Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 995 ggr
rosablomma
0

dominant hona

Igår fick min 8mån hona en ny bur kompis. Det börja bra under dejten på neutral yta, men sen börja min 8mån hona hacka tänder och reste en ragg bakom nacken likt en påfågel och blev riktigt hotfull.

Den nya gjorde inget, satt och åt hö bara. sen råka min son skrämma 8åmn honan och då flög hon på den nya och de blev slagsmål. Efter det så har den nya blivit super rädd för henne. och skriker så fort hon kommer nära.

Den nya är super snäll. och vill verkligen ha sällskap och det märks speciellt när jag har henne i knät och hon hör hanarna snacka. då springer hon nästan från mitt knä och snackar tillbaka. kan tillägga att hon är dräktig, knappt en mån kvar till förlossning.

även 8mån honan är dräktig men inte långt gången.

De bor i en 120*60 bur med vars ett hus, matskål, höhög och vattenflaska.

Frågan är nu ska jag sära på de eller vänta nån dag till???

Binajis
0

Vanligtvis hade jag rekommenderat att vänta, hålla ut. Men i och med att den nya honan är dräktig så skulle jag föreslå att du särar på dom så hon får lugn och ro. Visst kan hon bli stressad av att sitta ensam, men hon blir garanterat stressad som det är nu.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[SweetRose]
1

Håller med #1, samt ge henne extra uppmärksamhet du då eventuellt/och ha burarna intill varandra.