STOR knöll
Hej vårt marsvin smulan har fått en väldigt stor knöl på ena bakbenet och som är hård och varm. Storlek ca 4cm i diameter. Vad kan det vara? Jag tycker att jag tar upp henne ganska ofta kelar och varje dag när hon får sitt C-vitamin och den här knölen har dykt upp väldigt plötsligt. Jag kände den först igår kväll när jag skulle kela med henne.
Vad kan det vara? Om någon har erfarenhet av operation i samband med knölar undrar jag vad det kostar ungefär.
Är det en väl avgränsad knöl eller är det mer hela benet som är svullet? Det känns som att den vuxit väldigt fort på kort tid om det är en tumör, kanske kan det vara en svullnad? Eftersom det är varmt också kan ju det tyda på en inflammation, vilket det kan bli exempelvis vid en skada. Har hon ont i benet? Stödjer hon på det? Jag tänker fall hon kanske kan ha stukat/brutit det eller liknande? Så fall svullnar det ju upp och blir varmt. Annars kan du kolla fall du ser något litet sår på benet, det skulle också kunna orsaka att det svullnar upp fort. Har det blivit större eller mindre sedan igår?
Jag hade oavsett tagit mig till en veterinär faktiskt. Ring dem och beskriv symptomen så får de avgöra hur pass akut det är. Har hon skadat benet gör det ju ont. Även en tumör kan göra ont.
Det kan vara svårt att avgöra hur marsvinen mår, då de är duktiga på att inte visa att de är sjuka. Så övervaka henne lite och kolla fall du märker några skillnader från det vanliga beteendet - rör hon sig annorlunda? Äter hon mindre? Är hon tröttare än vanligt? Grinigare mot burkompisen? Det är sådant som kan tyda på smärta och kan vara bra för djurhälsopersonalen att veta fall du åker dit.
Jag vet inte vad det kostar att ta bort knölen fall det är en tumör, men det beror nog helt på hur den sitter. Beroende på hur prognosen ser ut får man också överväga huruvida det är rätt att låta marsvinet genomgå operation. Men det är ingenting du kan veta före en veterinär har kollat på det :)
Klumpfot ?? Gå in på länken och kolla :
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/klumpfot.html
Jag tycker det låter som en varböld eftersom den kommit fort och är varm. Men du bör kolla upp det med en vet snarast. Om det är en varböld kan de spricka, då är det viktigt att du håller det rent.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/