Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2524 ggr
frpiiskurr
0

Hosta!?

Hejsan!

Ett av mina marsvin hostade mycket för ca ett år sedan och då tog jag honom till vett i samband med att han hade ett rinnande öga. De kunde inte särskilt mycket om marsvin där och kunde inte säga vad hostan kom ifrån. Men den slutade efter ett tag.

Nu har han börjat hosta igen. Vad jag har märkt är det bara i samband med att han äter grönsaker (jag vet inte från vilken grönsak, ger dem morötter, broccoli, knäckebröd, sallad osv.). Han visar inga övriga symtom den här gången, ingen rinnande näsa elr ögon, så det kan inte vara förkylning. Det låter som torrhosta, nästan som om han sätter i halsen! :/

Har ni haft några liknande problem? Jag ska kontakta vett, tänkte Roslagstull. Någon som har tips på någon annan bra veterinär i närheten av bromma?

Tack! :)

Cafesinner
1

Mitt marsvin har hostat typ hela sitt liv, bland annat när han äter. Bytte till ett dammfritt underlag och han har slutat helt.

frpiiskurr
0

Okej, tack! Vilket underlag använder du nu? Tänkte prova Toa-Lätt…

liliane
1

Min senaste kastrat hostade mycket när han åt samtidigt som han långsamt gick ner i vikt. Det visade sig att hans kindtänder hade blivit för långa så att han knappt kunde tugga maten. Roslagstull är väldigt bra på smådjur :)

Cafesinner
0

Använder hampaströ nu, topenbra!

frpiiskurr
0

#3 Okej, tror inte det beror på det eftersom han gnager väldigt mycket, men jag ska kolla hos veterinären. Har hört att roslagstull ska vara bra :)

#4 Kollar upp! :D

Fridaaaa
1

Vissa av mina hostar för att dem äter för fort ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

frpiiskurr
0

#6 Har tänkt att det kan vara det, men det är så otäcka hostningar, som om han satte i halsen… '~'

Fridaaaa
0

#7 Låter lite så när vissa av mina äter höet för fort med, dock är det bara 2-3 hostningar kanske.

frpiiskurr
0

#8 Jo det låter faktiskt bekant! Jag kanske bara oroar mig i onödan? :D Anledningen till att jag blev orolig nu var att det har axelererat på kort tid. Men jag byter underlag och ser vad som händer :)

Fridaaaa
0

#9 Ja du kan ju testa det.
Nä tror jag inte, man kan ju inte direkt få dem att äta långsammare:;)

frpiiskurr
0

#10 Haha, nej i alla fall inte mina marsvin!! ;)

Fridaaaa
0

#11 Inte mina heller hiih