Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1647 ggr
Eulwen
0

Embla är här!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag, äntligen, kom hon fram! Hon har liftat med Martin och Hannah (Wallhamra/Damtorpets) ända från Landskrona till Vallentuna (och är uppfödd i Kiruna så det är en berest liten tjej). Jag har väntat, å längtat, å väntat, å längtat… Skrattande

Att fota svarta djur utan dagsljus är en riktig utmaning så det här är bara en liten preview, ska ta bättre bilder när jag får tillfälle. Men visst är hon väl ruggigt söt…?? Jag är nog lite kär tror jag.

Just nu sitter hon i en lite mindre bur i vardagsrummet, helt paralyserad efter en förmodar jag omtumlande resa. Hon får sitta i "karantän" här uppe en tid innan hon flyttar ner i marsvinsrummet. (Och så fick jag en ursäkt att ha henne nära…)

Hon är en self black och bär troligtvis på himalayagenen så plan 1 är att ta en kull på henne med min himmishane. Hon bidrar med en kortare nos, jättefina (!) öron och en i övrigt trevlig profil. Färgen är otrolig, riktigt nattsvart. Sitter lugn och fint i handen när jag väl fått upp henne så temperamentet verkar också trevligt.

Julafton!!

Eulwen
0

Åh, härligt…. Den snuskiga golvbrunnen på toa kom med också. *suck å stön* Vänligen ignorera! Skäms

---

Hah, bortklippt. Oskyldig

Fridaaaa
0

Vad söt!

Jo vet hur det är att försöka fota svarta/mörka djur utan bra dagsljus ;) Märkt det på lille Benzo t.ex hihi :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

godisgrisen
0

Fin! Grattis!Glad

Arinah
0

Snygg tjej, vad spännande:-)

Eulwen
0

Men vilken jätteskillnad det verkar vara på self och nonself när det gäller typ, jag är helt förbluffad.

Arinah
0

Jag tror det beror på att man fokuserar på teckningen mycket mera på nonselfar och på typen på selfarna. Så det är resultat av avelsarbete. Sen verkar mina långnosade ungar får bättre och tydligare teckning än de mer trubbnosade. Men det kanske mest är inbillning:-)

Eulwen
0

Ja den slutsatsen drog jag också men blir frågan, är selfens typ eftersträvansvärd inom nonself också? Har typen bara "halkat efter" inom nonselfaveln? Eller SKA de ha olika typer?

Intressant att du märkt ett sånt samband… Jag leker ju lite med tanken på att efter denna kull ta en med en magpie/harlequinhane men har inte bestämt mig än. (Inser att det i första generationen inte blir några magpiesare men däremot i andra.)

Creation
0

Åh, stort grattis! Du måste uppdatera sen hur det blir med ungar :) Hon verkar ju vara en riktig tillgång!#7 Det handlar väl mycket om standardernas utformning?
I standarden för nonself står det att det accepteras mindre avvikelser i kroppsform(bl.a. typ), främst på huvudets form. Denna avdelning utgör 15p av totalsumman. I selfstandarden står det inget om att mindre avvikelser accepteras, plus att avdelningen utgör hela 25p.

Så hos nonself kan man ju prioritera typen mycket mindre. Det spelar inte lika stor roll om t.ex. nosen är lite spetsig.
Jag hoppas att detta besvarade din fråga!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Eulwen
0

ä#9 Njäe, det bekräftar att typen inte är av lika stor vikt nom nonself som i self, men inte om ett av målen inom nonself är att få en typ som i self. Tjo säg det där tre gånger snabbt… Eller om de helt enkelt ska ha olika typer. Jag måste nog läsa och jämföra standarderna tror jag. Tack, jag ska absolut visa upp ev. ungar sen! :-)

godisgrisen
0

Idealet är det samma för nonselfar som det är för selfar eller att alla marsvinsrasers typ strävar mot self idealet men att bara selfarna hunnit till målsnöret. Jag vet inte varför inte alla blivit lika korta i typen som selfarna… eller jag antar att de inte är det därför att fokuset i aveln på de andra raserna har legat på andra punkter… men jag vet inte ..hur medvetet det varit. Det är inte säkert att man vill att alla marsvin ska vara selftrubbiga.

Det har dessutom börjat disskuteras om vissa selfar är ohälsosamt trubbiga. Även om de flesta är friska så finns det selfar som har trnga kanaler lite varstans i huvudet och kan drabbas av kroniska öroninflamationer och bli lite allmänt rossliga och snoriga. Min self cream hane Trollstugans Daniel kallades "Snor Danne" inte utan orsak och öroninflamation och en hjärnblödning fällde honom innan fyra års ålder. Jag tror absolut han var för kort i huvudet för sitt eget bästa. Hans dotter Sch Chokladfabrikens Episkey är bara aningens längre än sin pappa i huvudet hon är strax fyra år gammal och har aldrig snorat, hon är fullt frisk lite fet bara ;-) och söt. Episkey är jättefin tycker jaghon är kort och trubbig utan att vara extrem.

Om du använder Embla i magpieaveln så (du kanske redan vet detta ;-)) så blir det black golden i första generationen eftersom hon troligen inte bär på silvergenen men i nästa generation kan du få magpie och/eller harlequin… med förbättrad typ. Många magpie är väldigt långa i nosen så det gör inget att blanda in lite selfar. De är väldigt bra som typförbättrare de där selfarna.

(Hoppas inte mitt inlägg blev knäppt det är mitt i ntten och jag är sjukt trött)

Bild på Episkey.

Eulwen
0

Inte knäppt alls, det var lite som jag trodde då. Hon, Embla, har en väldigt kort nos men tanken från början var ju att få in lite sånt hos mina nonselfar. Och öronen… du skulle dreggla om du såg dem. Flört

Visst var det Episkey jag fick träffa hos dig? Hon är verkligen ljuvligt söt.

godisgrisen
0

#11 Ja du har träffat söta Episkey :-).

Det där med öron är mitt största problem i min magpiestam. Några av mina djur har hyfsade öron men så fort någon blir riktigt bra tecknad så är det alltid de med kortaste öron… morr. Jo du jag har redan spanat in Emblas öron och dregglat lite :-). Om du lägger in en bättre bild på henne kanske jag får läggas in på sjukhus för dropp… antar att man får vätskebrist om man dregglar för mycket :-).

Eulwen
0

Haha, du är för rolig! Glad Ska försöka ta lite nya bilder när jag får en chans i dagsljus.

Eulwen
1

Häll upp ett stort glas vatten godisgrisen. Skrattande

Har haft fotostudio här idag och fotat flera av grisarna till hemsidan. Här är Embla igen.

Eulwen
1

Och från andra hållet.

[Pauline T]
0

Söt! :)

Hultan
0

:) kul nu börjar det bli fart i ekskogen !! Jättefin!

Med sunt förnuft kommer man långt!

Eulwen
1

Som om det inte räckte med det så är det två småkillar på ingång också. En choklad magpie och en svart harlequin. Skrattande Men de får en egen tråd sen.

godisgrisen
0

Åh hon är jättefin verkligen! …å nu ska jag dricka the… en hel kanna ;-).

Samsung hälsar!