Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5013 ggr
[Sandi92]
0

Kala fläckar

Upptäckte för någon vecka sedan att ett av mina marsvin är kal på vänster sida av magen. Jag trodde då att det kanske berodde på hennes allmäntillstånd. Hon har haft upprepande urinvägsinfektioner och varit lite ur form ett tag.

Ikväll märkte jag dock att även mitt andra marsvin har en kal fläck på nästan exakt samma ställe. Har inte tänkt på ifall de kliat sig mer än vanligt. (Ska hålla koll på det nu.)

Nån som vet vad det kan vara?

Sandra-B
0

Har du möjlighet att ta en bild på det och lägga upp så blir det kanske lite lättare att säga vad det kan vara :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Sandi92]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Marsvin1

[Sandi92]
0

Marsvin2

Denna kommentar har tagits bort.
[Sandi92]
0

bump

Abico
2

Det ser så fint ut, inte irriterat eller torrt, att jag skulle gissa på något hormonrelaterat - typ äggstockcystor. Fast det är konstigt att det dykt upp så tätt på bägge två. Har dom skorviga/svullna tuttar och är det tunnhårigt på andra sidan magen också?

Hanna 

[Sandi92]
0

#6 Stämmer precis. Det börjar bli på andra sidan också + skorviga bröstvårtor. Är det också tecken på hormonrubbningar?

[Sandi92]
0

Läste vidare om det här och det verkar ju inte bra.. Måste man alltid operera marsvin med hormonrubbningar/cystor? Finns det nåt annat man kan göra?

Abico
2

#7-#8 - Då låter det som om det kan vara äggstockcystor. Det är relativt vanligt och är för det mesta ingenting som marsvinen har något problem med. Jag skulle aldrig operera en sådan sak som äggstockcystor eftersom det känns som ett stort ingrepp. Jag har hört om folk som behandlat med hormonsprutor men jag skulle inte göra det heller eftersom marsvin är ganka stickkänsliga…
Jag hade en hona med äggstockcystor, hon hade det i 1-2 år utan större problem. Till en början växte pälsen tillbaka i perioder men med tiden tappade hon allt mer och blev tunnhårig över hela kroppen, hon såg inget rolig ut men påverkades inte av det. Däremot betedde hon sig brunstigt i längre perioder än normalt och ibland ganska extremt, red på kompisarna och kurrade och hade sig så att hon knappt fick ro att vila och äta. Med hjälp av munkpepparkorn (finns att köpa billigt över nätet) som jag krossade och gav henne över en gurkskiva lugnade hon ner sig märkbart och blev "som hon skulle". Det var inte alltid jag behövde ge henne det men under de perioder som var värst så var det en jättehjälp.
I höstas blev hon dock betydligt sämre, kanske tryckte cystorna på någonting inuti henne för hon fick problem med att bajsa, rörde sig kontigt och gick ner i vikt. Därför avlivades hon i oktober. Jag skulle gå tillväga på samma sätt igenom om någon annan av töserna fick det. 

På bilden har vi lilla Irma, hon var en lunkarya ;) Fast mot slutet såg hon mest ut som en väldigt lurvig skinny.

Hanna 

isblixt
1

Alice har också äggstockscystor och har haft ett längre tag. Hon verkar inte lida av det och är ett piggt och glatt gammalt marsvin! Ingen operation här inte, det är alldeles för riskfyllt, hon är trots allt 5 ½ år.

[Sandi92]
0

Blev verkligen nedstämd nu. Det stämmer perfekt in på båda marsvinen, men särskilt det ena.

Hon har haft "urinproblem". Hon har fått antibiotika och har opererats för urinsten, men inget har hjälpt.

Jag inser nu att de sk "urinproblemen" troligtvis är en del av detta. Hon har kanske en cysta som trycker när hon bajsar/kissar så det är därför det gör ont och blöder, och därför som ingen behandling har hjälpt. Gråter

Hon har varit underviktig en längre tid nu trots att hon äter med god aptit. Även det andra marsvinet är underviktigt, så därför föreslog veterinären att vi skulle avmaska dem, men det har inte heller givit resultat.

Ibland har jag vaknat på natten av att hon har andats högt och tungt, vilket enligt sidan jag läste på också är ett tecken på cystor.

Vi ska till veterinären nästa vecka. Kanske kommer jag inte få henne med hem igen. Gråter Det ser mörkt ut just nu.. Kanske kommer jag inte få någon av mina flickor med hem. Det verkar dock inte ha gått lika långt på den andra. Hon är underviktig, har tappat päls och har torra bröstvåror, men inte ont när hon bajsar/kissar.

[Sandi92]
0

Efter dessa två flickor tänker jag aldrig mer skaffa marsvin. Jag älskar dem och tycker de är underbara djur och är glad att jag fått lära känna dem, men jag orkar inte med att ha sjuka djur hela tiden. Nästan konstant så har (minst) ett av marsvinen varit sjuka. Förkylningar, bölder, tandproblem, tumörer, cystor, svamp, Ohyra. Ja, listan kan göras lång.. :(

Albuslover
0

#12 Sörjer med dig! båda mina virvelmarsvin dog inom loppet av några månader. :(

Kram Karro :)

liliane
0

#12 Vi får hålla tummarna att det går bra. Har också haft en massa problem med mina grisar som bölder med tandproblem, bettfel och hjärnblödning.. Har dock insett att det är väldigt svårt att leva utan dem..

[Sandi92]
0

Tack. Jag ska försöka få tid redan imorgon. Tycker hon har blivit sämre de senaste dagarna. Hon skriker av smärta när hon bajsar. :( Jag är beredd på att inte få henne med hem imorgon. Är veterinärern positiv till att det går att göra något åt, så vill jag självklart det. Jag vill i alla fall inte se henne lida mer. Det är så hemskt. Gråter