himalaya
Jaha, nu har jag fått en bebis. eller för ca en vecka sedan. En liten himalaya. Förhoppningsvis får hon fina tecken. Men än så länge så har hon inte fått ngra tecken alls. Bara lite mörkare öron.. Resten är heltvitt. När kommer teckenena? Någon som vet ungefär?
=)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Lägg ut en bild på den söta :)
NOlife whiteout pets <3
Jag kan göra det lite senare =) Vill ha svar först.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Vi hade 2 skinny bebisar, de fick sina tecken efter ett par dagar eller någon vecka
3 Alltså kanske hon blir en dold himalaya då? . För hennes mamma är dold himalaya och hennes pappa är black himalaya.
#4 har ingen aning. Vi har en skinny hona här hemma som är reggad som black himlaya. Hon har dock inga tecken överhuvudtaget. Men ibland kommer en svag mörkare nyans.
Såhär såg en av pojkarna ut vid cirka 1 månads ålder.
Vad är det för ras på marsvinet?
På en nonself kan det ta månader innan teckningen är "klar". Min hane är 7 mån nu har först nu blivit helt svart på fötterna. Sen beror det på temperaturen också, ju varmare marsvinet har det desto blekare/mindre blir de svarta tecknen och vice versa.
både mamma och pappa har stamtavl och är black himalaya. Men mamman har inga tecken.
Ja men vad är det för ras? Nonself, teddy, skinny elr ngt långhår? "Black himalaya" är benämningen på färgen, som alltså finns i olika raser. I vissa raser blir teckningen otydlig och då kan man få gå och vänta på ngt som inte händer.
Är mammans båda föräldrar bl.him?
Jahaa :D Peruan =) Jag vet inte riktigt hur hennes stamtavlka ser ut då jag inte har sett den än. =)
Aha! Har du möjligtvis någon bild på någon av dem, skulle gärna vilja se hur en peruan med bl.himalayateckning ser ut. *nyfiken* 
Jag har bara mamman. Och hon är dold himalaya. Så hoppas på att bebisen får bättre täckning :D men ännu har hon inte fått någon teckning. men hoppas på att den kommer snart.
#11 Hur menar du med dold himalaya? Saknar hon tecken över huvud taget, eller saknar hon bara vissa tecken?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hon saknar alla tecken. Men uppfödaren sa att hon var dold himalaya.
Menade uppfödaren då kanske att honan är himalayabärare? Det innebär isf att ungen bara blir himalaya om pappan är himalaya eller bärare av himalayagenen. Dold himalaya är ett begrepp jag inte känner till.

Dold himalaya? Är hon PE white då?
Nog tycker jag att du borde se teckning nu. Jag gjorde en tråd en gång där jag la in en himmisbebis vid olika åldrar. Hade jag kunnat så hade jag länkat till den 
#15 Kopiera in länken i ett inlägg vettja. Voila! :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Det kanske var så hon menade. Pappan var inte dold. Han var black himalaya. då borde hon alltså få tecken ? Hon har fått något mörkare öron. men det är också allt =(
Om mamman är bärare finns fortfarande risken (oturen?) att även din unge endast blev bärare, men ja hon KAN få tecken om du har tur. För att vara helt säker på att få en unge med bl.himalayateckning behöver båda föräldrar ha teckningen.
Kort förklarat så krävs två (ch)-gener för att få teckningen. Ungen ärver en gen från mamma och en från mamma så om mamma har:
-ch
och pappa har
chch
-så har du 50% chans att få ungar med himalayateckning.
(Så har iaf jag förstått det, rätta mig gärna någon om jag har fel.)
Jaha, Då blev man lurad. För uppfödaren sa att det skulle bli himalaya bebisar. att det helt enkelt inte kunde bli annat. Men tack för svaret! Då vet jag :D
Ja alltså, det är ju under förutsättning att mamman är himalayabärare. Det här med dold himalaya är något jag inte hört talas om förut så jag är osäker på vad uppfödaren kan ha menat. Kan du inte kontakta denne och fråga?
Det är inte säkert du har blivit lurad.
20 Jo de kan jag nog, kanske. Men det spelar mig inte så stor roll faktiskt vad bebisen får för tecken =) .