Bra mat
Min gubbe Bobbo har problem att hålla vikten. När han kom hit vägde han cirka 700g han gick upp till 800g men nu har han gått ner igen efter en tids sjukdom och är nere på 600g. Jag skulle behöva lite tips på bra mat för att gå upp i vikt. Har försökt med kligröt men det gillade inte herren. Han har fri tillgång till havre och havregryn och får grönsaker dagligen. Någon som vet någon bra nyttigt fet mat för marsvinen? 
Kollat så du har bra hö? Eller så att det inte är något annat fel på honom?
Med tanke på den mat han får, borde han inte väga så lite :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad för sjukdom och hur lång tid har han varit sjuk?
Har han bra aptit och äter upp allt du ger?
Fett är egentligen inte särskillt nyttigt för marsvin, så det bästa vore om han kunde lägga på sig i vikt ändå om möjligt.
Lägg din energi o dina pengar på att hitta ett riktigt bra hö först o främst! Kolla om det finns nåt stall i din närhet som gör analys på höet o fråga om du får köpa några kilon av dem. Säg att du vill ha ett hö med riktigt bra värden o förklara för dem om de undrar. Och när du ändå pratar med dem, fråga om någon använder hästkraftfodret Fibergi (finns i variantern Låg, Bas o Elit, spelar eg ingen roll vilken du får tag på även om Bas nog är bäst för små marsvinsmagar) o fråga om du får köpa nåt kilo el 2 av det också. Sedan är spetskål (en kålsort med mildare smak) bra, för den gillar marsvin oftast bättre o äter mer av. Bladperilja i begränsad mängd (innehåller en del kalcium). Morot,broccoli, paprika… ge honom så mkt grönsaker du bara kan. Ett bra kraftfoder till smådjur är det från Dodson&Horrell, men det kan vara lite svårt att få tag på. Kolla på www.brogaarden.se om det finns återförsäljare i din närhet! Lycka till! :)
#3 Finns det någon anledning att ge hästkraftfoder till marsvin när det finns väldigt bra kraftfoder anpassad för just marsvin (Oxbow exempelvis)? Dodson & Horrell är så vitt jag vet specilister på hästar.
Det vore också på plats att förklara för oss som inte har så mycket erfarenhet av hö vad som är bra värden när det gäller just hö. Ska man titta på energiinnehåll, fiberinnehåll eller något annat?
Förra ägaren sa att han alltid varit lite mager men jag vill ändå försöka få upp honom i vikt.
#1 Köper hö från en bonde och jag tycker det är super fint. Mina andra grisar mår bra och har fint hull.
#2 Han har haft en infekterad tandrot men han har varit lika matglad för det och gick upp 100g under tiden. Han är det mest matglada marsvin jag stött på. Jag tänkte om någon visste någon bra fet mat.
#5 Okej vad bra, tänkte om du köpte i matbutik eller djuraffär, dem är ju inte alltid så bra:) För alla har ju inte möjlighet att köpa av bonde ^^,
Fet mat är inte så bra heller.
Kanske du ska testa att öka maten?:) Om han inte redan får mycket då.
Annars låter det ju inte bra att han går neråt med den maten han får :/
Förstår inte heller riktigt varför man ska ge hästmat till marsvin?
Kan du skicka en bra förklaring i PM till mig? :)
Inlägget är redigerat då det svarade till ett borttaget inlägg.
#8 Synd att man ska behöva skicka PM till varandra när man ska ta reda på någonting som är väldigt viktigt för alla marsvinsägare (inklusive juliino som behöver hjälp nu).
Inlägget är redigerat då det svarade till ett borttaget inlägg.
Tänk på tonen då ni skriver, att ställa frågor är inte otrevligt - däremot är det väldigt otrevligt att snäsa av den som undrar.
Moderator_Marsvin.iFokus
- sajtvärden och medarbetarna på Marsvin.iFokus
Sandra (Sandra-B), sajtvärd
Felicia (FeliciaS), medarbetare
Louise (Creation), medarbetare
Charlotta (Charlotta-B), medarbetare
Sara-Noomi (imoon), medarbetare
Simona (Isnona), medarbetare
Hanna (Abico), medarbetare (inaktiv för närvarande)
#6 Jag brukar altid ge mer än vad han orkar eftersom jag vet att han har problem med vikten. Tycker det är konstigt att han inte går upp i vikt trots han matgladhet.
