Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1351 ggr
Ninja
0

Hur mycket?

Jag har gått och blivit kär i marsvin, så nu håller jag på och läser allt jag hittar om de små liven. ^^

Jag har en fråga angående maten, närmare bestämt c-vitamin. Hur mycket av grönsaker och liknande ger ni för att de ska få i sig sitt dagsbehov?
Jag tror att det är det enda jag är osäker på, jag vill ju att de ska få i sig allt de behöver så att de inte blir sjuka. Så om ni skulle vilja ge exempel på hur en vanlig dagsmeny ser ut (hur mycket av allt) skulle jag bli jätteglad.. Jag har ju läst mig till vad det ska äta, men inte hur mycket av det som sagt. :)

En till fråga; broccoli, ger ni det färskt eller kokar ni den? Eller köper ni fryst broccoli och kokar?

Kanske dumma frågor er, men jag är helt ny på marsvin.. vill ju ta reda på allt som finns att veta, så jag frågar hellre en gång för mycket än en gång för lite. :)

ciss
0

Vad kul att du också fastnat för marsvin! Det är underbara små djur. Har själv två stycken hemma. Det är svårt att säga hur mycket man ska ge, men jag brukar ge rätt mycket.  Ger en liten skål med grönsaker på morgonen, någon bit på eftermiddagen och en skål på kvällen. Det kan aldrig bli för mycket, så ge hellre lite extra än för lite. Om marsvinen inte vill ha så lämnar de kvar helt enkelt.

Angående brockolifrågan så köper jag färsk och drar av från "trädet" och ger direkt till marsvinen.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Ninja
0

Okej, tackar för svaret! Det är ju bra att c-vitamin är vattenlösligt, så det är ju iaf inte farligt att ge stora mängder. Men jag vet inte hur mycket c-vitamin grönsaker innehåller så det är svårt att veta ifall det man ger verkligen räcker. :P

FeliciaS
0

En näve persilja till två marsvin räcker per dag för att tillgodose deras c-vitaminbehov. Eller 25 g broccoli var. Men de behöver ju mer grönsaker än så per dag :) Broccoli köper man färsk och ger. Inte kokt, inte fryst. Fryst innehåller inte så mycket vitaminer… Ett expempel på vad jag kan ge mina tre marsvin på en dag:

Morgon: Drygt en näve persilja, en liten palsternacka att dela på, hö

Eftermiddag: 1 msk Oxbow Cavy Cuisine var, hö

Kväll: ca 25g broccoli var, en paprikabit (gul), nytt vatten, hö

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Jag brukar ge mina koktbroccoli för dom tycker det är så gott:) Men dom får såklart andra C-vitaminrika saker också på dagen.

FeliciaS
0

#0 Mest c-vitamin finns det i färsk broccoli, absolut inget problem för de att äta färsk.

Mvh Felicia

dreamiz
0

Mina får färsk broccoli. Sen är det även mer c-vitamin i persilja, kålrot, vitkål.

Mina får på mornen morot, kålrot eller broccoli, lite pellets, hö, nytt vatten. På kvällen får de nån frukt (äpple, banan, tomat, päron…), persilja eller broccoli o hö. Ibland får de lite sallad eller gurka men det är ju bara som godis. Om jag vill ge mina marsvin nåt riktigt gotte-godis så väljer jag sallad då de älskar det!

paronskrutten
0

Ger morötter och vitkål, samt en bit banan eller äpple ibland :)

Helena

Ninja
0

Tack, då vet jag. :)

Jag har börjat leta efter uppfödare nu.. Skrattande

paronskrutten
0

Vart bor du nånstans?

Helena

Ninja
0

I Hofors, ligger mellan Falun och Gävle. :)

paronskrutten
0

Aha, okej :)

Jag ska få en kull senare, men jag bor i sthlm ^^

Helena

[helenal]
0

Mina är alltid hungriga;)De äter alltid upp maten också.. Men jag vet inte hur mkt jag ger per dag det är olika.

flass
0

Hej Ninja! Man brukar säga att ett marsvin behöver ca 10 mg C-vitamin/kg kroppsvikt och dag. Marsvin brukar väga mellan 800 och 1200 gram, och det är svårt att överdosera mängden C-vitamin så mer är sällan något problem. Sedan kan du titta i tabeller över hur mycket C-vitamin olika frukter och grönsaker innehåller för att se till att dina marsvin får i sig tillräckliga mängder! Broccoli, röd paprika och persilja innehåller mycket C-vitamin. Lycka till!

