Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1542 ggr
kodex
0

Klippa sheltie

Hej!

Är det någon som har några tips på hur man klipper ner en sheltie utan att det ser hemskt ut? Eller hur man iaf trimmar dem lite. Just nu är Paisley nerklippt helt med bara ca 2 cm päls. Detta p.g.a. att hon kissar ner släpet hela tiden och eftersom jag har dom uppe i famnen väldigt ofta så är detta ganska ofräscht. Så jag har bestämt mig för att hålla hennes päls kort. Dock kan jag sträcka mig så långt så att pälsen tillåts bli en 6-7 cm, precis ovanför rumpan alltså. Men hur klipper ni era sheltiesar för att få dem fina (inte hackiga) i pälsen? Vad använder ni för saxar? Döms detta med pälsens klippning hårt i petklass?

Creation
0

Utseende spelar ingen som helst roll i petklass, så det behöver du inte oroa dig för. :-) Där bedöms bara hälsa, kondition och temperament.

Det låter bra att du håller pälsen så kort! Det gör jag med, på mina honor. Jag använder en skarp sax för just hår. Man vill inte ha en för slö sax, för då kan marsvinen riskera att luggas när man klipper.

För att få pälsen så rak som möjligt brukar jag hålla pälsen emellan två fingrar och sedan klippa pälsen efter fingrarna. Om du förstår? Det blir i alla fall någorlunda rakt på så vis. :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

kodex
2

Okej, tack för ditt svar! Får nog köpa en ny sax i alla fall för den vi har är rätt slö nu efter en massa år till vår pälshund 8) Men tur att min lilla sheltie är så snäll och sitter stilla, det gör jobbet ganska lätt! Man kanske skulle ta o köpa sig en effileringssax (stavning) också och tunna ut topparna med så kanske det inte ser så rakt och kantigt ut?