Deppiga marsvin?
Har pga dålig ekonomi och flytt (=platsbrist) tvingats minska ner på mina marsvin och de två som är kvar verkar inte vara glada :( de tjuter inte efter mat längre och sitter mest i varsitt hus och trycker. ( de bor i en 105x80-bur och har varsitt hus). De äter lite men inte så mycket. Kan de vara deprimerade? Vad kan jag göra för dem? Buren är för liten för fler än två men pga utrymmesskäl kan jag inte skaffa större så går inte att ha fler än två nu :(
Ingen som har nån tanke om detta?
Jag har en tanke 
Marsvin som bor i samma rum delar ju samma flock, även om de bor i separata burar.
Därför saknar dina två som du har kvar sina forna flockmedlemmar. Dom förstår ju inte vad som hänt och varför de båda blivit lämnade av flocken.
Visst kan de vara deprimerade, men de har ju varandra ändå vilket borde göra livet roligt igen så småningom.
Nu vet inte jag hur lång tid som har gått sedan flocken splittrades. Men djur tänker ju inte i tid så det tar den tid det tar innan de vänjer sig vid det nya.
Mat brukar ju muntra upp, men kanske du redan provat med det?
Annars kan man sticka till dom en godbit då och då, lite gurka eller nåt annat smaskens. Dom blir ju lika glada varje gång så i uppmuntringsyfte kan man ge lite och ofta istället för mycket på en gång.
Aktivera med mat, släng ut lite havre på botten och låt de söka efter det, eller skär favoritgrönsaken i riktigt små bitar och strö ut på botten.
Dom kommer nog igång igen som vanligt efter ett tag, men det är en stor omställning från att ha levt i flock till att bara bli ett par.
De är dock väldigt anpassningsbara så jag tror det löser sig till slut