Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2682 ggr
_Charlie
0

Salt?

Köpte solroskärnor igår för att ha i kligröten till min lilla här och upptäckte nu att jag lyckades köpa "lätt saltade". Jag bör inte använda dessa till marsvinen va?

nimroda
0

skölj dem och torka dem =) borde ju funka =)

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

_Charlie
0

#1 Åh, är jag trött ikväll eller? Klart saltet sitter på utsidan och kan sköljas bort. Tack! ;)

nimroda
0

#2 hahaa ska säga att ifall de hade varit jag som köpt dem där solrosfröna med salt så hade jag frågat likadant här. de e bara för de inte gäller mig själv som jag kunde komma på att man kan skölja dem hihi =D

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

[braco]
0

ÄR solroskärnor verkligen något man ska ge till marsvin?Obestämd

Fridaaaa
0

#4 Hon ska ge det till ett marsvin som växer dåligt och går upp i vikt dåligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[braco]
0

#5 Där ser man. Man lär sig nå't nytt varje dag.

_Charlie
2

Ja att ge generellt är nog inte att rekomendera, men min tös som redan låg under 300 gram gick trots stödmatning ner i vikt och jag panikköpte allt jag kunde komma på i affären som kunde ge henne de fettet hon behöver för att stanna av viktnedgången och vända den, så då åkte solroskärnor ner i korgen. :)

#3 Skönt att höra att man inte är ensam om att vara slö i huvudet ibland. ;)

mika2101
0

Varför inte Oxbow Cavy Performance ? Anpassad tiil marsvin som har problem med att bibehålla vikten och till växande marsvin.  Jag skulle helst ge till mina grisar en högkvalite pellets eller granulat som är  specielt anpassad till marsvin än havre och frön.

Fridaaaa
2

#8 Havre är inget fel att ge :)

_Charlie
2

#8 för att jag är emot pellets när annat funkar lika bra, och det går inte att få tag på sådant en fredagkväll.

mika2101
0

#9 Nej,  man säger det här i Sverige men i många, andra länder är havre inte att rekommendera att ge till marsvin.

Likadant vitkål som är basgrönsak i vårt land men nästan förbjudet  som farlig och gasbindande grönsak i de flasta länder.

Fridaaaa
0

#11 Mina marsvin får vitkål som bas, och dem mår prima
Och vissa får havre för att hålla hållet, mår prima.

Vi kanske har bättre forskning om det här?
Eller något annat som spelar in…

mika2101
0

#10 Okej,  men jag tänker att det kan vara lättare för dig med pellets.

De flesta marsvin älskar pellets :)

_Charlie
2

klart all kål är gasbindande i väldiga mängder, men är man bara något så där påläst vet man om det och ger humana mängder.

Det är svårt att tillgodose marsvinens c-vitaminbehov med grönsaker om man ska ta bort allt som kan vara farligt i större mängder. Då skulle vi få plocka bort all kål, all persilja, all tomat, röd paprika osv. Kvar har vi de grönsaker som är fattigare på c-vitamin och tvingas då ge stora mängder varje dag vilket tar platsen och orken av marsvinen som egentligen skulle gått till det livsnödvändiga höet.

Kvar har vi då alternativet konstgjord c-vitamin i tablett eller brusform.

Man får lov att prioritera i sådana tillfällen, vilket är minst skadligt för marsvinet? Mindre mängder grönsaker med högre mängder c-vitamin anser jag, är det bästa för marsvinet.

mika2101
0

# 12 Jag har skrivit på ett utlänskt forum att mina grisar får vitkål och broccoli som bas och folk på forumet  anklagade mig för djurplågeri  :)

Fridaaaa
0

#15 Galna då, för det är du verkligen inte :)
Man ger ju inga mängder direkt av det, och kaniner är mycket känsligare för kålsorter än marsvin

_Charlie
0

#15 Oj! Vad otrevligt! :-O Det tycker inte jag, och jag kan nog garantera att inte dina grisar tycker det heller. ;)

Jag har också läst mycket bland utländska forum, dock inte skrivit något, och jag tycker att deras marsvin, speciellt från usa, verkar insjunkna i diverse sjukdomar klart oftare än jag ser här. Samband kanske, vem vet.

