Allergi + marsvin???
Jag är ny här på MiF, och det här blir mitt första inlägg :)
Nu är det så här att min mamma är pälsallergiker, men hon klarar ganska många djur bra. Då är det så här att jag undrar om det skulle gå att ha marsvin ändå?
Vi hade i alla fall tänkt hålla i marsvin först och kela med dem, och om det går kasnke försöka låna hem och prova ett tag.
Hälsningar Diana och djuren <3
Jag hade gjort allergitest först, för att se om din mamma är allergisk mot marsvin, likså hö & spån/damm.
Bra idé där med att låna hem först :) låter som en bra idé :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okey!

kan säga att jag e pälsallergiker o allergisk mot hö, halm o pollen. jag lever med hund, katt, kanin o marsvin o det funkar faktiskt ändå bra. så länge jag lever i det funkar det. men kommer det in något nytt djur så reagera jag ett tag sen brukar jag bli härdad :)
allternativet e att gå till en djur affär o fråga om ni kan få hålla i ett marsvin o mysa med det en stuns för o se hur din mamma reagera. sen hade jag nog gjort ett allergitest. alla reagera vi olika. även som du säger kanske om någon i närheter vill låna ut marsvin för att se om det funkar.
som jag får tex bara en massa kli i ögonen o de svullnar upp o bli röda o snorig näsa. så jag överlever ju.
sen finns det ju dom det kan sätta sig på andningen då blir det ju mindre roligt.
Det beror ju på vad man är allergisk emot, nu är ju tyvärr Marsvin rätt allergena och äter dessutom Hö ( timotej) vilket många också är allergiska emot. Men din mamma kanske kan göra test för att kolla om hon är allergisk, men risken finns väl att hon kan utveckla en kraftigare allergi också.
jag är välldigt allergisk mot pälsdjur, men jag prövade att vara med teddy-marsvin. och jag känner nästan aldrig nått från Lisa och Molly som är två små teddy-grisar:) (dom är mina altså) :)
♥kram Linnea♥
När jag var yngre så tålde jag inte rex och teddy marsvin (fick utslag. typ.). Medan "vanliga släta" inte var något problem. Nu vet jag dock inte hur det är med den saken, då jag inte hanterat något sådant marsvin på en del år.

Ni skulle ju kunna ta kontakt med en uppfödare i närheten där ni bor och höra efter om ni skulle kunna få låna två marsvin på prov för att testa om det fungerar för din mamma, kanske kan det vara så att ni kan få behålla dem (köpa dem) om det fungerar för din mamma. Vet att en del uppfödare har lånat ut några djur ett tag just i sådana här fall, tycker att det är jättebra så att djur inte köps och sen snabbt måste göras av med igen för att man blir allergisk. Är ju dessutom en trygghet för den som vill ha djuren att kunna lämna tillbaka dem (inom en viss tid) om det inte skulle gå.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Min kille är allergisk mot alla de vanliga pälsdjuren men reagerar inte alls på spån, hö eller våra grisar vi har:p
Den enda gången det kan bli att han känner av, är om det gått länge mellan städningarna. Ibland reagerar han på höet om det skakas för mycket, men annars inget alls. Men precis som alla säger så är det ju olika från person till person.
Personligen (pälsdjursallergiker) har jag haft mycket problem förr men vant mig vid mina egna marsvin. Låter konstigt men… min doktor sade att jag aldrig fick skaffa fler och helst inte gosa med de jag hade kvar. Pfft tänkte jag, och löd inte det minsta. Nu är det helt okej med ögonen osv förutom att jag måste tvätta händerna och så varje gång jag grejat med dem.
Mormor tål dem däremot inte alls.. så ja. Olika!
Tack så mycket för alla svaren!