Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 405 ggr
[helenal]
0

Mrasvinen!

En här ifrån har pmat mig om att hon kan tänka sig ta handom taggen och Coccos, om jag kastrerar dem för hon har två honor. Vet någon vad det kostar och vad man ska tänka på efter kastreringen? Jag kastrerade min katt och han hade tratt på sig, har marsvin med de?

tack!

paronskrutten
0

Marsvin har i princip ingen hals, dom får ingen tratt.

Det är ganska riskabelt att operera små djur, men på hanar brukar det gå bra, även om det är nåt jg inte rekommenderar.

Helena

fulfisk
0

Jag tror det kostar runt 400 kronor per marsvin så det blir en hel del pengar. Jag hade verkligen jättegärna velat hjälpa dig men eftersom att jag bor med pojkvännen kan jag inte ha en bur till :/

[Liinda]
0

där jag bor kostar det 725 att kastrera ett marsvin men på endel ställen kanske man kan få rabatt för att det är 2 stycken.

FeliciaS
0

Jag har en kastrerad hane… Det är riskabelt och sådär dyrt att kastrera. Ca 500 kr/marsvin… Så  du tjänar ju inte på det direkt och det är hon som vill ha marsvinen. Nej, de har ingen tratt. Bor du i Göteborg, vilket jag har för mig, tycker jag att de ska kastreras på A Axén Smådjurskliniken i Örgryte. Det är jättebra där. När marsvinen har kastrerats måste såret läka, de måste ha det lugnt. Det är rätt jobbigt för marsvinen och spermierna är väldigt envisa och dör inte förräns efter några veckor, så inom en månad efter kastreringen bör de inte flytta. Dessutom är det rätt riskabelt att söva ner marsvin och det är inte alltid de vaknar upp igen… Jag skulle inte kastrerat marsvinen bara för att en köpare kan köpa de då. Vänta hellre tills du får någon som kan ta de som de är eller så kan hon väl ha två burar? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[helenal]
0

jag vet. Jag frågade henne om dem måste ses då… Jo hon skrev att hon behvlde en bur till så ska fråga henne om dem måste kastreras! tycker de låter rätt dyrt och vill inte riskera ngt!

FeliciaS
0

#5 Jag tycker du gör helt rätt i det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

men du har ju en bur nu, kan hon inte få den?

Helena

[helenal]
0

jo de e de hon ska få! hon ska ha två olika burar, men hon sa att hon va rädd om bakterier eller nått! hon skulle skriva omdme här på forumet och höra me er!

dreamiz
0

När det gäller priset så tror jag att det kan variera en del från veterinär till veterinär (det verkar det göra med andra saker när det gäller smådjur.)

[Liinda]
0

Har jag fattar rätt ska hanarna gå tillsammans i en bur? Och honorna tillsammans i en annan? Isåfall ser jag ingen andledning att kastrera. Hon kommer ju troligtivs ändå inte kunna ha alla 4 tillsammans i en bur även om hanarna är kastrerade.

[helenal]
0

de blir tyvärr inget med det,