Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 994 ggr
[djurens_vän]
0

vad är det?

vad är:

* Toxicos

och

* Eclampsi

vad ska man göra om sitt marsvin har fått det och hur ska man göra för att få bort det?

Fridaaaa
0

**Toxicos

**Eclampsi

Väldigt bra förklaringar på den sidan tycker jag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[josefineomar]
0

Toxicos - graviditetsförgiftning. Dräktiga honor får ofta detta innan de föder, och dör oftast tyvärr :/

[djurens_vän]
0

okej men hur ser man om dom har det?

gnagarlover
0

sitter o kurar ihop sig och vill inte äta eller dricka.brukar komma i slutet av dräktigheten

[djurens_vän]
0

okej

[josefineomar]
1

Har de toxicos ser de väldigt hängiga ut som om de är väldigt trötta och håller på att somna hela tiden. Slöa, orkar inte röra på sig.. Men märker det liksom. När mitt ena marsvin fick det visste jag att det var det hon fått, fast att jag inte sett det innan. Hon betedde sig inte som vanligt. Och man kände på sig att hon snart skulle gå bort.. :/ Järntillskott ska man ge när de är dräktiga, gav kanske inte tillräckligt.. :/

Fridaaaa
1

#6 Järntillskott? Vadå för järntillskott?
Det man ska ge när dem är dräktiga är extra c-vitaminer (helst genom grönsaker), men inte järntillskott`?

[josefineomar]
1

#7 - Bra att du rättar mig! Nu sitter jag ju och ljuger! Kan det ha varit kalk jag ville skriva? Någon uppfödare hade pratat om att det skulle vara bra att ge, om det nu var kalk. Vågar inte riktigt säga att det är kalk, eftersom jag förut var säker på att det var järn, men som det absolut inte var..Det var flera år sedan jag hade marsvin och har gått en djurutbildning däremellan, så jag blandar lätt ihop de olika djurens behov nu när jag inte håller på med dem längre. Ha gärna överseende ;)

[josefineomar]
1

(Men det är inte bra med för mycket kalk heller, så det känns ju konstigt om det är detta man ska ge lite extra av. Får försvara mig genom att säga att mitt minne inte är det bästa, och det var i alla fall 4-5 år sedan jag fick detta "tips", så jag kan absolut ha fel!)

[charm76]
2

Toxicos KAN hävas med hjälp av cortison om det sätts in i tid. Man ska väl vara försiktig med att ge allaformer av tillskott som inte är vattenlösliga (t ex b-o c-vitamin) outan som kroppen lagrar (som t ex e-vitamin. Jag har aldrig gett någon form av tillskott till mina dräktiga honor, de som tunnat ur har fått bo ensamma med extra mat o ev Critical Care. En allsidig kost, ett vakande öga o ett sunt förnuft brukar oftast vara tillräckligt.

[djurens_vän]
0

okej :)

Fridaaaa
0

#8 blir lätt fel ;) Vet själv hur det är ibland, minnet står still osv hehe :D