[braco]
0

#11 Jag har också ifrågasatt havre och kålgrönsaker här på forumet och fått väldigt mycket motstånd. Det verkar som om folk exempelvis kan vara emot en sak (t ex pellets) bara för att de tror att allt som är "konstgjort" är dåligt medan "naturliga" saker är bra.

[braco]
0

#10 Hur vet du bestämt att "annat" funkar lika bra som pellets av bra kvalietet som är anpassat till marsvin?

_Charlie
2

#18 Jag tror inte att någon här inne tror att allt allt naturligt är bra, var har du fått det intrycket? Jag kan bara tala för mig själv, och jag tycker att naturliga saker är bra mycket bättre att ge marsvinen än konstgjorda saker, men därmed inte sagt att ALLA naturliga saker är bra för marsvinen.

Varför kål är bland de bästa grönsakerna förklarade jag i mitt förra inlägg.

Människors kroppar mår bättre när vi stoppar i oss rena saker. När maten lagas av rena och naturliga produkter hellre än om vi skulle leva på potatischips som fått ipetat sig lite livsnödvändiga mineraler i ett laboratorium. Funkar inte marsvins kroppar likadant, funkar dom bättre på de där chipsen med kemiskt framställda mineraler i sig?

_Charlie
1

#19 Jag har såklart marsvin själv som är precis lika fina i hullet och mår precis lika bra som de ska, som enbart får havre som kraftfoder. Annars skulle jag inte uttala mig om den saken.

[braco]
2

#20 Jag tycker att du överdriver när du jämför kvalitetspellets med potatischips. Var har du fått uppfattning om att pellets är en motsvarighet till potatischips?  Det är väldigt stor skillnad på pellets och pellets. Bra påellets är baserat på naturliga produkter (hö) och är näringsmässigt anpassat till marsvin, dvs berikat med vissa livsnödvändiga näringsämnen (c- och D-vitamin tex).

GEnom att följa samma logik kan man säga att solroskärnor närmast kan jämföras med chips, dvs. mycket fett och onyttigt för marsvin. Saltade solroskärnor är också med all sannolikhet rostade. Ärligt talat tror jag inte att marsvin kan må speciellt bra av rostad mat.

_Charlie
1

#22 Nej, dom är inte rostade. Och jag har inte sagt att jag tänkt sätta alla mina marsvin på solroskärn-diet för all framtid.

Jag kunde lika gärna ha skrivit knäckebröd där jag skrev potatischips, det jag syftade på var de istoppade kemikalierna. Men du gör som du vill, trivs du med det så har jag ingenstans försökt hindra dig till att ge dina marsvin pellets. Jag har enbart skrivit varför JAG inte ger pellets, och så är det med det.

[braco]
2

#23 Högkvalitetspellets innehåller inga "istoppade kemikalier". Det är det jag försöker säga. Det viktiga är att veta vad man köper och vilket innehåll pelletsen har, exempelvis hur mycket fibrer, om det finns animaliska produkter i pelletsen och om det exempelvis finns konstgjorda färgäämnen med mera.

Detta är viktigt oavsett. Även om man matar sina marsvin med "naturlig" havre, solroskärnor eller grönsaker, är det viktigt att veta vad det är egentligen man stoppar i sina djur (ur näringssynpunkt). Jag tror att detta med att ge havre till marsvin kommer från hästuppfödarvärlden och att man per automatik tror att det som är bra för hästar är också bra för marsvin. Men detta stämmer inte alltid.

Och absolut så föredrar jag att ge högkvalitativ pellets som jag vet innehåller näringsämnen som är bra för marsvin än exempelvis havre eller solroskärnor som är rika på kolhydrater och fett men innehåller i princip inte mycket annat nyttigt.

