Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1045 ggr
kamron
0

Om det stå i annonsen '' speciellt hästblandning''  , kan det bli bra hö för marsvin?

[braco]
0

Min erfarenhet av såkallat "hästhö" är att det oftast är mycket grovt och innehåller väldigt mycket gula, tjocka strån. Det bästa är att titta, känna och lukta på höet. Det ska vara grönt, mjukt och lukta gott. Höet ska inte damma.

[Quickeman]
0

Har aldrig hört det uttrycket förrut (och då har jag ändå hästar, och vi tar eget hö/silage) men det kanske är blandningen av grässorter personen syftar på? Men det skulle säkert kunna vara ett bra hö till marsvin. Enda sättet att få reda på det är ju att åka dit och titta/lukta/känna.

Man kan också ofta få lite ledtrådar till hur fina (smala) strån det är i det genom att fråga vilken skörd det är från (om detta inte står i annonsen, vilket det borde göra). 2:a och den eventuella 3:dje skörden har oftast fina strån medan förstaskörden brukar vara grövre.

[SMF193 Sagan]
0

Jag håller inte riktigt med. Visst föredrar de ofta ett grönt mjukt hö, men det är bra om det är blandat lite grovt och gult också.

De gula stråna innehåller D-vitamin. D-vitamin är viktigt för calciumupptaget.

Så ett hästhö kan vara riktigt bra för marsvin Glad

[Quickeman]
0

#3 Det tycker jag också är bra! Enligt min erfarenhet är det mer sällan mögel i det som är lite gulare också, då detta oftast har legat kvar ute på åkern och torkat en längre tid innan det togs in.

Mina grisar föredrar ett hö med fina strån, får de ett med grövre strån i också ligger dessa allt som oftast kvar.

Fridaaaa
0

Det höet jag har är bra till hästar med, så beror lite på vad det är för slags hö :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SMF193 Sagan]
1

Jaa, ibland ligger det kvar. Det är synd för det är nyttigt.

Jag kan bli lite sträng ibland och säga till att de gula stråna också ska vara uppätna innan det blir mer hö. Då är vi inte så sams på ett tag och ibland så får jag ge mig, haha..Skrattande

[Quickeman]
0

#6 Jag menade att mina inte äter de grova Flört Gult eller grönt struntar de i som tur är Skrattande

[SMF193 Sagan]
0

#7 Jaa, det var det jag också menade. De grova är ju oftast gula också Glad

[Quickeman]
0

#8 Jaha då förstår jag hur du menar! Skrattande

kamron
0

Köper jag Hö som är ganska grov och mycket gul, så plockar grisar bara dem gröna strå, resten är bara spil. Det blir ganska mycket jag kastar . Jag viste inte att oftast andra körd är med finare strå.

PernillaS
0

MIna äter bara fint hö, just nu är det svårt att få tag i fint hö.

Så dom äter men inte med samma intresse. Svårt att hitta någonstans dom säljer fint hö.