Bilder rasthage!
Tidigare har jag bara låtit grisarna springa fritt i lägenheten - men jag insåg ganska snabbt att det inte var det lättaste att hålla koll på vart jag hade dem hela tiden :p Blev oftast att de bara fick vara ute nån timme högst. Nu har jag hittat en smart lösning på en egen smart rasthage. Och jag skulle gärna vilja se bilder på era rasthagar också :p
Här komemr lite bilder på min!^^
fint men tanken på elementet? den är ju säkert varm nu på vintern
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#3 Jag bor i en hyreslägenhet där elen ingår och våran "hyresvärd" eller vad man skall kalla företaget man hyr av är väldigt sparsamma med värmen ;)
Är detta inne i ett kök?
#5 Står i inlägg #1 =D Japp det är det ;)
Jag lägger upp bild när jag kommer hem ;) Fin hage :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fin och stor hage :D
Hälsningar Diana och djuren <3
9# ser jättesnyggt ut! :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#10 Tack :)
#9 Vad har du på botten=)?
#12 En fleecefilt eller ett dubbelvikt lakan :)
Det är plastgolv så gör inget om det skulle komma lite kiss på golvet, lätt att torka av :)
#13 Precis som vi har i köket då^^ Det största rummet där de gick tidigare är det trägolv på ;) haha.
Vet ju förresten att du har två stycken gallerburar ihopsatt till en bur^^ Hur har du satt ihop dem och vad har du som "övergång" så att grisarna kan ta sig från den ena buren till den andra? ^^
#14 Hehe okej, plastgolv är bra på så vis ;)
Japp stämmer. Hade en lite bro över som jag köpte i djuraffär men dem använde aldrig den, utan hoppade över kanten istället hehe
Har dem som ett T, så har tagit bort luckan på den ena buren och ena kortsidan på andra och sedan satt dem emot varandra, hoppas du förstår vad jag menar hehe
#15 Har du satt ihop dem med "strippor" då eller står de bara mot varandra? Är bron bra eller skall man satsa på något annat? Hört talas om andra som använt tegelstenar till exempel :p
#16 De står bara emot varandra, de rubbar sig inte ändå :)
Ja bro är ju bra om marsvinen vill använda den hihi :)
Tegelstenar på var sida fungerar med, men hade nog fäst något mjukt på dem i så fall :)
#17 Typ en fleecefilt eller så? Det borde ju gå - låter konsigt att de bara står emot varandra xD blir det inte en "glipa" då pga plastbottena på burarna?
#18 Nix ingen glipa, dem står ju tätt intillvarandra, som det bara går ;) Så kanteran är emot varandra.
Har som sagt en bro, men den använder dem inte, hoppar hellre över knasbollarna ;)
#19 Men du har bron kvar alltså?
Vad är det för mått på den? Är det en sån där som man köper på tex djurmagazinet?
#20 Nja sätter in den ibland för att se om dem vill använda den, men numera har jag sällan den där, tar mest plats då hehe:)
Sådan här har jag testat:http://grand-prix.se/product_info.php/cPath/220_253/products_id/3820
Den andra hittar jag inte bild på men den har som en "plattform" i mitten och sedan går det lite nedför igen på andra sidan:;)
#21 Räcker den verkligen hela vägen från ena sidan till andra? Det var en sådan jag menade som var i länken men en lite större modell tror jag att det är:p
#22 Ja den stora gör ;)
Men den andra bron är bättre, mer stabil :)
men testa du med tegelstenar, fungerar nog minstlika bra och billigare;)
#23 Billigare absolut framförallt! har dock inga tegelstenar xD haha. Men det kankse man kan köpa någonstans:p?
#24 Ja brukar finnas i byggaffärer, sedan brukar vissa skänka bort som dem inte vill ha kvar;) Du kan ju höra runt :D
#25 Mycket bra idé! Skall verkligen kolla runt efter det=D Går ju som att klä dem i fleceefilt så då är det ju som inga problem ;)
#26 Japp går ju att vira in dem i det, och sedan bara ta bort och tvätta om dem skitar ner:)
#27 Exakt min tanke;)
Flyttar ju hit två stycken marsvin imorgon som jag skall sätta ihop med min lilla hona har jag tänkt^^ Men hinner inte bygga någon bokhyllebur till dess - tar ju som ett tag. Och jag vill helst sätta ihop dem så fort som möjligt så hon slipper vara själv. Och då kom jag att tänka på att du faktiskt hade såhär ;)
#28 Aha okej spännande :)
#29 Ja faktiskt! Det skall bli roligt! De kommer imorgon - sen får de väl ett par dagar på sig för inackordering innan jag tänker sätta ihop dem - hoppas bara att det går bra. Hanen är 2.5 år, honan är 2 år och min lilla är ju 6 månader nu ungefär
#30 annars hade ju det varit bra slipning för klorna att gå över tegelstenar när de ska ta sig till andra sidan, om det inte skadar trampdynorna förståss !
