sitter fast. Man brukar inte kunna rucka på en tumör.

sandraedlund
0

Låter precis som den knölen jag hittade på min Aragorn - men den satt bak på höften - visade sig vara en varböld - ta honom till veterinären för att undersöka den det är mitt tips! Hoppas att du har lika tur som jag hade =D

Albuslover
1

Jag hoppas verkligen att jag har lika tur som dig! Min pappa är veterinär så sen när han inte har något djur där så ska jag gå dit med han! :'(

sandraedlund
0

#5 Då har du ju riktigt tur - slipper en massa dyra kostnader och grejer:p Tror nog bara att det är en varböld - och då behöver den bara tömmas och rengöras oftast^^

Albuslover
0

Mitt förra marsvin hade två bölder som vi tömde varje dag ocg gjorde rent och så fick han antibiotika och endå så dog han… :'(

sandraedlund
0

Pga bölderna eller? vart satt dem?

Albuslover
0

tror det! typ på varsin sida om pungen.

sandraedlund
0

#9 hm… det lät udda :o kan ju hända att det var något som satt på insidan som gjorde att han dog :/

Hultan
2

3# vill bara rätta dig. Att man inte kan 'rucka' på en tumör är felaktigt. Om man kan skjuta en knöl fram och tillbaka bevisar bara att den är förankrad i huden och inte i underliggande vävnad så som skelett eller muskulatur. Juvertumörer är ett exempel på en tumörtyp som kan vara elakartad och som går att 'rucka' på.

Med sunt förnuft kommer man långt!

_Charlie
0

#11 Okej, informationen jag skrev är vad jag fått lära mig av både min naprapat och läkare som kontrollerat en knöl jag har i nacken. Båda 2 förklarade för mig att tumörer växer fast och inte går att rucka på, medans min knöl är flyttbar och rör sig om en förstorad lymfkörtel.

Hultan
2

12# det kan nog skilja sig endel mellan djur och människor. Bröstcancer hos människa känns ju som en knöl i bröstet men juvertumör hos en hund eller katt känns som att den sitter i huden.

Fridaaaa
1

#13 Om du inte visste det, tillhör människan däggdjur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Albuslover
0

Har nu käst lite här på mif och kommit på att det är en hak böld eftersom det är i ena morrhårskudden. men är det någon som vet hur smittsamt det är? för jag vill ju helst inte dela på mina marsvin!

Fridaaaa
0

#15 Bölder smittar inte, inte heller tumörer.

Albuslover
0

Nej justdet det gör dom ju inte glömde det! :)

Ska snart gå och tömma bölden! :)

godisgrisen
0

#16 Det finns smittsamma bölder men de är lyckligtvis av ett ofarligt slag.

Fridaaaa
0

#18 Fast det är väl inte bölderna i sig som smittar, utan sjukdomen som har gjort att bölderna uppkommit?

godisgrisen
0

#19 Petskalle ;-) ja det är sent det är en bakterie som ger bölder som är smittsam.

Fridaaaa
0

#20 Petskalle?

Albuslover
0

Den sprack presic innan vi skulle tömma den men nu ser det fint ut! :)

Hultan
0

14# jag skrev inte däggdjur, så vad menar du?

Fridaaaa
0

#23 Du skrev att det kunde vara skillnad mellan människa och djur, så menade att människan tillhör djur.

Hultan
0

#24 still, vad är din poäng i sammanhanget?

[Sandi92]
0

Bölder på halsen/kinden brukar orsakas av inflammationer någonstans i munnen.

Hoppas du inte har samma otur som vi hade med ett av våra marsvin. Vi trodde allt var frid och fröjd när bölden var tömd och hon fått antibiotika, men nej då. Så fort vi tömt en så kom det en ny. Vi opererade till slut bort tanden som var dålig och då var hon frisk ett tag. Efter någon månad kom det tillbaka igen, då var det en annan tand som blivit dålig. :(

godisgrisen
0

#26 Av egen erfarenhet så kan jag säga att alla bölder som inte varit från bett har varit från denna eländiga smittsamma bakterie. Det är vanligt troligen vanligare än från muninfektioner. Handlar det om ungdjur är det troligast bölder från rubbningar i det outvecklade immunförsvaret och/eller denna smittsamma bakterie.

Albuslover
0

#26 Vad sorgligt! :( Hoppas du och jag slipper detta problem!