Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1026 ggr
Nea&Lea-lover
0

Bra foder? Bra vikter?

Jag funderar nu på vad man kan je för foder till sina ca 4 månader gammla marsvin , jag vägde dom för två veckor sedan och idag igen och dom har bara gått upp väldigt lite , eller den ena Leah(någon vecka yngre) 18 g hon väger nu 498 g och Neah 2 g nu 544 tycker ni att det här är bra vikter?

Sen en sak till vad tycker ni att man kan je mer en grönsaker och hö för att dom ska växa bra ;)

Tacksam för svar ;)

Fridaaaa
0

Ja det är bra vikter tycker jag.
Jag ger pellets & havre till mina utöver grönsaker och hö.
Finns delade meningar om vilket pellets man ska ge, om man ska ens ge det alls osv. Men mina har fungerat bra på det :)

Vissa ger t.ex havre & kornkross. Lite kligröt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nea&Lea-lover
0

#1 Vad bra :) Vad ger du för pellets ?

Fridaaaa
0

#2 Svenska foder kanin&marsvin :)
Finns i 4,5 kg och 25 kg säckar:=D
Om du går in på djur&naturs sida så står det där vilka som är återförsäljare av den.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[braco]
0

Jag kan hjärtligt rekommendera Oxbow Cavy Performance pellets för växande marsvin. Mina marsvin gillar den.

Nea&Lea-lover
0

TackGlad

Mojma
0

Rekommenderar oxå oxbow! Superbra foder o marsvinen älskar det. :)

Nea&Lea-lover
0

#6 var kan man köpa det ? ;)

[braco]
0

#7 Gnagarboden har bra pris: http://webshop.gnagarboden.se/marsvin/foder--fodertillskott-c-231-1.aspx

OBS skillnaden mellan Cavy Performance och Cavy Cuisine

Mojma
0

Går att beställa från adressen du fick tex .:) jag köper oxbow på Bromma zoo i Stockholm :)

FeliciaS
0

Jag hade gett kornkross och havre som kraftfoder. Pellets skulle jag ha undvikit och den enda sorten som jag skulle kunna tänka mig att ge är Oxbow. Tyvärr orsakar pellets ofta större skada än nytta och det finns betydligt naturligare alternativ, som sädesslagen havre och korn. Tänk bara på att kornet måste vara just krossat men havren ges med fördel hel. Du kan läsa mer i artikeln här :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nea&Lea-lover
0

NU vill jag fråga er igen , vägde dom idag igen (12 dagar senare) och ser då att den mista leah har gått upp 26 gram sen sist men att neah inte har gått upp något bara gått ner ett gram hon väger nu 543 g jag börjar bli lite orolig för att hon inte går upp i vikt.

Tacksam för svar ;)