Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2319 ggr
[djurens_vän]
0

hår

mitt marsvin Saffran  har långt hår men nu åker luggen över ögorna och jag vet inte hur jag ska göra så att hon slipper alllt hår framför ögorna

sså hur ska jag göra så att hon slipper allt hår framför ögona??????

Tack för svar snabbt

elsasputte
0

klippa luggen.. ?

[djurens_vän]
0

men då blir hon så ful ju! (tycket jag) Rynkar på näsan

elsasputte
3

tyckte du hon va ful innan det växte ner i ögonen förut oxå ? Du behöver ju inte snagga henne.

[djurens_vän]
0

men den brukar ligga på sidan sa förra ägaren men  det är hon som har klippt henne men får väll klippa henne då……

liliane
0

Klipp upp den så ser det naturligt ut ;)

Hanna
10

Hellre "ful" än att hon inte ser något :-)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Fridaaaa
0

hellre "ful" än att hon får problem :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
0

När jag hade mina peruaner så klippte jag håret framför ögonen och i rumpan :) Hade ändå inga planer på att ställa ut dem.

Moa-16
0

#2 Vad hade du förväntat dig för svar? Finns väl inget annat att göra än att klippa bort det? Själv tycker jag det är både bättre & finare om man klipper vart efter pälsen på marsvinen blir för långt.

Michaela-N
0

Tja, man kan sätta upp det i tofs också.

Fridaaaa
0

#10 Bara risk att dem tar bort det, och slarvar bort snodden eller äter upp den:/

Michaela-N
0

#11 Använder man tofs eller gummiband och inte knyter löst runt håret så sitter den, och eftersom den är högt upp på huvudet så är det svårt att dra av och/eller äta upp den. Mina lyckades aldrig.

Fridaaaa
0

#12 Hade ett marsvin som lyckades var gång, likså en kanin. Så dumt att chansa kanske.

Michaela-N
0

#13 Du kanske inte satte upp den ordentligt?

Fridaaaa
0

#14 Äh jo, det hade jag. Vet hur man ska sätta upp hår/päls på djur….
Bland det enklaste som finns ju…

[djurens_vän]
0

jag får inte klippa luggen för mamma för att hon säger att den skyddar ögonen….

Hanna
3

#16 Skyddar ögonen mot vad? Om hon får hår och inte ser något är det ju bara att klippa. Stackars korthårsmarsvin i så fall…

[djurens_vän]
0

ja jag vet men jag vet inte hur jag ska säga till henne så att jag får klippa luggen……..

Hanna
3

#18 Vems marsvin är det??

Visa henne denna tråd eller säg att du märker att hon har problem med luggen.

[djurens_vän]
0

mitt marsvin och jag har sakt att hon har problem med luggen men hon säger nej håret skyddar ögorna…

isblixt
2

Håret skyddar inte ögonen, det är snarare bara i vägen för ögonen.

[djurens_vän]
1

ja jag vet!!!! ska tjata på henne i morgon

imoon
1

Fråga henne hur ett slätt, korthårigt marsvin klarar sig utan lugg…
Flört

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Fridaaaa
2

Nej det skyddar inte, hur skulle då alla icke långhåriga marsvin har det? ;)

Ellajz
0

eller så tar du ett litet snöre o knyter rosett på luggen.. kan vara fint…

Binajis
0

Berätta för din mamma att den långa pälsen vissa marsvin har är något vi människor avlat fram, det finns inget vilt marsvin (eller djur överhuvudtaget?) som har en lång lugg som skydd för ögonen. Även om de flesta djur hör och luktar bättre än de ser, så har ögonen fortfarande en stor betydelse när det gäller att undkomma rovdjur och faror.

Om luggen vore något annat än för utseendet skull, så vore det väl i så fall problem. Problem där pälsen kan fastna i ögonen och orsaka smärta och irritation. Bort med luggen, säger jag bara! Glad

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Linnet
2

Det var det dummaste jag ahr hört, klart att du måste klippa.

Marsvin hatar ju när man sätter för ögonen på dom om man t.ex klappar dom på huvudet, så att man täcker ögonen så brukar dom försöka få bort handen.