Motionstips
Hej alla!
Marsvin bör ju få motion varje dag. Här hemma betyder det att de får springa på en begränsad yta i vardagsrummet eller lösa i hela köket. Försöker ställa upp lite kartonger som de kan hoppa upp på eller krypa in i. Jag brukar också lägga ut lite grönsaker eftersom de annars oftast drar ett varv i rummet för att sedan sätta sig i ett hörn och spana. När det ligger grönsaker här och var så tycker jag att de strosar runt lite längre tid.
Men vad är bästa sättet att få dem att motionera enligt er mening? Kom med tips! Sen undrar jag hur bra det är för marsvin att hoppa upp på saker. Mina gör det med sådan lätthet men man vill ju inte ha för höga hinder eller att de hoppar FÖR mycket.
Mina gör precis så som du beskriver i första stycket. Skulle också behöva lite tips :)
Mvh Linnea
Tycker det låter bra det du gör :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi gör likadant. Vi ger grisarna hela hallen o lägger ut filtar/mysrullar/tunnlar och sedan lägger vi ut låga pizza kartonger. Vi strör ut lite havre/grönsaker och lägger ut hö och ger dom en vattenskål. sen får dom vara där tills dom tröttnat vilket brukar ta många timmar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
EN film med hur de kan se ut hemma hos oss.
Va lite glömsk o glömde mysrullarna o så i början haha.
4# Haha, åh. Charmtroll du har.
Tycker också det är lite problematiskt att få de små liven att röra sig. Även om man lägger ut lite roligheter, tunnlar, kartonger och så vidare samt grönsaker. Springs emellan - det gör det. Men snarare från ett ställe, paus på ett bra tag, sedan nosa sig till nästa. Det är inget aktivt rörande, så att säga. Men de mår bra. Så antar det är huvudsaken. :)
#4 Vad kul att få se film på marsvin! Vad fina de var, speciellt den med mest vitt och fläckar runt ögonen, den var ju kung! =)
Så..då är det inte helt onyttigt att köpa hem pizza? Gu vad bra!
Vad var det för underlag du hade i hallen?
Min slutsats av filmen och motion får nog bli, ju fler marsvin desto bättre motionerade. Vad tror ni om det? Då ska man ju inte ha dåligt samvete för att man har så många som tre marsvin… Jag har nyligen skaffat ett tredje här.
Tänker på filtar och mysrullar.. Ser riktigt gott ut när marsvinen verkligen myser och ligger utsträckta på sådanna. Men blir inte filtarna och bäddarna snuskiga väldigt fort och behöver tvättas? Tvättar ni i maskin eller handtvätt? De saker jag har i tyg i buren (filt och hängmatta som de älskar att hoppa upp i och riktigt vräka ut sig på) har jag rollat med klädvårdsrulle och sedan handtvättat.. Men det blir så mycket hår och smuts på dem ändå, svårt att få bort…
Ett annat tips jag kom på nu på motion är om man hittar bra, stabila stenar som de kan hoppa upp på.
#6 jag har 6 marsvin, som går 2 och 2, tycker det är bra fart på dem ^^,
fleecefilt och tvättas i maskin gör jag :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mat är också ett nyckelord! Marsvin är lite som labradorer på den fronten… Smartigt att lägga ut lite kross och havre. Jag sår gräs i kruka som bara knipsas av och strös ut på golvet. Då har marsvinen lite att plocka med. Man undrar hur näringsupptag står emot näringsåtgång när de är ute och "motionerar" egentligen.. 
#6 det är lite roligt att utmana dom lite, först var pizza kartongerna väldigt läskiga men sedan var dom väldigt roliga.
Just den gången hade vi bara plast matta, vi brukar ha plastmatta + fleece filtar.
Våra hanar som vi har ute 2 och 2 var väldigt blyga i början, ingen fart alls. Men efter att ha varit ute ett par gånger är det full rulle på dom med. Men är dom flera så triggar dom ju varandra lite (min uppfattning)
När vi har filtar i buren städar vi varannan var tredje dag, dock borstar vi av pluttar och hö rester varje dag. Mys rullarna tvättar vi inte så ofta (man får dock tömma dom på pluttar..) När de behöver tvättas så handtvättar ja dom i diskmedel och virkon.
Vi har tegel stenar i buren till en del av våra grisar, det är väldigt uppskattat! Sen har vi ju tomten som har en egen kudde 
#9 Superbra tips! Tack. Diskmedel ska jag prova att tvätta med, det borde lösa upp smutsen-tycker just att filtarna blir ganska feta efter ett tag.
Ska leta tegelsten nu…
När nu tegelstenar kommer på tal.. Vart får man tag i dem? Där man inte behöver köpa så många att man kan bygga ett hus av det? Vill ju bara ha några stycken ^^
#11 vi hittade våra i en övergiven tegelstens hög.. Men skulle gärna vilja köpa nya. Vet dock inte vart man kan köpa.
#11 & #12 Tegelstenar kan man köpa i bygghandlar. Typ cheapy, Krauta m.m =)
Charlotta-B
Tack! :D