Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1137 ggr
sowhatever
2

Ilskna hanar

mina marsvins hanar (Muffins & Mango) HATAR varandra.. dom bråkar hela tiden! om dom e i samma bur lägger dom båda revir direkt och gör konstiga ljud till varandra.. Sen börjar Mango bita Muffins på ett ¨privat¨ ställe.. då får han typ damp och börjar bita honom! vad ska jag göra !?!?!?!? nu har jag satt dom i varsin bur.. men så kan jag ju inte ha dom.

tacksam för svar :)

Binajis
1

Är du säker på att Mango biter Muffin och inte bara luktar? Hur länge har det hållit på, och hur gamla är dom? Sådan bakgrundsfakta kan vara bra att veta för att lättare kunna hjälpa =)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Fridaaaa
2

Ilskna hanar slåss, alltså blir som små bollar. Det där låter mer som smågnabb. Så håller några av mina gossar på var dag.
Blir det inga sår så är det nog inte som dem slåss/bits

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aristarcos
2

Särar du på dem är det oftast svårare att sätta ihop dem senare..

sowhatever
1

Det blir sår, och Mango har ett hack i örat.. dom har hållit på länge. Muffins e 2 år typ och Mango e 1 år ungefär. Jag köpte Muffins tidigare. Dom jagar varandra och sen hoppar på varandra och bitar varandra m.m

Aristarcos
1

Då bör du du kanske inte ta att sätta ihop dem om de gör illa varandra . Du får nog försöka hitta en annan lösning.

Elsa99
1

Du kulle kunna testa att bada båda marsvinen och sen städa buren ordentligt(alltså med vatten oh sånt:) )

Mina bråkade också mycke ett tag men då fick jag tipset att sätta ett galler i mellan de ( i buren) och sen att de fick gå tillsammns på golvet. men sen så ville de vara med varandra och nu är de bästa kompisar!!!!

Hoppas du fattarGlad

Fridaaaa
1

#4 Ja gör dem så, är det ju inte så bra:/
Då får det bli, antingen varsin annan kompis eller kastrering och sätta med honor :) Inte mycket annat att välja på om du vill ha båda kvar:)

sowhatever
1

men ja får inte kastrera mina .. det e typ aaas dyrt. Och jag får inte köpa något mer marsvin eller djur över huvudtaget, för min låtsas mamma e alergisk. och jag vill ABSOLUT inte sälja nåt av dom. man säljer inte sina bebisar jue. :/

[EllenAlicia]
0

hoppas du får hjälp ;) kul att du började på marsvinIFOKUS :D

Fridaaaa
1

#8 OKej men kan du inte ha dem i samma bur bara med en avskild vägg emellan så dem ser och hör varandra?

Aristarcos
0

Vet ej om det skrivts, det hjälper inte att kastrera och sätta ihop dem, för de har samma känslor ändå senare.

[EllenAlicia]
0

#10 vilken smart ide men får dom inte en sån liten bur då för jag vet hur stor bur hon har och så :D

Fridaaaa
0

#12 Jo det beror självklart på hur stor bur man har, men får/kan man inte skaffa fler marsvin får man ju ordna det i så fall :)

[EllenAlicia]
0

ja :)

Buffen
1

Jag har lagt ihop lite av min erfarenhet av hanar, finns att läsa här. Kanske får du ut något av det.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet