Lättströ?
Någon som vet om detta funkar istället för spån till marsvin:
http://www.granngarden.se/product/l-ttstr--hampa-gg-18kg-
Tillverkat av hampa tydligen - någon som testat det och har erfarenhet av det? :p
jupp, funkar tilll marsvinen. Skickade en bekant till lantmanna (granngården) en gång för att köpa spån, hem kommer han med hampa :P Karlar ! :)
Jag vet inte riktigt vad jag tycker.. det dammar kanske mindre, känns lite hårdare, marsvinen reagerade dock inte på de. har man fleece i buren är det ju betydligt lättare att skaka ren än om man jämför med spån.
Jag föredrar hellre spån, tycker det luktar gott när man nss gj0ort rent, sen inbillar jag mig att en bal spån räcker längre än en bal med lättströ.
Jag använder hampa till mina råttor och det funkar super!
Råttor har ju rätt känsliga luftvägar så kutterspån är för dammigt (och innehåller terpentin), så på den punkten klår hampa kutterspånet med hästlängder :) Dammfritt är ju optimalt för alla djur, så jag tror att hampa skulle funka ypperligt även till marsvin. Det luktar väldigt fräscht också (det luktar inte barrskog/terpentin som kutterspån gör och det luktar inte alls starkt) och håller sig fräscht länge. Just eftersom det håller sig länge och inte behöver bytas lika ofta som ex. toalätt-pellets räcker en bal längre än man tror. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Vi använder det till våra marsvin och tycker det fungerar kanon bra. Det dammar nästan ingenting och luktar gott. Tar bara kiss ställena och plockar bajsplupparna någon gång i veckan.
Jag håller med övriga, det funkar super! Jag använder det dock endast till mössen numer, eftersom spånbalarna är så pass mycket billigare. Skulle jag inte ha så många marsvin utan endast några få skulle jag använda hampaströet :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag använder det :) Funkar jättebra!. Bra uppsugnings förmåga och inte lika "flygigt" som spån.
Mvh Linnea.
Mvh Linnea
Tack för alla svar! Skall definitivt prova att köpa en sådan om det är så bra =D
Jag har oxå lättströ funkar jätte bra flyger inte omkring och dammar inte! Räcker länge till två marsvin! :)
Kram Karro :)
#7 Är det en sån där säck på 18 kg du har? hur länge räcker en sån för dig?
Aa det är det! Ca 5månader! :)
#9 Skoja du eller :o?!? Vad har du för storlek på buren?
100 x 53 Man ska köpa större så klart!, men nu räknade jag fel max tre månader hade köpt två stycken förpakningar! :)
#11 ja men det är ingen fara! Det är ungefär lika länge som två säckar med spån räcker för mig då ;) Har för tillfället 3 stycken grisar på 2 burar^^ Blir en till nöffisen senare ;)