Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1466 ggr
Lilla_michelle
0

ungar??

idag köpte jag en till hona för den andra dog… hon är ganska tjok!!!!

men nu när jag känner på hennes mage är det typ två saker i magen  när man klämmer lätt med figgrarna så är dom lika stor som min näve ungefär men avlång!! 2 st på varje sida!!! varför!! är det normalt!!???  tack för snabbt svar!!

[090403]
3

Äggstockscystor kanske?

Var köpte du henne ifrån? Djuraffär? Då Kan hon ha gått tidigare med hannar isåfall…

När ska hon (och linus) få varsin kompis? :)

Lilla_michelle
0

#1 okej

en uppfödare

snart!

EN TILL FRÅGA HÄR!!

jag vill ha små marsvins ungar som springer runt i buren  men nu är ju Saffran en stor tjokis och är 2 år  men mamma säger att de  går bra för hon är inte ''över året'' en!  så jag undrar hur de går??

[090403]
2

Den här sidan tycker jag är bra att läsa innan man ens tänker på att avla sina marsvin:

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/att_tanka_pa_innan.html

Lilla_michelle
0

men  ålder då?? hon är 2 och hur går de!!

_Charlie
31

Jag har skickat länkar till information förut, men eftersom du fortfarande ställer sådana här frågor utgår jag från att du inte ens öppnade länkarna.

Du hade 2 ensamma marsvin. Den ena fick du för en vecka sedan. Marsvinet dör (pga sjukdom hos förra ägaren???) och ist för att ta tillfället i akt och köpa en kompis till hanen åker du på samma dag iväg och köper ytterligare en ensam hona. Nu har hon kommit hem IDAG och nu vill du ha bebisar som springer i buren.

För det första, det är lag på att marsvin ska leva med MINST en artfrände, det är alltså LAG på att dina marsvin måste ha varsin kompis av samma kön i sina burar. Det är inget vi har hittat på.

För det andra, när du kastar dig in i avel på detta viset utan att ha minsta lilla kunskap om det utsätter du din hona, och framtida bebisar för stor fara, förstår du inte det? Hade du känt dig redo att ta en kull hade du aldrig ställt dessa frågorna, du hade redan vetat om det eftersom du hade sökt information och läst på om det väldigt länge.

För det tredje, att på en gång vilja ta en kull på ett marsvin som precis kommit hem och som dessutom har knölar i magen är så oansvarsfullt så det finns inte.

1. Ta din hona till veterinären
2. Köp en hona och en hane till dina marsvin.
3. Studera och plugga marsvinsavel i många månader.

SEN kan du börja fundera på att ta en kull. Och kom ihåg att bebisarna du vill se söta och små springandes i buren kommer kunna springa där i 4 veckor. Sedan ska hanarna bort från buren och alla marsvin ska hitta nya hem. Eller har du plats för 1-2-3 kanske i värsta fall 7 marsvin? I värsta fall 7 hanar?

Du är dessutom väldigt ung. Har dina föräldrar några tusen undanstoppade ifall din hona blir sjuk? Vet du hur du ska agera om din hona får toxicos? Hur du ska agera om din hona inte får ut sina bebisar? Hur man får igång en livlös unge? Vet du hur man stödmatar, vilka preparat du ska använda, hur du stimulerar en marsvinsunge till att göra sina behov?

Jag förstår att du tycker det skulle vara jättekul med bebisar, jag gör verkligen det. Men du måste förstå vilket ansvar det är du tar på dig, för alla individers skull. Det är inte bara en dans på rosor där allt flyter på som det ska och söta friska bebisar tittar ut. Det kan gå snett, väldigt snett, och det är inte speciellt ovanligt!

Linnet
1

#2 Men du skriver att hon är 2 år, sen skriver du att hon inte är över året, hur är det egentligen, hur gammal är hon, har hon haft kullar tidigare?? Är hon dessutom överviktig så ska hon ju inte paras av den anledningen heller.

Håller med #5 varför skaffar du en ny hona i stället för att skaffa en bäbiskompis till din hane, då hade han fått en kompis och du hade fått en marsvinsunge som du så gärna ville.

Lilla_michelle
0

hun är 2 år   och har haft en kull.

diva
9

Tänkte bara tillägga en sak som kan gå fel. Isomras hade jag en hona som skulle föda sin 3 och sista kull och hon födde 3 bebisar varav en var döfödd och hon fick livmoder framfall, alltså livmodern kom ut ur honan. Jag fick avliva honan och sen fick jag handmata ungarna varannan timme dygnet runt i ca 3 veckor. Jag har haft jättemånga många kullar, men var ändå inte förberedd på att något sånt kunde hända. Så jag tycker som dom flesta här att skaffa kompisar till de marsvin du redan har och lägg avlandet på hyllan tills du blir mer insatt i vad det gäller för jag kan säga att det är inte bara är snuttinuttigt att få marsvinsbebisar.

[Quickeman]
8

Det första som slog mig är VARFÖR du inte skaffar kompisar av samma kön till dina (stackars) marsvin?!

Du skriver att du ska göra det snart hela tiden. Men att skaffa en passande kompis till sitt/sina marsvin gör man inte snart, det gör man NU!

Och du ska verkligen läsa det _Charlie har skrivit, många gånger och ta till dig det h*n skriver. För det är verkligen inte bara roligt och gulligt att ta ungar på sina marsvin! (tro mig, jag vet)

(det var en oerhört dålig uppfödare också som säljer en ensam hona till dig, såvida du inte har ljugit för denne förstås)

Fridaaaa
1

Låter som att då måste läsa på väldigt mycket mer och det låter som att du mest vill ha massa marsvinsungar. läs på mer om avel mm först

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Binajis
2

Fortsätt gå på som ni gör bara, det verkar funka…

Eloge till #8. Jag tror att Lilla_michelle hellre läser och tar åt sig av det.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Pauline T]
0

Lilla_michelle har dina marsvin fått varsin kompis ännu? :P