Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 3676 ggr
[Prutten]
0

Rödbetor?

Har fått en massa rödbetor av svärfar, är det något jag kan ge mina grisar? Alldeles nyplockade är dom, så dom är inte kokta eller så.

[Prutten]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

putt

[Quickeman]
0

Ja du kan ge dom det :) Har dock hört att man inte skall ge för mycket av det

[Prutten]
0

ok, bara skala dom då eller? och inte göra något annat med dom?

Inte ens vi ska äta masor utav rödbetor, även vi kan kissa rött. Och vet att barn under 1 år inte ska äta rödbetor. Därför ville jag fråga först.

Så dom får lite granna då. :-D

[Quickeman]
0

Jag har inte skalat, bara tvättat dom noga och delat lite på dom

[Prutten]
0

Jag skalade och delade en i mindre bitar och gav en bit. Efter att ha sett hur dom är mot nya grönsaker så blev jag väldigt överraskad idag. Det kan gå veckor innan dom ens smakar på det men med rödbetan så vet jag inte vad som hände. Jag gav dom en bit i en skål och gick därifrån och sekunderna senare så åt den ena på den som om dom hade ätit sådant hur mycket som helst. Och den är nu uppäten :-D

Hur mycket kan man ge dom i veckan?

Moa-16
0

#5 Svårt att säga exakt, men jag tror inte det är någon fara sålänge man inte ger mängder!

[Prutten]
0

#6 Ja man blir ju sugen på att ge dom mer eftersom det var så populärt. :-D

Mirinda
0

Våra två goa grisar gillar också rödbetor. De får ungefär en fjärdedels rödbeta att dela på per gång. Eftersom det är en helt ny sorts mat för dem vill jag börja försiktigt. Men jag undrar över näringsinnehållet. Är det någon som vet?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

FeliciaS
0

#8 Det är ungefär som hos andra rotfrukter, inte jättemycket c-vitamin men en del kolhydrat och kostfibrer.

Fler mattips hittar du här ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mirinda
1

Tack för mattipslänken Felicia!

Jag är ny medlem här, men har läst och lärt mycket på sajten. Det var ovärderligt att kunna undvika de värsta misstagen med mat och annat genom att läsa på här och i böcker innan våra marsvinspojkar flyttade in. Våra marsvins uppfödare informerade oss naturligtvis också ordentligt om marsvinens behov. Men grunderna fick jag och familjen härifrån och i Mia Winges underbara bok Mitt husdjur marsvinet. Boken är perfekt när man ska förbereda ett barn på hur det är att ha marsvin.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare