Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1959 ggr
elsasputte
1

Dricker mycket vatten..

Mina två honor dricker väldigt mycket vatten.. Är orolig för att de kanske dricker FÖR mycket vatten. Har två hanar oxå .. men de dricker inte alls lika mycket.

Tillsammans så dricker honorna två små flaskor under en dag, sammanlagt 240 ml.. medans hanarna dricker kanske.. en halv flaska ca 60 ml.

Varenda gång när jag tittar till dem om kvällen/morgonen så är vattnet slut. Jag har kontrollerat att de inte läcker oxå, vilket de inte gör.

EvaLuna
0

Hur gamla är dina flickor? Äldre grisar kan tydligen få problem med njurarna, vilket bl a yttrar sej i att de dricker mycke

elsasputte
0

Det är mor och dotter, mamma snart 3 år och dotter 1 år..

elsasputte
0

De verkar för övrigt som vanligt.. m¨r bra skuttar, piper.. som vanligt. jag kommer itne ihåg om de alltid gjorde de, men de har druckit mycket under en lång period iaf..

EvaLuna
0

Får dom pellets? Knäckebröd? Eller nåt annat som pojkarna inte får…?

elsasputte
0

nix.. de enda kraftfoder de får är havre. de brukar få nån gång i veckan kanske. Annars är det hö som gäller, och grönsaker bara.

Fridaaaa
0

Vissa marsvin dricker nog mer än andra.
Märker skillnad mellan mina hanpar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elsasputte
0

Ja.. de kanske inte är nått fel ändå. Men man blir ju lite orolig, och fundersam.

wingren
0

Om du är orolig kan du ju ringa någon marsvinskunnig vetterinär och fråga :)

millib
0

Får de komma ut u buren varje dag? Har märkt att vissa marsvin kan dricka mycket för att de är uttråkade, kan det vara så?

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

westblom
0

jag har ett marsvin som är över 6 år han dricker 600 ml/dygn och han har troligen  fel på njurarna men det inget som han mår dåligt över det är bara att se till att han har vatten

elsasputte
0

#9 ja näst intill varje dag.

millib
0

Tyvärr kan burdjur lägga till sig med ett upprepande beteende. Verkar de må bra är det nog ingen fara. Antar att du inte har saltsten?!

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

elsasputte
0

#12 nej.. inga saltstenar här :)

Hultan
0

Är du säker på att den inte läcker? Testa att byt vattenflaska mellan burarna..

Med sunt förnuft kommer man långt!

elsasputte
0

Ja, ganska så. jag har kollat spånet under, men det är snustorrt. Så om det inte hinner torka upp under dagen så vet jag inte.