Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1803 ggr
marty94
0

Födsel råd

Hej!
Jag har ev. två dräktiga honor här hemma.

Nu skulle jag vilja ha lite tips vad man bör tänka på om de får ungar samt vad man ska tänka på med ungarna?

Vet en hel del men har aldrig haft dräktiga honor ;)

Som sagt är det två flickor,
Visst kan de bo tillsammans även om de får ungar?

Tacksam för svar! :D

marty94
0

Kan lägga upp bilder om det önskas ;)

Charlotta-B
1

ett tips är att läsa på mycket om stödmatning om det skulle behövas. även att du läser på om ev sjukdommar som kan komma i samband med dräcktighet/födelse. Finns massa bra sidor på nätet att läsa om dessa saker.

Sen kan det vara bra att du förbereder, så att du har saker hemma för ev stödmatning, om inte annat att du har kollat upp var du kan få tag på det snabbt.

Sen om du itne har en våg så skaffa det :) mycket bra att hålla kolla på ugnarnas vikt och även mamman så man ser att dom går upp bra och så. det bästa är en digitalvåg för dom tar på gram.

Sen absolut kan du ha dom två honorna tillsammans när dom föder om dom är stabila tillsammans så brukar det inte vara nån fara.

Charlotta-B

Toxics
0

Instämmer med 1#

Och så ska honorna ha dubbelt så mycket cvitamin under dräktighetstiden. Eftersom mycket av cvitaminet som honan tar in går direkt till bebisarna.

Men som sagt. Skaffa dig en digital kökvåg om du inte redan har en, väg ungarna när honoan har tvättat klart dem så att du vet va de vägde när de föddes. Första dagen så brukar bebisarna gå ner ett par gram men sen ökar de. Honan gåer ju ner när hon har fått bebisarna (självklart) Men väg henn och se till att hon börjar lägga på sig igen. Och sen ska man inte para henne inom en månad efter ungarna har lämnat henne. Så hon får gotta till sig lite och lägga tillbaka hullet igen =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

marty94
0

Okej tack!

Jo jag har iaf kunskap av stödmatning då jag har hjälpt en kompis med det :)
Läst på ganska mycket men hittade inget om C-vitamin så det var super bra! :)

marty94
0

Har inte hittat en våg men ska införskaffa en ;)
Kan iaf känna att den ena flickan får allt större och mer spänd mage.
Nu till min nästa oro,
Jag vet inte om de haft ungar förut.
Får inte kontakt med de förra ägarna samt att den infon jag fick så var de ca. 2år gamla.
Har läst att de borde vara under ett år ungefär..
Ska ringa ``min´´ veterinär imorgon så att jag har kontakt om något kommer hända.
Vet dock inte hur länge de kan ha gått…
Har läst allt som kan hända under förlossning o så och är nu lite orolig..

Linnet
0

Varför tror du att dom är dräktiga, har dom gått med hane? Dom bör ju inte vara alltför gamla innan första kullen, även om det oftast går bra även när en hona får första kullen som 2 åring.

millib
0

Helst ska de vara under ett år första kullen men det behöver inte betyda att de inte klarar av det vid 2års ålder. Vet flera som fått första kullen runt 2år och det har gått bra. Skulle nu nått gå fel så är ofta inte vet nåt alt förutom att just avliva om nu nån unge skulle fastna. Att ta en födande hona till vet är väldigt stressande och honan kan börja toxa. Men alltid bra att ha en vetkontakt. Lycka till och håll oss uppdaterade

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

marty94
0

#6 Med tanke på att det är omplaceringsmarsvin vet jag ej bakrunden men misstänker att de gått tillsammans med en hane.
Det var jätte trevliga människor som lämnade in dom men nu får jag inte tag på dom.
När de kom var de jätte gosiga ville alltid komma upp i famnen.
Nu protesterar båda och vill inte bli lyfta och blir irriterade om man rör magen.
Samt att bådas magar är ``onaturligt´´ formade och känns precis som en  bebismage :)
Har som sagt inte haft egna dräktiga marsvin men träffat en heeeeel del dräktiga flickor.

O va skönt att höra :)
Misstänkte det men blev osäker..

#7 Va bra :)
Det är det som är bra att jag har en veterinär som kommer hem till mig.
Dock tror jag inte att kjesarsnitt är aktuellt hemma men…
Det är sönt just för att djuren ska slippa denna stress att flytta omkring.
Förhoppningsvis slipper vi problem och håller tummarna för att allt ska gå bra!
Har tyvärr fått sagt till köparen (hade en ny intresserad)
Att jag vill vänta, just för deras skull med stress samt om något skulle hända..

Tack! Det ska jag :)

Aristarcos
0

#8 de kan se dräktiga ut bara av för mycket god mat har en sheltie som har fått lite för mycket mat nu på sistonde, som ser rätt dräktig ut ;), känner du däremot knölar i magen och rörelser så är det nog bebisar på gång.

marty94
0

#9 Som sagt i början trodde jag bara att de va tjocka men nu är jag ganska säker på att de är dräktiga.
Just för denna knöliga och spända mage som båda har.
Samt att det känns som att den ena redan börjat få mjölk :O
Osäker men känns lite så :P

Linnet
0

Men då¨borde du också känna fosterrörelser, det gör man ungefär samtidigt som dom börjar bli synligt runda.

Hur länge har du haft dom?

marty94
0

Jo jag tyckte jag kände något igår.

Ca. 3 veckor tror jag det blir nu