Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1110 ggr
Mojma
0

Kastrera hane

Har haft mina funderingar i nåt år nu om att kastrera. Har varit feg & avstått för att jag inte riktigt törs. Man är så rädd om sina små!

Men finns det några härinne som kan säga att det gick bra? Har bara hört om dåligt tyvärr.

Hur lång tid tog det att läka? Sydde de eller limmade såret? Vad behövdes göras efteråt? (Antibiotika eller annat osv?) Behövde det ges några tabletter eller något liknande? Osv?

Skriv gärna & dela era erfarenheter :)

Moa-16
0

Jag skulle själv inte ta den risken utan en bra anledning, det är ju alltid en risk att söva så små djur. Men om dom väl klarar det & kommer igång att äta,osv… Så brukar det oftast gå bra, det är vad jag hört iaf.

Aristarcos
0

#1 nu ville hon väl inte höra det, hon ville ju kolla om det gått bra vid kastreringar.

TS Det finns ju flera kastrater, så då måste det ju ha gått bra. Men det är ju bra att få veta så mycket som  möjligt.

Sen så kan de ju sövas på olika sätt, olika typer av stygn och eftervård. har för mig att det finns fler trådar här om detta. Vad som gått bra och vad som gått mindre bra, sen gäller det väl att hitta en veterinär som är väl insatt i marsvin och problematik kring dem heller än en oerfaren. Det var nog en tråd för ett par månader sedan i ropet om detta..

Aristarcos
0
[bettiebus]
0

Har kastrerat flera hanar och det har gått bra, inga problem alls. Det viktigaste tror jag är att ha en vet som är kunnig på marsvin. Mina har lagts under lätt narkos, fått en "komma igång spruta",  de har fått två stygn som tas efter 10 dagar. Som sagt inga problem alls Skrattande

Mojma
0

Tack så mycket för era svar! :) Och jag ska absolut läsa de gamla trådarna, hade ju totalt glömt att det finns en sök-funktion här!

Fortsätt gärna & svara om någon vill dela med sig av kunskap eller erfarenhet. :)

Misarn
0

Vi kastrerade våran hane Samson för kanske 4-6 månader sedan.

Eftersom det bara finns en "bra" veterinär i Dalarna på marsvin och hon inte opererar så fick vi en som inte alls hade den kunskap och erfarenhet som krävs för att operera utan komplikationer på Marsvin. Han hade använt fel tråd och hade varit för hårdhänt så det bildades ärrvävnader som gjorde såret infekterat och vi fick åka in 3 gånger för att öppna upp och göra rent, alla dom gångerna fick vi en ny veterinär. Dom försökte sätta ett dränage och såklart så bet han loss det och det är verkligen inte någonting jag kan rekomendera att man gör.

Samson mådde hemskt dåligt och rasade i vikt och vi fick stödmata och det var verkligen en kamp för att få honom att må bra.

Men han repade sig efter mycket om och men och idag mår han jättebra, får äntligen gå med sin fru Zooie och dom lever lyckliga i alla sina dagar. Glad

Men jag kan verkligen rekomendera att ta reda på så mycket du kan om veterinären, vad han/hon tänkt använda för stygn och vilken erfarenhet denne har, det är väldigt viktigt och har du möjlighet så åk en extra bit för att hitta en bra veterinär för det kan göra stor skillnad.

Moa-16
0

#2 Jo, men det innebär ju en risk oavsett hur många det gått bra för…

millib
0

Har kastrerat flera hanar utan problem, de ska sövas med gas vilket är det mest skonsammaste sättet. Och det med minst risker. Mina hanar har varit son vanligt redan när jag hämtat hem dem, pigga o krya och har inte heller sett nåt direkt sår, det är så minimala hål. De behöver inte äta antibiotika i förebyggande syfte utan endast om det skulle bli infekterat. Hos vår vet får man en gratis efterkontroll för att kolla så allt ser bra ut.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Frida B
0

kastererade min hane vilket gick jättebra, men medans det läkte fick han bakterier i såret och fick urinvägsinfektion som ledde till viktminskting som ledde (mycket som ledde till ;)) till antibiotika :/ inte alla har sån otur som Melvin (marsvinet) har, men om du ska kasterera så tänk på att inte utsätta dom för bakterier just i såret :) detta var för ett halv år sedan och han ändrades inte ett dugg ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

flocken
0

katrerade min sheltie hane. Han avskydde andra hanar. Tro mig. Jag försökte med många i olika åldrar. Han gick inte upp i vikt. Vägde knappt 700g vid 9 mån ålder. Nervös, opålitlig. Så jag gav han chansen att bli kastrat. Det bästa jag gjort. Han lugnade sig & har gått upp i vikt. Över 1000g & 1 år nu. Mkt för honom. Mer social.

De klistrade ihop honom. Behövde inge medicner efteråt. Inga komplikationer. Är super nöjd.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Mojma
0

Intressant att läsa vad ni skriver! :)

Undrar ändå det är många som säger att man ska veta att veterinären är bra osv, prata med denne innan osv. Men det går ju inte ens att få tag på veterinärer? När man bokar tid eller har frågor så hänvisas man till ett nummer, men det är aldrig veterinärer man får tala med ju? Hur har ni gjort har ni pratat med veterinären innan, och hur gick det till? Dom är alltid upptagna & jag har aldrig varit med om att man har fått prata med någon innan. Detta kanske låter knasigt för er som gjort det men det kanske är små privata kliniker ni varit på?

Aristarcos
0

För det första, men vart bor du så kan säkert du få tips om bra marsvinsveterinärer !! ?

Mojma
0

Jag bor i Eskilstuna. Den klinik jag brukar vara på är Arbogas den har varit bra men jag tvivlar på att de har stor erfarenhet av att kastrera smådjur. Sen finns ju stora Strömsholms djursjukhus. Det är ju jättekänt. Men vet ej om man kan få prata med vet där.