Jag rekommenderar inte att du sköljer bort saltet från solroskärnorna och ger dem till marsvin. Saltet tränger in i fröna och är kvar där oavsett hur mycket du sköljer.

godisgrisen
5

Hur vet vi vad som är det bästa för marsvinen att äta? Det finns vad jag vet ingen ordentlig forskning på det. Ja ingen forskning om marsvinsmat som ska ge dem ett långt hälsosamt liv ialla fall, det finns forskning på hur man snabbt får upp försöksdjur i volym så man kan förbruka dem medans de är så unga som möjligt och fortfarande friska. Det pelletsen som används till försöksdjur (skulle tro att det är sånt c-vitaminberikat pellets man hittar i lösvikttunnorna på djuraffärer) och Oxbow pellets ev. Selective och några till går inte att jämföra eller jämställa. De senare är framtagna för att ge långlivade friska marsvin men ingen vet väl säkert om de lyckats det låter jag vara osagt. Sen finns ju en del dåligt som tagits fram för att tjäna pengar på också som de färgglada pluttarna i gnagarblandningar eller det värsta av allt Pretty Pets. Det finns bra pellets och dåligt pellets man kan inte dra allt över en kam.

Det finns så hysteriskt många åsikter om vad som är bra mat för marsvin eller inte. Det enda alla verkar vara överens om är att bra hö i stora mängder är det viktigate. De flesta verkar också anse att gräs och örter utefrån är det bästa man kan ge sina små… men där blir det ju problem på vintern. Det kan ju vara så att de bara egentligen ska äta gräs och örter och att vi som bor här i kalla vintersverige inte bör ha marsvin överhuvudtaget eftersom rätt kost inte kan existera här!? I övrigt finns så många rön att man blir helt yr. Själv vet jag inte vad som är rätt eller fel men en sak är säker jag blir jätteirriterad när folk hävdar att deras sätt är det enda rätta. Jag tror inte att det finns något enda rätta eftersom det inte finns någon forskning som stödjer något över huvudtaget.

Själv är jag noga med mina marsvins mat ändå har vissa problem med urinvägsinfektioner och urinsten. De får väldigt lite pellets kan jag säga… Tidigare matade jag med mängder av bladpersilja nu gör jag det sällan och i mindre mängd. Det är bättre och jag har ingen aning om de som fortfarande har problem lider av en fördröjd effekt av persiljekosten eller om det är något mer i deras foderstat som bör ändras. Jag vet verkligen inte INGEN kan vara säker på någonting. INGEN vet så mycket om marsvinskost att de kan ställa sig och skrika vad som är rätt och vad som är fel.

Självklart har även jag en tro på vad jag jag gör och riktlinjer för hur jag TYCKER att marsvin ska matas men jag är mycket medveten om att det inte är en sanning. Jag kan ändra mig om jag ser något som är bättre. Jag ger fri tillgång på hö av väldigt bra kvalitet. Grönsaker i mindre mängd två gånger om dagen under vinterhalvåret. Vitkål och lite morot till frukost och någon annan c-vitaminrik grönsak på eftermiddagen oftast broccoli eller paprika. På sommaren får de fortfarande sitt hö och frukostvitkålen men resten av grönsakerna och en del av höet har bytts ut mot färskt gräs och örter utefrån. Året om får de kraftfoder som består till största delen av kornkross de som behöver får fri tillgång men de flesta får bara väldigt lite dagligen. Så gör jag och det funkar för oss men kanske finns det något bättre…

Generellt så tror jag att det kraftfoder man lägger i matskålen inte har så stor betydelse för marsvin som äter massor av bra hö i stället. Problemet med kraftfodret är säkert större om de bara äter det men det är nog inte många som matar så här inne ialla fall.

godisgrisen
0

Så till solrosfröna… Nej ge inte dem tillmarsvinet. Dels för saltet men också för att fett är väl inte rätt väg att gå för att mata upp en pluttig marsvinsunge. Jag skulle faktiskt köpa Oxbow Cavy Performence till henne och se till att hon äter hö och grönsaker också och stödmata med fortimel och critcal care.

Problemet med just detta marsvin har ju disskuterats i en annan tråd och tyvärr har hon inte fått så bra förutsättningar att klara sin situation. Misstaget att flytta henne vid för ung ålder och för liten vikt straffar sig naturligtvis. Ja jag vet att det har gjorts i god tro men dessa riktlinjer om vikt och ålder har inte sats upp utan orsak de bör följas.

Hoppas det går bra med henne.

