Panik!
Min ena hona fick bebisar nu. Och de var tre stycken och två utav em verkar friska. Men den tredje hade en jättestor blåsa på nevelsträngen. Och när mamman bet av den så började det blöda. ganska kraftigt. Och det såg ut som att hon åt upp hennes tarmar . Hon tog tag vid navelsträngen och "drog" ut något som såg ut so tarmar. Men jag vet inte. Kan det ens hända?
Ungen i övrigt är pigg. Den försöker tvätta sig och så, och det har slutat blöda. Men det hänger fortfarande ut något tarmliknande.
Om jag far til vetten, vad gör dom då? Finns det ens något att göra med en så liten bebis?
Råd vore bra =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Kan du ta en bild på navel strängen å bebis mage? Så är det lite lättare för oss att förstå.
Sen tycker jag absolut att du åtminstonde ska ringa till vetrinär och prata med dom.
Charlotta-B
Kan tyvärr inte ta en bild =( . Men jag ska ringa vet :)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jag tror du sett mamman äta upp moderkakan. Det är i såfall ett helt naturligt beteende. En liten bit navelsträng hänger ofta kvar. Den kommer torka och falla bort.
Titta på ungen, är ingenting trasigt så är förmodligen allt ok.
Det blir ofta blodigt under en förlossning. Mammans instinkt säger åt henne att städa bort så mycket som möjligt för att minska risken att ett rovdjur dyker upp. Förmodligen finns det även viktiga näringsämnen i moderkakorna, så de brukar äta upp en eller alla moderkakor.
Har haft honor som fått ungar utan att jag knappt ser något spår i buren alls av födelsen
3 Jag vet allt de där =) Har haft avel ett tag nu. Men jag uppskattar att du fösöker hjälpa=)
jag ringde vet och dom sa att dom inte visste vad det var. Men hon började blöda kraftigt ur naveln och jag fick till slut stopp på det, men hon vart bara svagare och svagare. Så jag beslöt mig för att ringa en kompis som fick komma hit och ta bort henne =(
Hur då ta bort? Har du en kompis som är veterinär? Synd, så sorgligt :(
5 Nej, jag har en kompis som jobbar som slaktare. Hade jag satt mig i bilen till vet så hade det tagit en timma innan jag var där. Och då hade nog bebisen självdött. Och lidit hela vägen dit i skumpbil och kyla. Kände att detta alternativ var bättre.
7 Ja, men som sagt . Jag uppskattar det verkligen! Ja det är tråkigt. Hon var så otroligt fin och helt klart en keeper. Men det är ju tyvärr ganska vanligt bland marsvin. :(
#5 Man måste inte vara veterinär för att ta bort ett djur :)
TS: Tråkigt att den lille inte klarade sig :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
9 Det värmer. För det var verkligen tufft. =/
#10 Ja förstår det :( Aldrig troligt att behöva ta bort djur
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.