Spån slut överallt?
Jag köper 4 kilos paket spån från vitakraft, det är det billigaste jag hittat då jag inte har bil och kan inte köpa balar från ex. granngården.
Nu har jag dock varit runt i alla affärer i min stad som säljer dessa 4 kilos paketen, och de har varit slut precis överallt, övriga affärer säljer bara småpaketen på ett kilo från värdelösa dogmans.
Är det någon som vet något om detta? Det är lite märkligt att alla återförsäljare har slut samtidigt?
Mina stackars grisar är i akut behov av nytt spån! :(
En annan fråga jag kom på, vet någon som granngården säljer mindre paket spån, alltså inte de stora 25 kilos balarna men inte heller de pyttiga 1 kilos paketen?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Nu vet jag inte hur det ser ut med spån men du kanske kan testa Stl-strö sålänge? Finns på granngården, 100 liter (pressad bal, inte så stor och lätt att bära med sig) går på runt 50 spänn bara. Det finns väl ingen anledning till att du måste ha just spån menar jag.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#1 Nej det finns ingen anledning till att jag använder spån mer än att det är det alternativet som är lättast för mig att få hem på bussen. Vet du hur mycket 100 liter stl väger ungefär? det måste gå för mig att få hem på bussen.
Jag ska åka ut till granngården idag för första gången tänkte jag och kolla!
"2 hade jag varit du med så många marsvin, och hade varit utan bil, åkt och köpt en säckkärra ( finns med säkerhet även på granngården), och tagit hem en stor bal från granngården. Mycket mer ekonomiskt eller så ber du någon köra dig dit en gång per månad eller mer sällan och köpa dig 3-4 balar i taget.
#3 Ja det är ett himla jobb ska du veta att utan bil få hem ca 32 kg spån och 50 kg hö i månaden. Jag har stora plastpåsar (såna där grova matkassar i tjock plast de flesta butiker säljer för en tia nu för tiden) permanent i min handväska och asar hem 2 sådana fyllda med spån eller hö de flesta dagar i veckan.
För att inte tala om hur fruktansvärt o-ekonomiskt det är.
Jag måste hitta ett enklare (och billigare) sätt.
Mina 4 han-burar har inte fått städat på säkert 10 dagar pga att spånet är slut överallt. Så nu är det kris och de måste få rent. Löser det sig inte på granngården får jag lägga in handdukar eller liknande tills det löser sig för längre än så här kan de inte gå så. :(
Vad köper du för hö då ? Då köper du sådana små påsar med hö också ? Köper ju själv bara hö från bonde själv.. måste också bli dyrt. Har du plats att köpa lite mer hö och lagra ? Annars kanske du kan förhandla med bonde som ändå ska in emot stan att mot bilkostnad leverera ett par balar åt gången till dig ??
#2: En bal väger 10 kg enligt tillverkaren. Tycker själv att det låter mycket, känns inte som 10 kg att bära imho… Har man inte alltför korta armar tar man lätt en bal under vardera arm eller så.
Håller med #3 annars, säckkärra är guld! Men säckkärrorna på Granngården är asdyra när man kan få en för 200-250 spänn på typ ÖB eller Jula. Skulle själv aldrig kunna tänka mig att vara utan säckkärra igen 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Jag har heller ingen bil men känner att jag blir ruinerad på småspånpaket så det är inget alternativ. Jag måste köpa storbal helt enkelt. Iblad får jag hjälp att få hem spån och hö med bil men inte alltid ;-). Då tar jag det på cykeln. Med bra gummistroppar fixar sig det mesta. Det tar drygt en halvtimme för mig att cykla hem från Granngården med en höbal eller spånbal och mycket längre om jag får gå med cykeln men jag tycker ändå att det är ett mycket bättre alternativ än att köpa småförpackningar. Nu har du ju ett litet gäng så kanske måste du börja storhandla så du inte ruinerar och sliter ut dig i din jakt och frakt på marsvinstillbehör. Man måste göra det bekvämt för sig för att orka med sina marsvin :-).
