Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4316 ggr
_Charlie
0

Sellnic va?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon ska till veterinären, men jag var bergis på att det var Ringorm. Så plötsligt såg hon ut så här. Det måste vara sellnic va?

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

rygg

Fridaaaa
0

Så på magen hade Morris det när han hade Sellnic, så ser ut som det ja.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

_Charlie
1

Ja jag tror att det måste röra sig om sellnic, vilket gör mig glad eftersom jag var inställd på ännu en ringormssanering. ;)

Fridaaaa
0

Hehe Ja mycket hellre sellnic, lätt behandlat :)
Vilken otur :/
Läste att sellnic kan ligga latent och uppkomma vid stress, kanske det som det har gjort på henne?

_Charlie
0

Är det sellnic hade hon det redan när hon kom, kommer du ihåg att jag skrev en tråd där jag undrade om det var normalt för bebisar att vara utan päls på magen? Hon var jättetunn på magen när hon kom men jag trodde det var pga bebispälsen, men den har försvunnit mer och mer. Hon hade mer päls på magen för en vecka sedan.

Märkliga är dock bara att jag aldrig sett henne klia sig.

Lixim
0

ser ut som sellnic

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Binajis
0

Neeej, det var sellnic ändå. Tusan, det är ju inte roligt det heller även om det är mycket mer tacksamt än Ringorm. Jag hoppas att behandlingen ska gå bra och att det försvinner fort :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

_Charlie
0

Ser nu att det verkligen ser ut som jag i princip håller henne i halsen och låter henne dingla i luften. haha!

Jag höll henne med tummen under frambenen och nacken och ryggen i handflatan, så rumpan var det enda som "dinglade". Hon var säker. ;)

Bilden ser ju hemsk ut. haha!

_Charlie
0

Vad skönt att ni också tror på sellnic, det har alla gjort som jag visat bilderna för. Då känns det rätt säkert och jag kan nog släppa ångesten över Ringorm.

Då blir det att behandla 12 grisar. För visst ska hanarna i burskåpet som står ca 30 cm från hon-flock-buren också behandlas?

Lyan
2

#8 :-O Inte nog med att det stackars djuret kanske är sjukt, du misshandlar henne också! Nej då, jag vet att du är försiktig :-)

Tycker också det ser ut som sellnic tyvärr, men som du säger, mycket hellre sellnic än Ringorm. När du dessutom upptäckt det innan de börjat må dåligt och klia sig så läker de ju fort efter behandlingen

_Charlie
0

#10 Haha eller hur, kände att jag var tvungen att förtydliga greppet då det verkligen ser galet ut. ;)

Ja, jag har inte sett henne klia sig en enda gång iaf, sen kanske hon kliar sig lite när jag inte märker men isf kan det inte vara mycket. Så förhoppningsvis frisknar hon till snabbt. Kanske rent av därför hon är mini. :D

Fridaaaa
0

#5 Ja just det ja. Jag trodde med att vet var bebis-päls så tänkte inget vidare på det sen….

#11 Ja inte helt omöjligt att det har bidragit.

_Charlie
0

#12 Nej sellnic är ju omöjligt att upptäcka innan utslag finns. Och som Binjais skrev är det inte ovanligt att så små lunkor är tunna om pälsen på magen. Så hade hon inte fått utslaget på ryggen hade jag nog inte reagerat lika mycket.

Lyan
1

#11 Det kan mycket väl bidra, det krävs mycket energi till att växa och just sellnic suger väldigt mycket energi ur dem.

Även uppfödaren bör behandla alla vare sig de visar symtom eller inte och informera alla som har köpt marsvin sista tiden

Fridaaaa
0

#13 Ja precis. Benzo har med tunn päls på magen fast den har växt tillbaka mer och mer. Så trodde det var som på din, bebis-päls.

_Charlie
2

#14 Ja precis, kan ju vara där skon klämt isf. Ska bli skönt att få det svart på vitt bara och behandling insatt så hon får bli frisk, inte kul att vara sjuk när man är så liten ju.

Ja då det gör hon, uppfödaren i detta fallet står även på eget initiativ för hela kalaset att behandla mina så tummen upp! ;)

Fridaaaa
0

#16 Samma här, eftersom Benzo är där ifrån med, så ska behandla mina med för säkerhets skull :)

_Charlie
1

#17 Toppen! Då blir vi nog av med skiten hela bunten en gång för alla. :)

Fridaaaa
0

#18 Japp hade redan hemma lite, men inte till 2 omgångar, så skulle då en till :)
Lika bra, ifall det blommar upp.