Fridaaaa
1

#26 Marsvinet flyttade när hon var 4 veckor och 5 dagar. Alltså bara 2 dagar förtidigt. Plus att hon ökade i vikt innan hon flyttade och en tid efter. Så tror det handlar om sellnicken i hennes fall…

_Charlie
4

Jag förstår att alla inte kan tycka att samma sätt är bästa sättet, jag förstår att alla har sina egna åsikter om vad som är bäst för deras marsvin grundat på egna efterforskningar, kunskap och framför allt erfarenhet.

Det jag däremot inte förstår är varför man inte kan acceptera att så är fallet utan att forsätta ifrågasätta andras val.

Jag kommer aldrig byta ut mitt naturliga havre mot, för mig, onaturliga pellets oavsett vad någon säger så länge mina marsvin är friska och runda och mår bra. Kan det inte bara få vara så?

godisgrisen
3

#27 Ja visst kan det vara sellnicen som gjorde att hon var liten men spelar det någon roll? Hon flyttades för lätt och för ung ialla fall.

Jag skulle aldrig flytta en unge yngre än fem veckor verkligen aldrig. I bland har ungar som väger en aning under 300g fått flytta men då har det varit ungar som varit tidigt födda eller haft låg födelselvikt men som växt stadigt så gott de kunnat men inte riktigt hunnit. De har samtliga vägt över 280 g vid flytt. Alla ungar tappar vikt i samband med flytt därför är det så viktigt att de har något att sätta emot.

_Charlie
4

Jag respekterar och tycker om dig väldigt mycket Godisgrisen, men behöver vi dra samma visa som dragits i flera andra trådar om denna lilla flicka igen. Alla vet att hon flyttades för tidigt och visst, det kanske hon får sota för just nu, men gjort är gjort och mitt lilla hjärta tynar bort i min famn. Jag sliter som ett djur för att få henne att öka i vikt och hon blir bara mindre och mindre. Kan vi inte bara hjälpas åt att rädda henne just nu ist för att påpeka fel som gjorts - som redan påpekats så många gånger?

godisgrisen
2

#30 Förlåt. Det var dumt av mig. Du vet ju redan… Ledsen för din skull och marsvinets.

Är bara lite trött på att saker ska försvaras av ren envishet av folk som vägrar inse att de gjort fel. Det var inte riktat till dig TS.

[braco]
0

#30 Jag är väldigt ledsen och hoppas på det bästa. Hoppas verkligen att lilla klarar sig. Godisgrisen rekommenderar Cavy Performance pellets och jag ställer mig också bakom rekommendationen. Kan du åtminstone tänka dig att försöka ge henne lite för att se hur det blir? Critical Care verkar vara en produkt som har räddat många marsvin.

[braco]
0

#28 Förlåt men såg inte detta inlägg där du skriver att du inte tänker byta ut din naturliga havre mot onaturlig pellets. Det får väl vara så.

imoon
0

#25 Applåder, du tog orden ur mun på mig!

#28 _"Jag kommer aldrig byta ut mitt naturliga havre mot, för mig, onaturliga pellets oavsett vad någon säger så länge mina marsvin är friska och runda och mår bra. Kan det inte bara få vara så?"
_När du skriver så undrar jag som så här: om forskning skulle visa att havre var rent av destruktivt att ge marsvin, skulle du då fortsätta ändå? Så länge dina marsvin är friska och mår bra?

Min familj har haft marsvin konstant sedan mitten av 90-talet, fram till ca 2005-2006 hade de saltsten. Aldrig har vi haft några problem med urinsten eller liknande hos några av våra grisar. Men faktan säger ju att det är destruktivt, varför vi och många andra har valt att ta bort vad vi trodde var som bäst förut.

Vad jag menar är att tider förändras, det som ser bäst ut idag är kanske det som ser sämst ut om 10år. Jag menar det verkligen inte som en kritik, utan mer som en undran hur du skulle göra.

Jag skulle även vela understryka vad Godisgrisen redan sagt, nämligen att det knappt finns någon forskning alls att följa vad gäller marsvinsutfodring. I Sverige är det dessutom långt ifrån alla som rekommenderar havre exempelvis, vilket det ofta låter som i diskussioner här på MIF. Vad vi säkert kan säga är dock att vi alla utfodrar som vi tror är bäst, varför vi ska respektera varandra och om vi kan även lära av varandra! Jag tycker personligen att det är jätteviktigt att vara öppen för nya upptäckter gällande ex. utfodringen. Saltsten, mineralsten och c-vitaminstillägg är ju sådant som vissa fortfarande ser som nödvändigt - trots att det kan vara rent vanskligt.

Och slutligen en uppmaning till att tänka på tonen. Flera gånger i den här tråden upplever jag tonen som på gränsen till otrevlig eller till och med väldigt otrevlig.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

imoon
0

Förresten _Charlie, hur känner du inför Critical Care? I somras köpte vi två honor som vägde ca 210 och 240g, de gick upp väldigt bra på Critical Care!

_Charlie
2

Jag vet inte om ni väljer att misstolka, vrida och dra egna slutsatser för att man ska se helt inkompetent ut, jag har aldrig skrivit någonstans att jag aldrig i hela mitt liv skulle ge pellets utan hellre låta marsvinet dö.

Mitt inlägg om att jag aldrig skulle byta ut havren mot pellets handlar självklart om mina friska och sunda marsvin, det trodde jag man inte behövde vara superbright för att förstå.

Jag vet inte om det är meningen men många meningar här inne får mig att känna mig som att jag är en urusel marsvinsägare som hellre låter sjuka marsvin dö än att prova på nya saker.

Ja, skulle det komma ut en pålitlig forskning som visar att havre är farligt för mina marsvin skulle jag SJÄLVKLART ta bort havren i samma sekund jag läste den, jag bryr mig faktiskt om mina marsvins bästa, vad jag vet finns ännu ingen sådan studie gjord.

Jag är ledsen om jag uppfattas som sur och rent av barnslig men detta tär på mig något så otroligt och jag mår vidrigt av att inte kunna hjälpa min lilla flicka att må bra, när jag dessutom måste försvara något som inte ens hör till henne rinner det över.

Jag är tacksam för förslagen om cavy performance och cc, och jag tar självklart åt mig av alla förslag som kan rädda livet på min flicka, men det är svårt att hitta tipsen bland lustiga frågor och rent av mellan raderna-anklagelser.

Hon matas med babysemp med extra askorbinsyra, kligröt med nyponsoppa och får hövatten. Jag vet inte var man får tag på cavy performance men cc finns hos vet och de öppnar inte förrän i morgon.

_Charlie
2

#35 Självklart vill jag ha cc och hade helst velat ha det i fredags då jag märkte att hon tappat all vikten hon lagt på sig igen, men jag har inte kunnat få tag på det eftersom veterinären är stängd. Givetvis kommer jag åka dit och ordna det så fort det går.

Det måste gå att bryta viktnedgången, det går inte att hon tappar mer nu.

_Charlie
1

Är det någon som vill hjälpa mig trots att jag inte har samma syn på vad som är bäst att ge som kraftfoder, för lilltjejens skull, så undrar jag om det är smartare att ta ut henne ur flocken och ha henne ensam ett tag. Där hon får första tjing på all mat. Eller stjälper det snarare än hjälper…?

Och om någon tar illa vid sig av mitt utbrott ber jag om ursäkt, är jag för grov i munnen så ta bort det, men det är så jag känner.

Lyan
0

Ensam tycker jag inte att hon ska vara men du kan kanske sätta henne med en snäll kompis, då får hon både sällskap och lugn och ro.

Angående matningen så verkar det ju som att babysempen inte fungerar och vad jag har läst om den i de andra trådarna så hade jag nog plockat bort den helt och provat med tex havremjölkskligröt tills du får tag på fortimel och CC

_Charlie
0

#39 Tack, då ska jag göra iordning en egen bur till henne och en kompis.

imoon
0

#36 Jag tänker inte tjaffsa, har heller inte gjort det. Men undrar ändå om det är mig du syftar på? Att jag skulle ha misstolkat, vridit på och dragit egna slutsatser för att framställa dig i dålig dager? För det har jag överhuvudtaget inte gjort.

