hur mycket?
Hur mycker bör ett marsvin på 2 år väga? :( är orolig att mina marsvin är underviktiga..
Svårt att säga vad dom ska väga, beror ju på om marsvinet är lite mindre eller lite större i växten. hur mycket väger dina?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
825 gram det ena och den andra 815 gram :( underviktiga eller? vad ska jag göra?
nää tror inte det är så jättefarligt, min lilla Melvin här hemma väger ca 850 gram och Mimmi väger runt 1000 gram. men om du känner revbenen eller "höften" väldigt tydligt så är det nog undervikt. har pälsen glans eller är den matt? är marsvinet lite tröttare än vanligt?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 nä känner inte revbennen , den är mellan lite torr faktiskt :\..
har inte så mycket glans lite tröttare än vanligt verkar dom vara typ som uttråkade :( vad kan jag göra för att få dom att ha kul och springa runt och allt sånt? och kan det vara så att dom är sjuka?
ja det kan vara någonting som spökar (kallar det så när allt inte riktigt stämmer), va får dom för mat dagligen?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#5 dom får hö dagligen , vatten , Marsvinspellets, gurka,sallad :)
#6 gurka och sallad inehåller mest vatten, inte så jättemycket c-vitamin. Istället för det kan du kanske ta vitkål eller liknande, men helst paprika som inehåller väldigt mycket c.vitamin. sen är ju pellets inte det bästa för marsvin men jag har ändå pellets från vetten eftersom Melvin har problem med undervikt efter en djup deprision. Men det kan vara för lite c-vitamin som spökar.
Har du tillsäckligt kul bur? alltså har du hus, tunnlar, utkiksplats eller liknande i buren? och får dom golvtid eller lekhage?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 tack för tipset ska nog imorn gå och köpa mycket vit kål och paprika , jag har hus , och leksaker , hm golvtid har dom inte fått så mycket av för jag vet inte dom gör ändå ingenting på golvet dom kissar på varandra o parar sig o sprutar runt nått vit o det luktar bara det är det ända sen så står dom på samma plats hela tiden bara går runt i en cirkel..:\ har du tips på vad jag kan ställa ut på golvet o sånt?
varsegod ;) dom behöver golv tid, och eftersom dom inte får det så ofta kan det också bidra till marsvinens trötthet, undervikt m.m. om du inte vill få kiss på golvet kan du lägga ut vaxdukar under och sen vanlig filt som du inte är rädd om (brukar vara skönare för marsvin att gå på än bara vaxduk.) sen kan du ju göra massa hus av gamla kartonger, tunnlar går att köpa på ikea eller göra hemma av ofarliga plaströr. kan samtidigt lägga ut lite vedträn om ni har så dom kan hoppa över och hålla på och gnaga, men inte alla marsvin som gillar att hoppa, men mina är galna i att hoppa ;) se till att det är från ett träslag som marsvin tål, typ björk.
det bästa som jag alltid använder-fantasi! gör vad du vill, bygg en liten stag om du vill det( kanske inte men du förstår principen) och om du vill få marsvinen nyfiknare-lägg ut massa goa grönsaker, göm dom så att marsvinen får leta lite. ge dom lite tid i början, dom kommer börja undersöka det eftersom marsvin är otroligt nyfikna i sin natur.
samanfattning: använd fantasin och massa grönsaker! :D
och om det inte funkar kan man ju ringa vetten om man är orolig :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
hur har det gått? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)