Stödmatning
Hej!
Jag är ny här på marsvin.ifokus och har läst massor av inlägg och insett att här finns massor med människor med stor erfarenhet och kunskap. Nu behöver jag lite råd och tips då jag hamnat i en för mig ny situation.
Jag fick i helgen hem en liten tjej som är född 041211 och bara väger runt 300 g. Alldeles för lite tycker jag. Hon har dock tydligen varit liten redan från födseln.
Hon delar bur med en tjej som är lite äldre, född i början av oktober, mycket matglad.
Jag har läst om stödmatning men känner mig ändå lite osäker så jag hoppas att ni kan svara på mina funderingar.
Om jag stödmatar lilltjejen, får det konsekvensen att hon inte äter lika mycket självmant? Jag har givit henne havredryck i spruta, hur mycket/ofta ska jag ge henne? Det enda övriga jag kunna truga i henne är gurka. Försökte blanda havredryck och havremust i en skål men det har hon inte rört. Marsvinsgodis, som de andra marsvinen älskar, rör hon inte.
Bör jag sätta henne i en egen bur tills jag ser att hon börjar äta? Det är svårt att veta hur mycket hon äter, likaså hur hon kissar och bajsar, när hon går med ett annat marsvin. Hur är det med nötter och solrosfrön? De innehåller ju mycket fett och energi.
Som sagt, många funderingar, alla tips mottages tacksamt!
Bör väl tillägga att hon inte verkar direkt slö, dock rädd och skygg men det är ju rätt normalt när en bebis får byta miljö.
Mvh Jenny
Det jag kan säga är att jag tror inte hon väger för lite. Jag har som regel då jag säljer ungar är att dom ska väga minst 300 gram för leverans.
Jag tycker inte du ska flytta henne till egen bur för hon behöver trygghet från ett annat marsvin.
Jag tycker du bara ska hålla ögon på vikten. Väg henne varje dag då ser du om hon går upp eller ner i vikt. Börjar hon gå ner i vikt så kan du ju tänka på stödmatning då, men oftast så brukar det lösas av sig själv.
Huvudsaken är att hon äter hö. Grönsakerna brukar dom lära sig äta. Fråga gärna uppfödaren vad hon gett för mat och kanske haft någon favorit där som du kan ge henne.
Nån annan har kanske något annat att komma med.
Håller med, hon ska vara med andra matsvin dels för att ha matkonkurens dels för att hon kan sluta äta helt om hon blir själv.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
lite solros frön kan du ge även havregryn är bra för att ge lite extra energi hon äter nog när du inte ser :) tills hon har vant sig att bo hos er det kan ta sin tid!
lite solros frön kan du ge även havregryn är bra för att ge lite extra energi hon äter nog när du inte ser :) tills hon har vant sig att bo hos er det kan ta sin tid!
Hej!
Tack för era råd! Då får hon gå kvar med sin burkompis och jag väger henne med jämna mellanrum så jag ser hur det utvecklar sig.
Ska prova ge havregryn och solrosfrön.
//Jenny