fleece bur
Jag har precis börjat med fleece underlag i en jättestor bur. Men varenda gång jag ska tvätta fleecen är det hö överallt, de går inte av. Hela tvättmaskinen består bara av hö.
Hjälp?

Finns nog inte så mycket att göra åt det, allt fastnar ju på fleece, så själv håller jag mig till spån.
Jag har en hölåda som höet är i med ganska höga kanter då blir det nästan inget hö på fleecen och det som blir borstar jag bort med en borste med strävare borst. Jag har en bilborste och den funkar jättebra. Den tar bort håret som blir på fleecen också.
kan man inte stoppa in fleecen i en tvättpåse?
Det är framförallt en fördel om du avgränsar höplatsen i buren till ett annat material, så att höet inte ligger direkt på fleecen. Med en kraftig rotviska (borste) går det att få fleecen helt höfri innan tvätt, det tar dock ett tag vilket gör ett annat bottenunderlag under höet att föredra det underlättar.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Jag har nu ett test med 1/3 del av bokhylleburen med flecce, 1/3 del med lättsrö och 1/3 del där jag har höet på en botten av först Toalätt och sedan spån.
Lättströ delen är avgränsad med en hyllskiva mot fleccen och eftersom de klättrar på tegelstenar för att komma åt den delen så blir det hitills minimalt med strö på fleccen. Du kanske kan avgränsa till den del där du har höet?