Mitt bottenmaterialexperiment
Idag påbörjar jag mitt nya bottenmaterialstest. Har tidigare haft spån i botten med halm och hö ovanpå samt vetbed inne i myshusen. Men idag testar jag ett nytt grepp där jag använder mig av Liberos engångsskötunderlägg. (för den som inte haft bebis själv och vet vad det är så är det ett tunt lager med högabsorberande yta, i stil med bindors och blöjors ytskikt. Det känns alltså torrt på ytan trots att det kommit kiss på det. På baksidan är det plastat så vätskan ej rinner igenom.)
Först täcker jag buren med två underlägg. Mest för att buren idag är ättikaskurad och därmed helt toppenren. Lägger sedan ett ca 6-7 cm tjockt lager spån ovanpå och täcker med två underlag till. På detta sätt blir det mjukt och stötdämpande i botten utan att spånet far omkring. Ovanpå underläggen lägger jag halm och hö så grisarna har något att pyssla med.
Nu ska det bli spännande att se om detta funkar så bra som jag tänkt. Jag återkommer när jag sett hur det går.
Låter mycket spännande detta. Dessa engångskötunderlägg, sväller dom lite när dom blir funktiga? Lr behåller dom sin vanliga form?
Var köpar man dom? Hur stora är dessa? bild kanske?
Spännande!!
Charlotta-B
Låter ju hel-smart!
Längar efter att höra hur det funkat!
Mvh Linnea
De är 50 X 70 cm. Nej, de sväller inte. Det finns ingen stoppning i med superabsorbenter som i bindor och blöjor, utan det är ett non woven tyg direkt ovanpå plasten. Jag hittar inte min kamera för tillfället men jag lägger med en länk från en barnaffär där man ser själva förpackningen. De säljs i barnaffärer och ofta i större mataffärer. Säljs ofta också på tradera. De är förvisso rätt dyra men i mitt fall hade jag dem redan hemma eftersom de blivit över sen blöjperioden här.
http://www.barniallt.se/nya/butiken.cgi?cmd=Produkt+(Avd+babygrejer+Nothing,Manuell)+(P+070615171757)
Äsch, länken fungerar inte. Lägger in en annan:
Häftigt 
Blir spännande att följa och se hur du tycker det fungerar : )
En liten rapport kommer här:
Än så länge är jag väldigt nöjd! Det verkar vara ett underlag som ger perfekt svikt och mjukhet, och mina marsvin uppskattar nog det för de rör sig mycket mer i buren nu än när de hade spån. (Detta är två marsvin som jag nyligen fått hit efter att de suttit tämligen bortglömda i sin bur riktigt länge). Så om jag ska försöka summera:
+ mjukt för tassarna
+mkt lätt att rengöra buren
+luktar knappt något
- om man inte har något sugande material ovanpå så blir det i kisshörnan en del kiss. Även om ytan på underlägget känns torr så sprids fukten inne i underlägget. Det känns som att jag vill byta vid kissplatsen varje eller varannan dag.
Därför har jag nu börjat att klippa loss en mindre bit som jag lägger på kisshörna, så slipper jag slänga hela underlägget bara för att ena sidan är kissig.
Om jag bara visste var barnen har lagt min kamera! Så fort den dyker upp ska jag ta lite bilder.

Ska löpa en packet och ha den när man har marsvinen i knä, det blir super skydd mot kiss:). Tack för tipset
Låter riktigt smart! Kanske något att ha i hölådor m.m :-) Ser fram emot bilder :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Intressant :) Har du några bilder?
TS Hur ota byter du engångs underlagen och hur stor bur har du?
Glömde fråga hur ofta du byter ut spånet?
Spånet har jag inte behövt byta ut alls. Det fungerar ju mest som stötdämpning och ingen fukt läcker igenom underlagen.
Underlagen har jag bytt i själva kisshörnan varannan eller varje dag. Men nu har det legat i tre dagar pga en otäck olycka med min hand, och tro det eller ej, det känns helt torrt på ytan ändå och igen lukt. Det måste ju vara ett mirakelunderlag. Jag har halm ovanpå som pyssel för marsvinen.
Jag är helsåld på detta system! Iallafall än så länge!
Fascinerad över att alla här på Mif är så påhittiga och duktiga! :D Marsvinsinspiration ;)
Hur i hela friden får du underlagen att ligga kvar. Har nu provat jag med, men dom ligger inte kvar utan på morgonen så var allt som en knöl i mitten av buren. Jag ha en bokhylle bur med hölåda ovanför själva buren. Deras hus har jag under själva hölådan med underlaget först och en fleecefilt över det. Där liggen det kvar som det ska. Jag har 2 hus i buren. Kanske ska prova och lägga halm som du gjort så dom får något annat att tänka på.
Mina har ju ett sån där tråkig innebur med plastbotten och galleröverdel, ca 120 gånger 60 ungefär och mina underlag flyttar sig inte en millimeter… Kanske tar de bra fäste mot spånet under, eller så hjälper det att jag har ett rätt stort trähus i buren som liksom håller fast det hela.
Jag tror halmen ovanpå också bidrar till att det ligger kvar, för marsvinen bökar ju i halmen istället för i underlägget. Eller så är mina marsvin ovanligt lugna… vem vet.
#16 Ok. Jag får testa lite olika metoder. Vill gärna att det ska funka. Hittade ett ställe där man kunde beställa engångsubderlägg. 100 st för 149 kronor. Tror dom var 50 gånger 37cm. Lite mindre än liberos underlägg, men billigt tycker jag.