Hon blöder!
Mitt marsvin (hona) blöder från könsöppningen. Hon har haft väldigt mycket urinproblem och har t o m oppererats för detta. Jag har givit henne tranbärsjuice och två sorters preparat mot urinproblem ett tag och det blev bättre. Fram tills igår, då hon började blöda.
Det ter sig inte likadant som det brukar de gånger hon har haft infektioner, då det bara kommit ut blod med urinen. Nu droppar det rent blod ur öppningen (nästan konstant) även när hon inte kissar. Jag har heller inte hört att hon jämrar sig när hon kissar denna gången.
Vad kan det vara? 
Jag blir galen snart av att ha sjuka marsvin hela tiden. Så fort man tror det ska bli bättre så börjar det igen. 
När vår katt hade urinvägsinfektion droppade det också rent blod, kan det vara det igen? Verkar hon ha ont? Tycker du inger till vet och frågar
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
#1 Hon piper inte när hon kissar denna gången, men hon verkar lite spänd.
Ska ringa veterinären imorgon.
Har hon återkommande UVI problem så kan det tyvärr vara stenar. Är hon undersökt med UL någon gång ? Har precis fått det att vända på en hona, som kissade blod, men det droppade inte hela tiden från henne. Men det tog dryga veckan innan bacrimet hjälpte. Har även köpt tabletter som jag ska försöka ge nu, som ska motverka uringrus/ kristaller. Så jag hoppas; om hon nu skulle ha stenar ska bli bättre med det och inte återinsjukna i UVI igen.
Vad ger du henne för preparat nu emot UVI ? Intessant för min del att veta ? :)
#3 Hon har opererats för stenar för inte särskilt länge sedan och enligt veterinären var det inte mycket. Väldigt små kristaller som mer liknande grus. Så jag tror inte det är det igen.
Står UL för ultraljud? Isåfall nej. Däremot har hon röntgats.
Jag blev tipsad här om två preparat (tabletter) som var bra mot uringrus och andra urinrelaterade problem. Allrodin UTI-Kn och Eurologist. Beställde dem via internet. De funkade som sagt bra fram tills nu. :(
Därför undrar jag om det verkligen är urinrelaterat denna gången. Det är konstigt att droppar av henne hela tiden.
Kan oxå va pyometra (livmoderinflammation). Tydligen ovanligt hos marsvin men förekommer. Jag minns inte hur man fastställer det… en av mina grisar hade det. Tyvärr visade det sej att hon hade en tumör på livmodern. Hon blev opererad på Mälardalen av Marianne T men dessvärre kom inte magen igång efter sövningen :´-(
Jag tror man kan bota pyometra med antibiotika
#4 samma som jag beställt.. hm.. :/ undrar om det fungerar då..Skriv gärna hur det går och om hon diagnosticeras för något framöver.
Hej!
Det var precis detta som jag sökte efter.. Min gumma har också, som jag misstänker, UVI. Hon började blöda idag och gny så fort hon skulle göra ifrån sig..
Jag hoppas verkligen inte att det är stenar! usch det som gör såå fruktansvärt ont!
om det är det o det leder så långt till en operation..hur mycket kostar det, cirka? Har inte ekonomin för det just nu, men gör allt för min gumma.
Jag hoppas att din lilla tjej kommer bli frisk snabbt Sandi92, aldrig roligt att se djur sjuka.
Vi ska till vetrinären imorgon och jag hoppas att vi får en bra medicin som hjälper fort.
#4 Att de droppar hela tiden tror jag är ett tecken på att det är något fel med livmodern. Har hon haft äggstockscystor?
Alice hade pyometra förra året. Hon droppade inte det minsta men när jag masserade hennes mage kom det ut sega flytningar med blod i som luktade avskyvärt. Det visade sig vara var som kom från livmodern, alltså pyometra. :( Har skrivit många ggr här på forumet om hur vi gick tillväga med behandligen, ifall det visar sig vara pyometra så kan du ju kolla där :) Alice fick en behandling som tydligen inte är så vanlig ännu. Hon är en frisk och pigg 5 ½ åring nu =)