Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1151 ggr
Toxics
0

Sellnic myspåse

Hej!

Mina marsvin behandas nu mot Sellnic. Men vad ska göra med myspåsen?
Är det bara att slänga eller räcker det om man tvättar den ?

Hur uttalas sellnic ?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[braco]
0

Det räcker om du tvättar myspåsen. Sellnic är en kvalster som behöver ha en värd (ett marsvins hud) för att kunna överleva. Buren, matskålarna, husen och leksakerna kan du tvätta i VirKon.

liliane
0

Virkon kan du köpa på Granngården,vissa ÖB och jag tror även att det finns på Apoteket. Virkon är väldigt bra att ha hemma då det tar död på det mesta i bakterie, svamp, virus mm. Kan också vara bra att veta att virkon endast håller i ca tio dagar. Blanda därför lite åt gången i tex en blomspruta. Du kanske redan visste detta, men tänkte att det kan vara bra att veta för de som inte vet :)

Fridaaaa
0

Räcker att tvätta myspåsen.
Sellnic sitter ju under huden eller vad man ska säga, så det sitter inte fast i saker som t.ex Ringorm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Toxics
0

Tack så mycket för alla svar. Skönt att slippa slänga myspåsen eftersom jag har gjort den själv. Men då räcker det om jag tvättar den i 60?

men ingen som vet hur sellnic uttalas?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Fridaaaa
1

Jag har tvättat min i 90 grader, gjord av fleece.
Tror det är säkrare och bättre:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
0

Säll-nick har jag uttalat det :)