Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 523 ggr
JDJ
0

Matning och klippning?

Jag har precis fått två marsvin runt ett år gamla som inte fick den uppmärksamhet de behövde av sin förra familj. Jag undrar om mer erfarna marsvinsägare/matte/husse kan tipsa mig om hur man gör när det ena marsvinet är matglad medan den andra inte är det. Jag försöker ge den smala (aka Yoda) lite fler grönsaker men min andra kan ibland "stjäla" dem från henne. Ska jag kanske mata Yoda när den andra inte är i buren?

Ett annat tips jag behöver är vart man skulle kunna få marsvinet klippt, i stockholmscity eller närheten. Finns det marsvinsfrisörer eller finns det någon erfaren marsvinmatte/husse som kan hjälpa till med det? Jag har klippt bort de värsta tovorna men har bara haft dem i en vecka så jag vågar inte klippa hela håret, än. 
Är tacksam för alla svar.

Mvh

Lillisen
0

Om du verkligen inte vill prova själv så brukar djurbutikerna kunna hjälpa till med både päls och kloklippning. Men tar man det bara lugnt och lite i taget så är det inte så svårt. Jag brukar göra sånt efter deras golvtid för då är dom trötta och bara ligger och myser.

När det gäller att den ena inte äter så skulle jag göra som du skrev passa på när de är ute på golvet, lyfta bort en och ge den som behöver lite extra.

Lycka till det är härliga djur :)