Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1697 ggr
[Liinda]
0

Socker?

Som jag skrivit i en annan tråd har jag varit hos vet med mitt ena marsvin och veten sa åt mig att jag inte skulle ge så mycket söta saker. Så nu vill jag gärna ha hjälp med saker som är för söta?

Hon sa tex tomat, banan(förbjuds helt) , äpple, päron. Några mer saker som är söta? Skulle behöva hjälp då det här måste ändras snabbt och jag vet inte vad som är sött eller inte?

[Liinda]
0

Jo apelsin sa hon också

paronskrutten
0

ananas, exotiska frukter är söta (dom flesta iaf)

Om du tänker efter innan du ger är det nog ingen fara :)

Helena

fulfisk
0

Jag har faktiskt hört att morot ska vara sött.

paronskrutten
0

morot innehåller mycket socker, ja. :)

Helena

Denna kommentar har tagits bort.
[Liinda]
0

Jo dom flesta saker kan man nog tänka efter när man köper men jag tillexempel hade ingen aning om att tomat var sött så då är det säkert fler saker som är söta som jag inte vet om:P

Paprika vet någon hur det är med det?

paronskrutten
0

Näe..tyvärr…….

Helena

Annna
0

Gå in på http://www.humlan.just.nu/ där finns en näringstabell, socker räknas som kolhydrater.

De som innehöll mest kolhydrater var apelsin, banan, maskrosblad, kiwi, päron och äpple.
Dessa sorterna innehöll mer än 9g/100g.

Hoppas det är till någon hjälp:)

fulfisk
0

Åh, maskrosblad :/

[Liinda]
0

#8 jadå det var jättebra info :) tackar så mycket för hjälpen:)

shintaida
0

Men….vi ger maskrosblad minst två- tre gånger om dagen till våra marisar, nu när de kommit upp.

Och alla de andra uppräknade grönsakerna/frukterna längre upp på tråden.

KAN det vara därför som dom går upp i vikt?

Ska vi börja "jaga" runt dom i köket för motionens skull?

Himmel & pannkaka VAD ska dom ÄTA då, mer än hö???

// Shintaida

Caroob
0

Jag har alldeles för mycket kunskap om sådant här pga massa olika anledningar. Det beror ju på vad man menar med socker, alla frukter innehåller ju fruktos men det är ju en mycket långsammare kolhydrat än vanligt socker. Av frukter är det mest de exotiska frukterna (sharon, dadlar, ananas, de flesta druvor, banan) och alla torkade frukter. Päron, äpple, mango etc räknas som halvsöta och apelsin, kiwi, bär etc räknas som sura frukter.

Rotfrukter innehåller en annan typ av kolhydrater som kallas stärkelse, detta kräver en helt annan nedbrytning. Morot har fått "dåligt rykte" pga dess lite högre glykemiska index jämfört med andra grönsaker, men det är inte så rikt på kolhydrater faktist.

Jag skulle plocka bort frukter, förutom kanske lite äpple, päron t.ex då och då, samt rotfrukter till att börja med. Skulle även ta bort rotfrukterna. De flesta grönsaker innehåller väldigt begränsat med kolhydrater som tas upp av kroppen, mest cellulosa som är bra för magen att jobba med. Så det skulle jag inte akta mig för. 

Tomat låter konstigt… det är egentligen en sur frukt faktist, biologiskt. Däremot kan vissa marsvin få munsår av det pga syrorna. Så sött är det inte däremot. 

lycka till!

[Liinda]
0

Jag har alltid gett mina precis dom sakerna men det var det veterinär sa till mig att grönsaker går bra  men inte saker som är söta . Frukter kan dom få högst en gång i veckan. Jag blev rätt chokad jag med då jag har gett dom det där rätt ofta. Men så beror det ju på hur marsvinen reagerar på det mina hanar har inte reagerat medans min hona gjorde det genom att dissa höet och äta mest frukt.

[Liinda]
0

Hon kallade dom sockerpundare:P

[Liinda]
0

#12  tack för infon:) Det blev lite förvirrande för mig det där eftersom jag är rätt dålig på vad som räknas som grönsak, frukt och rotfrukter. Jag vet jag får skämmas spec som jag går hotell&restaurang:P  Så det kanske är lättare att säga såhär vad kan jag ge dom som inte är för söta. ? :)

[Liinda]
0

Nu ställer jag en ny fråga här istället som kanske är lite lättare att besvara.

Vad kan jag ge dom som inte är för söta?

Annna
0

Jag har alltid som bas vitkål, morötter och paprika. Sen så när det är säsong för persilja och grönkål så ger jag det i stället för någon av mina bas grönsaker.
Ger faktiskt nästan aldrig mina något extra, händer nog bara någon gång per år.
Kan ju säga att det går rättså mycket hö här eftersom det inte är så ofta de får extra saker.

Saker du kan ge som även innehåller mycket c-vitamin är bl.a:
Broccoli, Grönkål, Blomkål, Paprika, Persilja.

Annat som är nyttigt men innehåller inte lika mycket c-vitamin:
Vitkål, Gurka, Morötter.

[Liinda]
0

#17 Tack så mycket :) Jag ska åka och handla idag så då får det bli dom grönsakerna. Mina är rätt bortskämda dom brukar få grönsaker/frukt 3 gånger per dag och det har slutat såhär så nu är det slut med det och in med allt nyttigt:)

Caroob
0

Kligröt och vetegroddar borde ju vara bra! Det är ju billigt med. :) Hoppas det går bra

[Liinda]
0

Jag köpte nåt som hette alfalfagroddar tror jag det hette? Det stog iallafall att det var mycket c-vitamin i. Dom är väl inte söta?

Mer tips på saker som inte är söta är välkommna =)

FeliciaS
0

Typ alla frukter är söta. Och morot… Broccoli, kålsorter, persilja och andra örter, rotfrukter är inte söta. Går ju bra ;)

#20 Alfalfagroddar är jättebra för marsvinen :) Lätt att odla själv, vilket är billigare och bättre.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus