En bra self?
Selfar, liksom de flesta marsvin, kan få mer eller mindre mycket haka/"hakpåse". Det är inget som rasstandarden nämner och alltså inget som hör till någon ras på det viset. Det är heller inget farligt sålänge marsvinet mår bra och inte är överviktigt.
Hanna
#2 Oki för fick höra att det ser ut som han har en böld på vissa bilden, men har känt igenom noga och det är ingenting.
Och han äter, och hoppar upp & ner ifrån huset ;)
Vad kan man göra för att minska ner på den?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min Fryla har en likadan påse och jag har också undrat vad det är. Om hakpåsen är ett resultat av att hon är/har varit överviktigt? Nu är hon i bra hull men hon kan kanske ha varit lite tung när hon var yngre men jag kan inte minnas att hon fick påsen just då.
Lotus har fått nu när han har blivit äldre, men han är inte överviktig, och är pigg, glad, hoppar och skuttar.
Kanske bara typisk grej för selfar att få?
Tomten har med hakpåse :P
Dock är han lite tjock nu, men han hade nog haft sin påse allafall.
Charlotta-B
Jag har inte upplevt att det beror på vikten, många av mina marsvin har sån här hakpåse och de är i utmärkt kondition, välmusklade och lagom runda. Möjligen att väldigt tjocka marsvin kan ha extra mycket och då kanske det går att banta ner lite.
Hanna
#7 Ok då behöver jag inte vara orolig då :)
Han är nämligen min första self, bara haft petar innan ^^,
#8 - Okej :P Hakpåsarna är det gosigaste på hela marsvinet ju så du har verkligen missat något! ^^
Hanna
#9 Haha :) Ja det är mysigt ;)
Men en fråga, är det normalt att hakpåsen "visar sig" även när dem sträcker på sig? Alltså sträcker upp hela huvudet så att dem nästan står på tå? :)
#10 - Det beror väl på hur stor den är, men jo nog ser man den väl ändå om dom sträcker sig *funderar*
Hanna
#12 hehe ursäkta, men han är en jätte söt kapybara på den bilden ;)
#13 Haha :) ja lite så ;)
Vad jag har hört (när de gäller kaniner iallafall) så kan den här hakpåsen vara ärftlig och är helt enkelt bara ett charmigt drag som kan gå vidare i släkten (: Kan kanske vara så att de är samma sak med marsvin? Har funderat på detta själv då några av våra masvin också haft en liten "dubbelhaka" att stoltsera med ^^ eller så är det bara lite hull (: Jag bara filosoferar fritt här xD
Otroligt söt va han iallafall (:
#15 Kaniner ska inte ha hakpåse :)
Ja det kan vara ärftligt men det är inget man vill ha på kanin. Oftast är det pga övervikt eller när en hona har fått ungar kan hon få det:)
#16 Hehe okej då behöver jag inte oroa mig då! :)
Lotus är gose-pojken här ;)
#17 jaa, kan tänka mig de :P Då har jag lärt mig något nytt! De om att dom kan få en hakpåse efter att fått ungar va nytt för mig ^^ Tack för upplysningen (:
#18 Tror det är främst ddv som har lätt för att få hakpåse, dem har ju lätt att lägga på sig ;)
Haha så sant, så sant ^^ De gäller att passa sig XD
#20 Hehe japp ;)