Är Bobbo gammal? Ibland är det svårt att få upp de äldre i vikt efter en tids sjukdom och det kan ta tid.
Det finns ingen bra fet mat tyvärr. Solrosfrön är feta och ibland rekommenderade. Men man ska ge det med försiktighet eftersom de innehåller för mycket omega 6 (kan orsaka inflammationer).
Kligröt i för riklig mängd (1msk mer än en gång i veckan) är inte heller ett bra sätt att gå upp i vikt. För rikt på fosfor och innehåller även oxalsyra, även om jag är osäker på upptaget.
Fibergi innehåller mycket socker, i ditt fall så kan det vara ide att prova det under en tid.
Bananer är också sött, innehåller ganska mycket kalorier och en hel del nyttiga mineraler och vitaminer. Likaså mango (mogen) och äpple är en underskattad frukt. Äpple är mycket nyttigt och kan även motverka urinsten.
Jag ger ofta äpple och har inte haft någon munsvamp på mina sedan 1998 :)
I yttersta nödfall om inget hjälper att få upp honom i vikt, så kan du prova med valnötter. Det är nog den minst dåliga av den feta maten. Innehåller omega 3, vilket är nyttigt som säkert du känner till.
Hasselnötter kan också vara ett alternativ, men tänk bara på att introducera nötter försiktigt så att magen vänjer sig och ge dom sparsamt och inte någon längre tid.
Så länge han är glupsk och pigg så är nog allt i sin ordning ska vi hoppas 
#12 Bobbo fyller 5 år detta år. Får pröva mig fram med dem saker du skrev och se hur det går. :)
Ja, då är han ju i pensionärsåldern alla fall :)
Jag glömde tipsa dig om ärtor och majs. Jag har fått en del gamlingar öka vikten på det.
Du kan ge det varannan dag, en matsked av varje. När/om han lägger på sig så drar du ner och ger en gång i veckan istället.
Du kan använda frysta tinade ärtor och majskorn. Hittar du färska funkar ju det också. men inte på burk förstås.
När gräset och örterna kommer så kanske han inte behöver så mycket av tilläggsfodret. De brukar hålla vikten på bra gräs. Men du får ju prova dig fram.
Jag är glad att det inte var urinsten han led av, det var därför jag undrade över hans sjukdom. Då hade man fått anpassa kosten efter det. Men håll koll på det ändå, gamlingar kan få problem. Det kan bero på kosten han fått tidigare också och han har ju inte bott hos dig hela livet.
Ha det fint o hälsa Bobbo :)
Han han nu blivit riktigt dålig i magen. Han äter fortfarande medicin och jag är orolig över hans mage. Känner mig lite förtvivlad. Vill så gärna hjälpa honom.
Prova med blåbärs soppa ,de hjälpte mitt marsvin :)
Håller på med proviva men vet inte riktigt hur mycket han bör få i sig. Någons osm vet? Har 1 ml spruta som jag matar honom med.
Proviva är bra, men det kan hända att det inte räcker till. Du kan i så fall köpa en kapsel som heter Symbioplex. Den hittar du bla här http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/halsokost/mage-tarm/symbioplex?gclid=CIrutYClo64CFYFzmAodQhY3Qw
Du kan tillfälligt ge honom 10-15 ml per dag av provivan. Eftersom han är lös i magen så förlorar han vätska. Inte bra, så sätt gärna in en vattenskål och håll koll på att han dricker. Du kan lägga i hö i vattnet som extra hövatten (byt dagligen)
Det kan hända att han inte tål sina vanliga grönsaker just nu. Får han mycket så minska ner ev. ta bort dom tillfälligt. Prova gärna en skiva banan (ge aldrig mer än ett par skivor banan) det kan verka stabiliserande för magen
Han äter väl hö som vanligt?
#18 Okej tack för din hjälp. Jo han äter hö som vanligt och har fått ärtor som han blev helt tokig i. Han är pigg och har god aptit men är som sagt dålig i magen. Ska försöka med dina tips. :)