Thea-Cazzy
0

#0 Jag hittade en hemsida där det stod att marsvin behöver för att täcka dagsbehovet:

10 gram röd/grön/gul paprika eller persilja eller grönkål

15 gram broccoli eller blomkål

20 gram kiwi eller rödkål eller apelsin

30 gram salladskål eller kinakål eller kålrot eller vitkål

40 gram fänkål eller honungsmelon

50 gram tomat

FeliciaS
0

#13 Fast gul paprika innehåller mer c-vitamin än röd =P

#14 Låter lite skumt då marsvin är olika stora osv. men det är väl på ett ungefär. Konstigt att persilja inte är med, innehåller mest c-vit. Skumt att det står 10 gram röd/grön/gul paprika då de innehåller olika mkt c-vit. (gul mest c-vit., sen röd, sist grön…). Jag ger mina 25 g kål eller broccoli varje dag + persilja, gul paprika eller tomat m.m (varierar).

Mvh Felicia

Thea-Cazzy
0

#15 Okej, ;P

[MatildaW]
0

#15. Jag ger mina röd paprika :) det var någon bra marsvinserfaren person som berättade fördelarna med röd [själv förstod jag inte, jag trodde paprika var lixom lika som paprika ^^] så jag slutade ge gul, fast dom får det ibland, men mest röd, för dom har blivit mer förtjust i den :)

Annna
0

#17 Tror inte det är någon större roll mellan de olika färgerna:)
Jag brukar ge mina gul och ibland grön. Vågar inte ge röd till mina då vissa av mina marsvin reagerat på det och fått munsvamp.

[MatildaW]
0

#18. Okej, grön har jag faktiskt aldrig testat ge dom, kaske jag skulle göra :)

[Liinda]
0

Jag ger alltid mina grön paprika:) Dom får bara grön och gul :)

Thea-Cazzy
0

En kille i en djuraffär sa att marsvin inte ska äta grönsaker och sånt överhuvudtaget när dom är små, bara någon morot och så ibland, men att man ska ha tillsatt c-vitamin i vattnet, stämmer verkligen det? Jag har lite svårt att tro det iaf…..

parsley
0

#21 Kommer marsvinen från någon smådjursgrossist eller djuraffär som inte ger dem grönsaker utan bara hö ,pellets och tillskott så kan de vara ovana vid färska grönsaker. Men marsvin ska ha färska grönsaker att äta och får de inte sddan mat i djuraffären så tycker jag man ska välja en annan djuraffär om man inte har möjlighet att köpa sina marsvin direkt från en uppfödare.

Annna
0

21# Väldigt bra exempel på hur okunniga djuraffärer är!
Det är just detta som är så farligt med att köpa ifrån en djuraffär, att man får fel information. Folk tror ju att djuraffärer vet vad de talar om, och tar (oftast) därför inte och kollar upp om det stämmer=(
Just precis av sådana här anledningar ska man köpa av en kunnig uppfödare och inte av djuraffärer!!

Det är bra att du frågar för dina marsvin hade förmodligen drabbats av c-vitaminbrist om de inte fått några grönsaker=(

Man ska absolut inte till sätta c-vitamin i vattnet, det är onödigt och all vitamin är borta efter ca 1timme, vilket marsvin dricker en hel flaska på den tiden!?
Förmodligen en som har fel på njurarna *ironi*

Dessutom så får aldrig marsvinen i sig rent vatten om där är sånt "skit" i flaskan.

Jag ger alltid mina marsvin (från de är nyfödda) grönsaker 1 gång om dagen. Deras bas består av vitkål, morötter och paprika, och ibland får de lite extra i form av ex. persilja & grönkål.
Tycker absolut att du ska ge dina små marsvin grönsaker minst 1 gång om dagen=)

Thea-Cazzy
0

#23 Vi ska inte köpa våra marsvin där ;P

Tack för båda svaren, jag tänkte väl att det var lite konstigt ;P

paronskrutten
0

gul paprika innehåller mest vitaminer, Grön paprika är inte mogen, och ahr inte fått alla vitaminer den ska ha, den röda är mogen, och då har lite försvunnit.

Helena

Thea-Cazzy
0

#25 Det låter troligt, hade jag aldrig tänkt på!

Ninja
0

#13 Toppen, det är bra att veta! Då blir det lite enklare att veta när de får tillräckligt. :)
C-vitamin är ju vattenlösligt så det är eg. ofarligt att ge, just därför oroar jag mig inte för att överdosera. Tvärtom, jag är jättenojjig att de inte ska få i sig tillräckligt hur mycket grönsaker de än får. Förvånad
Jag är alltid så "mesig" med mina djur tills jag har blivit mer erfaren, så det är ju tur tat detta forum finns så man kan fråga när man undrar. :)