#6 Jag köper 1 kilos hö från mataffären. De kostar 20 kr paketet och är det billigaste jag hittat förutom bonde då självklart. Jag hade kontakt med en bonde och försökte få honom att köra hem hö till mig för en extra kostnad, men han slutade svara så han ville nog inte. :(
Blir kanske billigare för mig att ta körkort. haha!!
#7 Okej, men då sticker jag ut till granngården nu och ser vad som finns och om det går att lösa. :)
#9: Gör så, lycka till!
Och ang hö - säckkärra säckkärra säckkärra! Granngården har ju höbalar bra mycket billigare än mataffärerna, dessutom mycket finare hö - jag tror jag betalade runt 150 kr sist för en stor bal :)
#7 förvisso kanske de är dyrare på granngården, men jag tror de är betydligt hållbarare där än de från jysk, och liknande de brukar vara rätt veka i sin konstruktion.. hade nog själv satsat på kvalitet som håller i längden.
#11: Mjo kanske det, det beror ju på vad man ska ha den till och vad man köper - billigt är inte automatiskt skit, även om det är det ibland. Själv har jag en som tar 100 kg, fullt tillräckligt för att släpa hem både spån, hö och stl-strö i samma vända eller bära möbler och annat tungt. 250 kr kostade den och fungerar alldeles utmärkt. Hade behovet varit annorlunda, som exempelvis frekvent användning i någon tung industri, så hade det säkert behövts någon annan kärra. Själv ser jag ingen vits med att lägga en halv förmögenhet till en "industrikärra" om den bara ska användas till hemmabruk liksom, men det är ju upp till var och en förstås.
Nu är jag hemma igen. Tur att jag åkte relativt snabbt för de stängde visst klockan 14. Men jag hann med en kvarts strosande i alla fall. ;)
2 stycken 10 kilos STL följde med hem, vilket slit men nu klarar vi oss iaf 2 veckor om STL'en funkar lika bra som spånet.
Hö verkade de bara sälja i småpåsar, den största på 4 kg för 119 kr vilket är jättemycket dyrare än jag ger för mina 1 kilos påsar.
Säckakärror hade dom, men den billigaste låg på 400 kr tror jag, tog dock 100 kilo, men jag köpte ingen.

Om du kan ta dig till granngården så säljer dom papperströ (jag har det just nu till mina får då hampan är slut)
papper ligger i balar som man kan släpa hem rätt lätt och kostar ca 50:- han på granngården säger att många med gnagare köper detta strö.
#14 Tack för tipset, men jag har precis kommit hem från granngården med 2 sådana balar. ;)
Godisgrisen - Hur sjutton får du hem en stor bal spån på cykeln? :-O Har du kärra eller?

bra att det löst sig, jag tycker det är lite fygit men OK då det inte fasnar i pälsen (jag har ju andra djur)
#17 Okej, det ska bli intressant att testa det idag. Något jag funderade på dock var om det inte luktar illa? urin på papper liksom?
#16 På pakethållaren på denna cykel. Min förra gick inte det på så då fick jag ställa den ner mellan sadeln och styret och gå hem… Med envishet går allt!
Nu har jag städat och lagt i STL i de 4 hanburarna och kaninens toalettlåda, och än så länge är jag absolut nöjd. Grisarna verkar tycka att det är helt okej också.
Om det inte är så att det börjar lukta snabbt kan jag absolut tänka mig att fortsätta med det.
#19 Oj, menar du samma enorma balar jag såg på granngården idag? 89 kr eller något liknande kostade de. Du måste ta ett kort nästa gång. ;)
#21 Ja stora riktiga balar ;-). Mindre vägrar jag att köpa både när det gäller spån och hö :-).
Nej jag kan inte fota för cykeln ramlar om jag släpper den :-). Du får fantisera.
#22 Tråkis! ;) ;)
#13: Synd med höet, men håll utkik i foderladan när du är dit - ofta finns höbalar där, står i svarta sopsäckar :) Antar att det är Dogmans hö du hittade och det däremot är ju galet dyrt.