Som jag skrev var det ingen kritik utan jag ville ha ett förtydligande. Utifrån vad du skrev, så skrev du ju faktiskt att du aldrig skulle byta ut havren såvida marsvinen mådde bra. Enligt mig var min undran väldigt befordrad, och definitivt helt utan några dolda budskap eller liknande.

_"Mitt inlägg om att jag aldrig skulle byta ut havren mot pellets handlar självklart om mina friska och sunda marsvin, det trodde jag man inte behövde vara superbright för att förstå."
_Det utgår jag är menat mot mig, vem annars liksom. Att du skriver "det trodde jag man inte behövde vara superbright för att förstå" är oerhört otrevligt, vem det än är riktat mot. En sådan ton är inte acceptabel.

Med mitt inlägg menade jag verkligen bara att förtydliga att vi fakiskt inte VET vilken utfodring som är bäst. Även att det är lite "farligt" att hävda att saker och ting är bäst, med exemplen som saltsten vilket man en gång trodde var "bäst". Som jag även skrev anser jag det viktigt att vi respekterar och lyssnar till andra. Jag har, de fakto, överhuvudtaget inte tvingat dig att förklara något eller liknande. Så jag hoppas att ditt inlägg inte var riktat till dig.

Återigen uppmanar jag till att tänka på tonen.

Lixim
0

Har du sett henne äta? något speciellt hon äter mer av och tycker är gott?

Du har säkert fått rådet om Fotrimel och jag ger det med, vi fick hem en väldigt avmagrad kille som vi gav fortimel och han gick upp jättebra. Han fick även kligröt med grönsaker och proviva.

Han har gått upp nu så det är ingen nöd på honom längre.

Tipsar om en gröt jag brukar ge till grisarna.

Då hackar jag paprika (i små bitar så smaken sprids i gröten)
River morötter, hackar brännässlor, man kan ha liten mängd potatis i om man vill, även palsternacka. strör på kli (krukakli eller va den heter, man kan även ta havregryn) sedan häller du på t.e.x Fortimel eller proviva. Alla grisar vi har här hemma har älskat det. Och den magre lille vi fick hem gick upp väldigt bra på det.

(O.b.s ska man ge gröten till marsvin som inte är magra så ha inte i fortimel. Denna gröten ger vi kanske var tredje dag  och inte i stora mängder till våra normal viktiga grisar)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Charlie
2

#41 "När du skriver så undrar jag som så här: om forskning skulle visa att havre var rent av destruktivt att ge marsvin, skulle du då fortsätta ändå? Så länge dina marsvin är friska och mår bra?"

Var det trevligt då? Vem skulle göra så? Jag må ha skrivit otrevlig och det har jag redan visat att jag vet om, men väldigt många inlägg här är minst lika otrevliga om inte värre.

Jag tackar för tipsen jag fått, ni behöver inte "tipsa" mer.

Tråkigt att den som blir lidande är en liten marsvinstjej som inte mår bra. Men det var visst svårt att fokusera på henne, kanske det vore annorlunda om det var någon annans marsvin. För ingen känner ju Kihara.

imoon
0

#43 Som jag sagt har jag aldrig menat att vara otrevlig utan jag undrade. Så nej, det var inte otrevligt.

Jag har heller aldrig hävdat att det endast är du som varit otrevlig.

liliane
1

Morotspurekligröt funkar bäst för mina grisar! Kanske inte jättenyttigt, men de ökar i vikt på direkten av det :)

gnagarlover
3

tänk att en liten fråga om solrosfrö kunde leda till mobbing på nätet.skäms på er

[braco]
0

#43 #44 #46 Jag är väldigt ledsen om mina inlägg uppfattades som stötande och otrevliga. Förlåt alla. Gråter

imoon
4

Överdriv inte. Otrevligheter har kommit från flera parter, riktade mot varandra, långt ifrån alla mot en. Det handlar inte om internetmobbing, verkligen inte. Man får faktiskt förvänta sig att man får frågor på det mesta, väljer man sedan att tolka frågorna negativt så är det klart att det blir negativt.

Återigen frågade jag av nyfikenhet. Vissa väljer ju att följa egna riktlinjer trots att forskning säger annat, det är inget jag dömer överhuvudtaget. Att det valdes att uppfattas som otrevligt är olyckligt.