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#31 Tänkte mer med fleece filten för att de inte skulle tugga på den. Men har funderat nu och det får bli något annat än tegelsten - fick höra att de tydligen är rätt giftiga :s Någon som har nått förslag ;)?
Min rasthage, dock har jag ordnat så den kan bli större nu :) Tog bilden innan jag satt in alla husen därav så lite inredning :P
#33 Tjusig! =D Är det kompostgaller du använder då eller? ^^
#32 Är de giftiga här har vi använt tegelstenar som övergång mellan spåndel och hö del.
Just att de även slipar klorna tycker vi har varit kanon men nu blir jag fundersam om de är farliga vill jag ju inte ha dom. Har iofs aldrig hört dom gnaga på tegelstenarna.
#35 Jag har hört att det skall vara asbest i dem :s och det vill man ju verkligen inte att de skall få i sig om så är fallet.
Men det går ju säkert att använda annat också - tyckte att tegelsten var en bra idé tills jag fick höra om detta.
Har också tidigare haft dem lösa på golvet, men det blev så mycket att städa efter. Det här är bättre! Byggde den i lördags genom att såga isär kompostgaller så att varje sida blev 90x30. Ska utöka den med flera när jag får tid :) Min vattenflaska läckte lite när jag satte dit den, därför är det en blöt fläck på lakanet… ;)
#37 Smiter inte dina igenom kompostgallret? Hade lätt vissa av mina gjort ;) hehe
#37 Riktigt tjusigt gjort ;)
#36 Ja det vill man ju inte att de ska få i sig, pratade med gubben och det är inte tegelstenar utan betong sten som vi har i buren men jag ska kolla vad de innehåller också.
#40 Då var det ju en helt annan sak tack och lov ;)
#38 Hehe, då är dina betydligt smalare än mina ^^ Nää, de kan inte komma igenom gallren.
#39 Tack!! :D
#34 Det är C&C galler jag använder. Alltså galler som man kan forma lite olika :P Svårt att förklara. Tack föresten! :)
#43 var får man tag på såna galler?
#44 Här i Finland går dom att köpa i en butik som heter Hong Kong i Sverige kan det vara knepigare att hitta dom…
ok tack bara att leta vidare :)
Såhär har mina killar det :)
De har en gallerbur på 140x70 cm (vilken jag är otroligt trött på, dags att bygga av bokhylla snart igen) och som ni ser brukar jag ta av gallret och koppla ihop till en rasthage de har tillgång till i ungefär 6 h varje dag. De har ganska stor yta att röra sig på, men uppenbarligen räcker det inte för de lyckas alltid rymma konstant, slutar ofta med att jag kryper efter dem på golvet och försöker få tillbaka dem till hagen.. ganska ofta misslyckas jag också :P Det är vaxduk under fleecen, fleecen tvättas förövrigt efter varje användningstillfälle, men har massor med filtar så jag slipper tvättat varje dag iaf.
#47 Vad fint!
Hälsningar Diana och djuren <3
#46 Är det påsar du har på golvet åt dem xD?
#48 Tack :)
#49 Haha, ja faktiskt. De älskar att ha dem som hus, eftersom de kan äta på dem och så prasslar de ;) Jag klipper bort ena sidan + handtagen, och så är det bara att ta nya när de blivit äckliga :P
#50 antar att de är av papper då xD?
#51 Ja, självklart ;)
#52 Riktigt smart måste jag säga! Skall testa det jag med! De älskar ju allt som prasslar ;)
#53 Hihi Ja :)
#50 kan marsvin äta papper :O
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#55 Alltså, de ska ju inte äta massa papper! Men mina killar brukar lixsom "strimla" papperspåsarna för skojs skull :P
#56 haha okej då fattar jag :P
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)