#18: Tycker det håller lukt borta förvånansvärt bra, har det själv till mina råttor :)
Foderladan… Är det grovbutiken? För där inne hittade vi ströet efter mycket om och men. Jag fattade inte att man skulle gå igenom de svarta dörrarna men såg flera som gick omkring med spånbalar. Letade och letade och undrade var fasen har dom hittat dom, de finns ju inte!! Aha, kan man gå IN här? :D
Hmm, ingen aning faktiskt… Jag tror det? :P Här är det iaf på samma ställe som en massa strö, hästfoder, hönsfoder osv. Fast nu har de iofs ny lokal här, innan stod tex spånet och stl-ströet mer ute i butiken sas… Så ptja, det kan ju skilja sig åt mellan butikerna antar jag. Enklast är nog att helt enkelt fråga personalen ^^
Cykel plus skrinda då? Funkar utmärkt för att frakta prylar! http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d713988b9cb462227050d2c-man-kan-frakta-burar-pa-manga-satt
Gud vad glad jag är att jag har bil & körkort ;)
Någon gång när jag vet att jag ska mot ditt håll och du behöver, får jag väl köra hem med en stor bale till dig ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
tänkte just som frida.synd att vi inte bor närmare så vi kan hjälpa dig.kanske har du nån som har bil som kan hjälpa dig kompis eller släkting.kram
Tyvärr är vi alla riktiga stadsbor i min närhet här, utan bil. ;)
Jag nyter nog inte dra en stor säckakärra på bussen, men kanske jag köper en och ger mig själv en väldigt lång promenad en gång i veckan eller något. :D
Jag bor hemma och är körkortslös, har inte jättemånga djur, men även 17 stycken olika gnagare kräver burrengöringar, haha.
Min far hjälper mig att åka in till stan (4,5 mil) och köpa spån på Granngården. En bal, ca 20 kg, räcker i en dryg månad. Jag skulle ALDRIG orka köpa småpåsar haha, usch och fy!
Men som ovanstående har sagt så finns även STL-strö på Granngården, det använde jag tidigare. En påse väger ca 10 kg, men den är lagom stor så den är hyfsat lätt att bära med på en buss ändå, om man har lite muskler och viljestyrka.
STL-ströet är dessutom väldigt drygt, så det rekommenderar jag varmt.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Det måste väl nästan bli billigare att beställa hemleverans än att gå och köpa pyttepaket? Animail t.ex kör ut gratis till dörren om man beställer för mer än 500kr och de har både spån (löspackat) och toalätt.
#32 Tyvärr inte, deras spån är svindyrt.
Teddytassen säljer 25 kg balar för 150, men det är ändå dubbelt så dyrt som granngårdens balar, och med en frakt på nästan 400 kr får man köpa massvis för att det ska löna sig.

ett annat sätt att få med sig spån hem det är att sy två kassar som är ½ spånbalen och när man köpt balen delad den på mitten och lägga i kassarna, då får man 10 kg i varje hand att bära, tungt men släpbart.
Har man delningen nedåt så flyger inte spånet iväg heller 
spånet ska var kvar i plasten man ska inte ösa över så klart
#33 Nä det lönar sig verkligen inte då om det kostar så mkt :/
#34 Den var smart! Jag lyckades ju igår få hem 10 kg stl-strö i vardera påse jag hade med mig. Det var TUNGT och mina fingrar höll på att stryka med i is-blåsten, men det gick.
På tal om spån på granngården.. Är stora balar slut? Har haft stl ett tag nu men i fredags skickade jag iväg sambon för att köpa spån då det luktar godare och ser roligare ut. Men han kom med med typ en halv av den storleken jag är van vid..
Håller på med körkortet men har som tur en sambo ´med bil ;)
#37 De har stora balar, men de har lite olika utseenden på dem. Den stora balen jag har är vit med grön text, och jag tror det är 18 eller 20 kg.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag köper stor bale, fast ej på granngården, men det är ca 25 kg vad jag har hört. Står ju ej på dem ./
När vi var på Granngården i Kungälv för någon vecka sedan var spånet slut, pga sågverken står still under julen, så det hinner bli lite brist på det. Men nu har vi köpt och det borde finnas ute nu. :-9

#40 är inte tre hästar billigare på spån?
#37 de brukade jag med köpa men nu fanns det bara mindre.. står inget på den..
Var bor du ts?
Med sunt förnuft kommer man långt!