Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 621 ggr
[Liinda]
0

Äggstockscystor

Jag anar att min ena hona har äggstockscystor eller ja jag är rätt säker på det så ikväll ska vi åka till veterinären. Dom veterinärerna är rätt bra på marsvin men jag vill ändå ha lite hjälp härifrån:) Jo jag undrar om det är någon som vet hur det går till när dom kollar om dom har det , tar dom röntgen bilder? Och sen hur behandlingen går till? Vilka olika behandlingar det finns? Jag vill veta lite ifall veterinären inte riktigt vet så vore det bra om jag visste iaf:) All hjälp uppskattas=)

paronskrutten
0

Man känner det på sidorna, det känns som att dom är dräktiga liksom. På Vitamin och Tuffi tog dom inga röngenbilder, det var nog rätt uppenbart.

Dom får hormonsprutor och i sista hand operation. Mitt marsvin dog då, efter operationen, magen gick inte igång :/

Helena

dreamiz
0

När jag var hos min veterinär med Sabrina så klämde veterinären igenom henne o kände på så sätt att hon hade "knöl" på ena äggstocken. Dock så liten så de behandlade inte. (Om det var rätt eller inte vet jag inte då detta var hos en veterinär jag normalt sett inte går till.)

[Liinda]
0

jag har varit hos vet nu och hon tyckte precis som mig när hon klämde på henne att det var möjligt att det var äggstockscystor. Så hon gjorde en röntgen men det var inget där som visa några cystor. däremot såg hon några svarta prickar som hon inte riktigt visste var det var men att det kanske var luft. Iaf så skicka hon vidare oss till strömsholms och där ska dom göra ultraljud för att se lättare. Hon misstänkte att det kanske var något med utfodringen. Men den får dom precis som dom ska förutom att vet tyckte dom fick för mycket söta saker :S

paronskrutten
0

hmm..konstigt..

Helena

[Liinda]
0

Alltså vet tyckte jag gav för mycket söta saker. Hon sa att marsvin är lite som barn om man ger dom för mycket söta saker så struntar dom i det andra då vill dom inte ha nåt mer. Och då struntar i tex höet. Och det är ju inte spec bra. Så nu är det sockerfritt här hemma som gäller. Så får vi se om det gör någon skillnad.

[Liinda]
0

Dom har bara fått lite färsk broccoli igår och massa hö och hon har redan börjat svullna ner lite :) Känns som om det kommer lösa sig och att det var det som var problemet:)

shintaida
0

Skönt att höra!

// Shintaida

[Liinda]
0

Ja äntligen kan jag slappna av :)

paronskrutten
0

Vad bra :)

Helena